Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Simson: Vesterbacka tahab kohe kopa maasse lüüa

    Majandusminister Kadri Simson ja erakonna Eesti 200 varivalitsuse liige Pirko Konsa tunnevad head meelt, et soomlased huvituvad aina enam Rail Balticust, mis võib hoogu lisada ka Tallinna–Helsingi tunnelile.Foto: Andras Kralla

    Majandusminister Kadri Simsonil ei ole midagi Tallinna–Helsingi eratunneliprojekti vedava Peter Vesterbacka vastu, talle hoopiski meeldib ettevõtja entusiasm. Ainus mure on soomlase kannatamatus ja tahe alustada ehitusega enne vajalikke uuringuid, ütles minister Äripäeva raadio saates "Kuum Tool".

    Kui avalikkusele on jäänud mulje, et Eesti ja Soome valitsused on põhimõtteliselt Peter Vesterbackaga koostöö tegemise vastu, siis Kadri Simson lükkas selle arusaama ümber. "Absoluutselt ei ole resoluutset vastuseisu. Olen ise korduvalt Vesterbackaga kohtunud, seda on teinud ka mu Soome kolleeg. Ilmselt tuleb skepsis sellest, et Vesterbacka on valmis kohe kopa maasse lööma ja ehitama hakkama ning ei saa aru, mida need riigid molutavad," naeris Simson.
    Ministri sõnul tuleb kõigepealt siiski teha vajalikud uuringud. "See nimekiri on pikk ja muljetavaldav, alates põhjaveest ja merekeskkonnast, lõpetades maavarade ja ökoloogiliste uuringutega – need tuleb teha. Me ei taha kuidagi venitada ja takistusi ette veeretada, aga ka kõige kiiremal viisil uuringuid tehes ei ole õigustatud piletite müüki paiskamine 24. detsembriks 2024," toonitas Simson.
    Kas ettepanek Vesterbackale on siis olla kannatlikum? "Ma isegi ei ütleks, et kannatlikum. See on väga tervitatav, et on selline ettevõtja, kes oma entusiasmiga kannustab ja innustab," kiitis Simson ärimeest.
    Tunnel vajab Rail Balticut, viimane jälle tunnelit
    Üks vaidluse koht on siiski veel: Vesterbacka tahab rajada Vantaa lennujaamast kiire raudtee tehissaarele. Riigid tahavad aga, et lisaks reisiliiklusele toimiks ka kaubavedu ja projekt oleks Rail Balticuga integreeritud. Vastasel juhul ei tasu see lihtsalt ära.
    "See on maailma kõige pikem veealune tunnel, kaks korda pikem kui Eurotunnel. Uuringute järgi tundub aluspinnas olevat nii hea, eriti Soome poolel, et kaks korda kallimaks see ei lähe. Aga maksumus on 16 miljardit eurot. Mitte ühegi kriteeriumi järgi, ka mitte sotsiaalmajanduslikult pole tunnel tasuv enne Rail Balticut. Soome ei ole veel lõplikku otsust teinud, aga tunnel on kindlasti üks põhjus, miks nad Rail Balticusse veelgi soojemalt suhtuvad kui seni," rääkis Simson.
    Seni on põhjanaabrid olnud Rail Balticu ühisettevõtte juures vaatlejatena. Nüüd on üles näidatud aga selget huvi tulla projekti aktsionärideks, mis on Simsoni sõnul väga hea uudis. "Esiteks, nagunii oleme tasuvuse puhul kogu aeg arvestanud Soome poolt tulevate kaubavoogudega, aga teiseks toovad soomlased kaasa sellise ... põhjamaise asjaajamismudeli, mis tegelikult algaval keerulisel ehitusetapil on tervitatav," märkis minister.
    Kas minister peab silmas seda, et lätlased ja leedukad vajavad ärikultuuris järeleaitamist? "Ma viitan tegelikult sellele, et soomlased on Euroopa Liidus netomaksjad. Keerulisel hetkel, kui peame tõestama, et Rail Baltic väärib Euroopa Liidu rahastust, on selline liitlane kuldaväärt. Eelkõige aitab see meil eeloleval aastal läbirääkimisi edukamalt pidada," pareeris Simson.
    Soomlaste suurenenud huvi Rail Balticu vastu rõõmustas ka teist saatekülalist, Eesti 200 varivalitsuse transpordireformi ministrit Pirko Konsat. "Hästi postiivne uudis, mis annab uut hoogu ka tunnelile. Rail Balticus kahtlejad saavad kõvasti kindlust juurde, et see asi on tasuv. Soomlased on ilmselt mõistnud, et kaubavood, konteinerlaevad, mis on läbi Arktika sõitnud, võiks olla põhja–lõunasuunaline äri. Ilma nende voogudeta Rail Baltic ellu ei jääks," rääkis ta.
    Samas utsitas ta riike kiiremini tegutsema. "Loodan, et valitsus hakkab tegelema ka eriplaneeringuga. Soome ja Eesti peavad kiirustama, sest rootslased ja taanlased ei maga. See, et on olemas aktiivne erainvestor (Peter Vesterbacka – toim), on pigem positiivne, selline sparringupartner riigile. Pikkade projektide puhul on lihtne kuhugi kinni takerduda," märkis Konsa.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.