Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rong võistleb lennukiga

    Raudteetransport peab vastu astuma üleilmastumise peamistele väljakutsetele nagu linnastumine, kliima soojenemine ja digirevolutsioon, leiab Rail Baltic Estonia nõukogu liige Illar Kaasik.

    Eesti avalikus debatiruumis kohtab liiga sageli arvamusi, justkui oleks raudteetransport 20. sajandi jäänuk. Kes ei teaks vana veneaegset nalja, mis ütleb, et seal, kus lõpeb mõistus, algab raudtee. Põhjus, miks Eestis praeguseni sellist arvamust kohtab, on ilmselt seotud meie kohaliku vana ja amortiseerunud veneaegse raudtee kuvandiga.
    Reisitakse üha rohkem
    Aastaks 2050 elab maailmas ennustuste järgi üle 9 miljardi inimese, kellest keskklass moodustab 50%. Näiteks Hiinas elab siis linnades 1 miljard, Indias 850 miljonit, Prantsusmaal ja Suurbritannias 64 miljonit, Venemaal 90 miljonit inimest.
    Keskmine eurooplane reisis 2015. aastal 35 000 kilomeetrit, tehes aastas kokku 923 reisi, sellest 64% sõiduautoga. 2050. aastaks kerkib reisijate mobiilsus 200–300%, leiab Rahvusvahelise Transpordi Foorum. Kuigi Eesti on inimhulkade liikumise mõistes ääremaa, siis kindlasti tänu Rail Balticule ja üldisele reisijate turumahu kasvule on ka meil võimalik osa saada maailma reisijate turumahu kasvust.
    Raudteetranspordis toimub pidev uuendus – Hiinas, Jaapanis ja Euroopas on juba praegu olemas kuni 500kilomeetrise tunnikiirusega liikuvad rongid, uutes arendusprojektides nagu Hyperloop One soovitakse saavutada ka suuremaid kiirusi. Selles mõttes on raudtee asunud konkureerima lennuliiklusega. Ka Eestis rajatav Rail Baltic näeb ette reisijateveo kiiruseks 240 kilomeetrit tunnis, tänu millele on võimalik tulevikus Tallinnast Riiga jõuda kahe ja Vilniusesse nelja tunniga. Kui võrrelda lennu- ja raudteeliikluse kiirust Riia ja Tallinna vahel ning võtta arvesse lennujaama puhul vajadust saabuda sinna varem, siis ajavahe muutub praktiliselt olematuks. Raudteeliiklus on reeglina ka odavam ning loodetavasti tänu uutele tehnoloogiatele turvalisem.
    Säästab loodust
    Raudteetransport mängib võtmerolli ka keskkonnahoius. Pariisi konventsiooni allkirjastasid 197 riiki, kokkuleppe järgi tuleb kasvuhoonegaaside heidet aastaks 2050 vähendada 40–70% võrreldes 1990. aastaga. Raudteetranspordi valdkonnas on olemas esimesi näiteid diiselkütuse asendamisest LNG-ga ning samuti üha laialdasemat elektrienergia kasutamist. Elektrienergia tootmiseks saab kasutada erinevaid energiaallikaid ning seetõttu väheneb transpordisektori sõltuvus naftast. Tulevikus ei saa välistada ka akutehnoloogiate kasutuselevõttu raudteevedudes. Balti riikide Rail Balticu projekt planeeritakse elektrienergia baasil, mis omakorda vähendab piirkonna õhusaastet ning meie sõltuvust naftast.
    Uute raudteeprojektide rajamisel toimub sama ajal füüsilise infrastruktuuri väljaehitamisega virtuaalse raudtee projekteerimine ning rajamine. Tänu IT-valdkonna kiirele arengule ja selle tulemusel tekkivatele uutele rakendustele on võimalik jälgida rongi saabumist jaama reaalajas, tellida endale nutitelefoni kaudu auto või minutilise täpsusega värske kohv müügiputkasse. Droone kasutatakse üha rohkem raudtee valdkonnas turvalisuse tagamisel ja teabe hankimisel raudtee seisukorra kohta, erinevate sensorite kasutamine võimaldab jälgida reaalajas ning koguda statistilist teavet reisijate voogude kohta. Näiteks tänapäevases sõiduautos on keskmiselt kasutusel 60–100 sensorit. Aastaks 2020 arvatakse keskmises sõiduautos olevat 200 sensorit, mis koguvad informatsiooni, suhtlevad autojuhiga ning lähitulevikus ka teiste sõidukite ja seadmetega. Sarnased protsessid toimuvad ka raudteel.
    Eesti võimalus saada osa maailma kasvust
    Uute tehnoloogiate tõttu on lähitulevikus lõplikult ajaloo hõngu vajumas paberpilet. Elektrooniliste maksevahendite kasutamine võimaldab raudteed muuta üha rohkem ka tarbimiskohaks. Näiteks 2011. aastal paigaldas Tesco esimese virtuaalse ostuseina raudteejaama Lõuna-Koreas Seoulis. Hiinas on lubanud üks suuremaid interneti kaubamajasid Yihaodian paigaldada riigis 1000 analoogset virtuaalset ostuseina, millelt saab mugavalt tellida suuremat osa enimkasutatavatest kaupadest.
    Võib kindel olla, et elanike arv maailmas kasvab, inimeste liikumisharjumused ning võimalused muutuvad. Ka Eesti tunnetab seda ja majandusel on võimalik saada sellest osa. Selleks aga peame hakkama mõtlema, kas keskenduda pigem kaupade või inimeste liikumisele, kuidas siduda olemasolevaid ja arendatavaid transpordilahendusi, kasutades uusi tehnoloogiaid, ning kuidas olemasolevaid transpordiühendusi võimalikult tõhusalt ära kasutada Eesti siseselt ja koostöös naabritega nii põhja, lõuna kui ida suunal.
    Autor: Illar Kaasik
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Suurpank langetas tehnoloogiahiiglaste hinnangut
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.