• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 08.04.16, 07:15

Maksumaksja selgroo murdmine

Kuna töötajate arv Eestis järjest väheneb, siis muutub maksumaksja koorem järjest raskemaks. Nii jätkates on oht, et ühel hetkel maksumaksja selgroog murdub, kirjutab ettevõtja Heldur Meerits.
Heldur Meerits
  • Heldur Meerits Foto: Andras Kralla
Veerand sajandit riigi ülesehitamist on käinud ühe järjepidava voona, omaaegsetest raamseadustest kuni Brüsseli direktiivide ülevõtmiseni. Nüüd oleks aeg teha inventuur ning värske pilguga vaadata, milliseid reegleid ja teenuseid me endale oleme meisterdanud.
Et otsustada riigi ja avaliku sektori teenuste üle – kõik on ju parimate kavatsustega kehtestatud! – tuleks meenutada enda käitumist poes. Kuidas me iseenda rahakotti kasutades otsuseid teeme:
1) kas meil sellist kaupa/teenust vaja on (ilus on omada roosa lehviga valget elevanti, aga milleks)?
2) kas me ka teoreetiliselt seda kaupa või teenust osta suudame (pole mõtet arutleda Boeing 747 heade ja halbade külgede üle, kui selle ostmiseks ja ülalpidamiseks pole Eestis praktilliselt kellelgi raha)?
3) kas teenuse/kauba kvaliteet ületab meie miinimumnõudmised (sokid ühekordseks kasutamiseks võivad ju ka mõnikord vajalikud olla, ent tavaliselt ootame sokkidelt siiski enamat?
4) milline saadaval olevatest kaupadest/teenustest on sobiliku kvaliteedi juures parima hinnaga?
Praktikas ei õnnestu siiski sellist lihtsat plaani aruteludes sageli rakendada. Näiteks kvaliteedinäitajate defineerimine on sageli nipikas. Ka hinna suurenemine annab kvaliteedis juurde. Seaduste väljatöötamiskava peaks ideaalis selliseid probleeme käsitlema, tegelikkuses ei kuku see aga sageli hästi välja.
Selget plaani pole
Praegu pole valitsusel selget plaani riigireformi jaoks. Urmas Reinsalu komisjon lapib ilmseid auke ja probleeme. Peaministri tarkade kogu otsib väga üldisel tasandil kaotsiläinud potentsiaali. Rahandusministeerium loeb töötajaid kokku ja jaotab koondamisülesandeid. Majandusminister liidab asutusi ja hakkab bürokraatia vastu võitlema.
Olukord pole just suurepärane, ent siiski ka mitte lootusetu. Churchill on öelnud: „Ameeriklased leiavad alati õige lahenduse – kui nad on kõik muud võimalused ära proovinud.“ Loodetavasti saame aasta pärast tõdeda, et meie valitsus leidis õige lahenduse enne kõiki võimalusi järele proovimata.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 27.06.24, 14:15
Milline on ettevõtte roll riigikaitses? Coop Pank: reservisti palga säilitamine on hea algus
Eesti riigi julgeolek sõltub igaühe panusest ja ka ettevõtetel on oma osa mängida. Tööandjal on võimalik mitmeti kaasa lüüa, näiteks säilitades reservõppekogunemistel osalejate töötasu, pakkudes reservistidele soodustusi, võimaldades vaba aega või kodust töötamise võimalust, kui elukaaslane on õppekogunemisel.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele