Jaan Aru • 17. september 2015 kell 4:45

10 nippi, kuidas aju tööle saada

Aju- ja teadvuseteadlane Jaan Aru.  Foto: Erakogu

Inimene ülehindab tihti oma töövõimet, leiab aju- ja teadvuseteadlane Jaan Aru.

Vahel arvatakse, et aju ei ole loodud tänapäeva maailma ja tänase töötaja ülesannete jaoks. Peamine probleem on selles, et me kipume oma aju väga ebaefektiivselt kasutama.

Aju ei ole parim töövahend tänapäeva töökeskonnas, kus tihti üritatakse jälgida korraga mitut infokanalit ja teha mitut ülesannet. Nimetan mõned printsiibid, mis seda ilmestavad:

- ajule meeldib vahetu uudsus – Facebooki uuendused on igale ajule meeldivamad kui argipäevatöö (eriti rasked on aju jaoks olukorrad, kus töö tulemus on nähtav alles pika aja pärast);

- aju on väga lihtne häirida – silmanurgast nähtud uus e-kiri või töökaaslase asjalik kommentaar lõhub keskendumise;

- eelnevast järeldub, et aju on oma loomuselt väga vilets rööprähkleja – mõtlemist vajavaid tööülesandeid teeb aju alati jadamisi. Seega iga kord, kui tuleb tööalane telefonikõne või on tarvis sotsiaalmeedias püstitatud küsimusele vastata, peab aju ühelt ülesandelt teisele lülituma;

- meie teadlik hinnang oma töövõime kohta on ekslik – näiteks mõni arvab, et ta teeb suurepäraselt mitut ülesannet korraga, ehkki faktid tõendavad vastupidist;

- pärast hoogsat tööd vajab kasutatud ajupiirkond puhkust.

 

Kui tahate tähtsa tööülesandega ühele poole saada, tasub neist printsiipidest lähtuvalt teha järgmist:

- keskendu korraga ainult ühele ülesandele, pane kinni kõik muu (brauser, Facebook, e-post, nutitelefon, tüütu kolleeg), võta maha kõik uuendused ja teated;

- kasuta oma kõige tõhusamat tööaega (paljude jaoks on see hommik) kõige tähtsamate ja loovust vajavate ülesannete jaoks. Ära lase end sel ajal segada;

- ära keskendu tulemusele (“kahe päeva pärast peab see 40-leheküljeline arengukava valmis olema”), vaid vahetule protsessile (“näe, viis lauset juba kirjas!”);

- tee pause – niipea, kui tunned, et keskendumine kaob, tõuse laua tagant. Ehkki võid arvata, et teed tööd, langeb efektiivsus tegelikult järsult. Tuntud soovitus on teha tööd 25 minutit ja seejärel puhata 5 minutit. Puhkuse ajal võib ka Facebooki avada, aga soovitatav on püsti tõusta, sirutada ja aknast maailma ilu vaadelda. Kui palju juua, siis on hea põhjus pidevalt pausikesi teha (vee/tee toomiseks ja WCs käimiseks).

- otsi vaheldust ka tööülesannetes. Kui paar 25minutilist blokki ühe ülesandega tehtud, võta midagi hoopis teistsugust – erinevad ülesanded kasutavad erinevaid ajupiirkondi;

- kui tunned, et juhe koos ja ülesande vahetamisest ei ole kasu, proovi 15 minutit tukastada. Ilmselt vajavad mõned su ajupiirkonnad puhkust;

- isegi parima keskendumise korral tulevad muud asjad vahel vahele – kui saad need 5 minutiga tehtud, siis tee kohe, vastasel juhul kirjuta ülesanne ja sellega seoses tekkinud mõtted üles, et need ajju tiirlema ei jääks;

- tee enne ja/või pärast tööd aeroobset trenni (jookse, sõida rattaga, sõua ergomeetril, suusata);

- ürita hoida head unerežiimi – mine voodisse ja ärka hommikuti iga päev samal ajal;

- toitu tervislikult ja mõistlikes kogustes, kasuta kohvi asemel varem mainitud salanippi (tukasta 15 minutit).

Hetkel kuum