Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    EAS tuleb hävitada?

    Kristjan PruulFoto: Andras Kralla

    Vahel jääb mulje, et Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus ühes nende jaotatavate toetustega on ausa ettevõtluse eriline vaenlane ning oleks parem, kui teda olemaski ei oleks. Milleks meil EASi tegelikult vaja on, arutleb ajakirjanik Kristjan Pruul.

    Ettevõtlus Arendamise Sihtasutusele võib ette heita nii mõndagi. Sageli jääb mulje, et Eesti promoveerimise töö annaks neile otsekui ususõdalase oreooli, mida teised ei tohi kritiseerida, sest muidu jääbki kuningas alasti. Iseasi, kas selle pärast peaks asutust süüdistama pelgas olemasolus või siis kutsuma üles kõigi töötajate vallandamisele.
    Nii hirmus kui see ei tundu, on ettevõtlus- ja regionaalpoliitiliste toetuste jagamine igati aus töö. Asi ei olegi selles, et EL annab toetusi niikuinii ja et kõik oleks võrdne, peame meiegi seda tegema. Toetusi tuleb jagada hoopis seepärast, et me ei ole võrdsed – perifeerial ei lähe keskuse, see tähendab Süda-Euroopa suurriikidega sama hästi ega hakkagi kunagi minema. Ja selleks, et kogu kapital ja töötajad vaikselt keskuse poole liikuma ei hakkaks, on vaja siirdeid keskusest tagasi perifeeriasse.
    Kuna Saksa maksumaksja on Eesti pensionite maksmisele kindlalt vastu, siis on välja pakutud teistsugused siirded – betoon Eesti teedesse või väikesadamatesse, võib-olla naeruväärsed toetused tillukeste veebilehtede rajamisele ja mis kõik veel. Me võime mõelda, kuidas neid toetusi paremini jagada, aga mingisugusegi ELi-sisese tasakaalu säilitamiseks on need hädavajalikud. Sarnasel viisil liigub raha veel mitme-setme ministeeriumi alluvuses olevatest asutustest, näiteks KIKi töö vee kvaliteedi parandamiseks väikelinnades teenib samuti kahte huvi — vee kvaliteet üks ja üldine rahaline siire kaks.
    Toetused ei kao niipea
    Ja ega toetuste liigutamine lõpe ka siis, kui euroraha tasakaal on lõpuks sealmaal, et ELi eelarvest tulev arve muudkui suureneb ja toetusi tagasi tuleb vähem. Euroopa struktuurifondid, millega piirkondade arengut ühtlustatakse, on võtnud lävepakuks 90 protsenti ELi keskmisest SKPst. Sinna on ikka veel hea tükk aega minna, no Itaaliast mööda või nii, ja kahtlus jääb, kas seda kunagi sünnib. Euroopa Liidu viie rikkama hulka sattumiseks peab teistel riikidel kõvasti halvemini minema ja veel nii, et see meid ei puudutaks.
    Teine küsimus on mul tekkinud EASi või riigisektori töötajate siunamise ja üleskutsetega nende erasektorisse saatmise kohta. Otseselt ettevõtluse ja riskide võtmisega tegeleb ühiskonnas siiski piiratud arv inimesi. Enamik meist täidab oma töökohust ja üritab anda endast parima üsna ühetaolisel viisil, olgu see siis riigi või erafirma makstud töölaua või kas või rooli taga.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.