Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Sangar: tootmisest Eestis ei tasu kinni hoida

    Tarbija tahaks osta kodumaal toodetud rõivaid, kuid kui hinnasildil vaatab vastu mitukümmend eurot kõrgem hind, valib ta odavama toote, tõdes Sangari juht Raul Saks.

    Suur osa Eestis müüdavatest Sangari särkidest on toodetud Ukrainas.Foto: Raul Mee
    Saks nentis, et ka nemad jäid eelmisel aastal oma pikaaegsest kliendist ilma just tootmiskulude tõttu, mis viis Tartu tehases 65 töökoha koondamiseni. "See on reaalsus, et Eestis on tootmise omahind ainuüksi tööjõukulude näol vähemalt kaks korda kallim kui meist tuhande kilomeetri kaugusel kuskil lõuna suunas,“ rääkis Saks.
    Selle kliendiga olid nad koostööd teinud paarkümmend aastat. Aasta-aastalt olid nad aga sunnitud müügihinda tõstma ning mingil hetkel tuli ette kriitiline piir, kust klient enam ülespoole ei tahtnud minna ja kust neil polnud enam mõtet soodsamalt müüa. Sellest taastuvad nad senini, sest suures ettevõttes ei saa kulusid kuigi kiiresti kokku tõmmata.
    Selle kohta, et Baltika valib tootmiskohana praegu Türgi ja Lõuna-Euroopa vahel, ütles Saks, et riigil ei olegi tähtsust. "Pigem on küsimus konkreetsetes tootmiskohtades: millise kvaliteedi ja hinnaga sa sealt toote kätte saad ja kuidas sa suudad sealt logistika üles ehitada.“ Kuna Baltika on suur bränd ja kogused on suured, usub Saks, et nad suudavad logistika Lõuna-Euroopast või Türgist korraldada.
    Omahind võimendub poes
    Saksa sõnul soovivad mõned kliendid kindlasti, et rõivad oleksid Eestis toodetud, aga tema hinnangul soovitakse toetada pigem kodumaist ettevõtlust ja kodumaist majandust, mida tootearenduse, toodetele lisaväärtuse tekitamise ja nende müümisega nii Sangar kui ka teised siinsed brändid endiselt teevad. "Tingimata ei pea seda tootmist hoidma, kui see majanduslikult kuidagi välja ei mängi, sest raudne reegel on see, et üldjuhul üks euro tootmise omahinnas võimendub pärast kolmeks kuni viieks euroks jaekaubanduses lõpptarbija jaoks. Kui me nüüd arutlemegi, kas keegi on valmis kümme eurot rohkem tootmise eest maksma ja pärast 30 eurot rohkem selle müümisel poes, on tavaliselt see koht, kus kliendid ütlevad, et minu jaoks on oluline hind.“
    Sangar on viinud enamiku tootmisest Ukrainasse. Sangari ja Rootsi brändi Oscar of Sweden pea 300 000 särgist tuleb 100 000 Eestist ja ülejäänu väljastpoolt. "Pigem olen mina näinud seda, et viimasel kümnendil on õmbluse kvaliteet kõikides riikides läinud paremaks, mitte halvemaks. Selle taga on üldine tehnoloogiline areng. Tootmiskohtadel on paremad seadmed, info liikumine on kiirem ja kogu ettevalmistav töö on paremini organiseeritud.“
    Saksa sõnul on Ukraina koostööpartneri kasutamine olnud omahinnale hea ning see on ka lihtsam kui ise toota. "Alati on kõige keerulisem opereerida tootmisettevõtet, sest tootmisettevõte peab täitma oma tootmismahu ühtlase töövooga. Kindlasti on lihtsam olla tellija kui tootja rollis, aga samas kriitiliselt tähtis on Eesti rõivatootjate jaoks säilitada enda majas tootearenduse võimekus. Kui see kaob, sõltume me sellest, mida meie partnerid meile pakkuda oskavad.“
    Aasia on liiga kaugel
    Aasiasse Eesti brändidel Saksa sõnul tootmist viia ei tasu, sest sealt ei suudeta uut kollektsiooni piisavalt kiiresti laiali saata. "Kui sa tellid Hiinast oma kaupa ja tahad seda meretranspordiga kuus nädalat tuua, ja suudad selle aja ära kannatada, siis on see okei. Aga kui sa tahad saada nädala jooksul peale tootmiskohast lahkumist toodet poodidesse, siis sa pead kasutama selliseid riike, mille vahel toimib edukas ja kiire logistika." Ta märkis, et Prantsuse ja Briti brändid on viinud tootmise näiteks Marokosse, kuid meie Marokot kasutada ei saa.
    "Meie puhul peab vaatama, millisesse riiki toimib maantee transport mõistlikult ja kiiresti, sest lennutransporti kasutatakse rõivaste puhul vaid äärmisel juhul," ütles Saks.
    Seda, et Baltika oma brände koomale tõmbab, peab Saks mõistlikuks, sest paljusid brände turundades on kulud suuremad ja pilt segasem. "Mingisuguses faasis on brände enda portfelli osta vajalik ja kasulik, et müügimaht üles saada ja jõuda teatud tasemeni, aga mingist hetkest, kui turud kukuvad või keskkond või olukord muutub, tuleb brände koondada."
    Saks märkis, et praegu on investeerimine ja kasvamine hädavajalik ja nii otsivad Sangar, Marat ja Oscar of Sweden, kuidas saaks võtta juurde uusi tootegruppe. "Näiteks Sangariga, mis on hästi meestekeskne bränd, peame me kindlasti muutuma rohkem naistele orienteerituks jne."
    Tema hinnangul saavad siinsel turul ellu jääda ainult need, kes toimetavad võimalikult laia ampluaaga ja müüvad tooteid eri segmentidesse ning püüavad erinevaid tarbijagruppe. "See on tegelikult ühe linna suurune turg, kus me toimetame," ütles ta selle kohta, et kõik brändid võistlevad siin 1,3 miljoni tarbija nimel.
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Järgmine eestlane viis oma frantsiisi Dubaisse
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.
Hoiu-laenuühistu maksejõuetus lõhnab kuriteo järele
Kohus kuulutas välja hoiu-laenuühistu Intus pankroti, ajutise halduri hinnangul on maksejõuetuse põhjustanud kuriteo tunnustega tegu.
Kohus kuulutas välja hoiu-laenuühistu Intus pankroti, ajutise halduri hinnangul on maksejõuetuse põhjustanud kuriteo tunnustega tegu.