Artikkel
  • Kuula

    Katri Link: rohepöörde kulud jõuavad kohale ja tõstavad laevapiletite hinda

    "Samaaegselt tehnoloogiatesse investeerimine ning kümneid miljoneid kvooditasu tasumine käib laevandusettevõtetel üksi üle jõu, mis tähendabki seda, et 2024. aasta reiside eest tuleb kõigi laevafirmade klientidel hakata tasuma rohkem," kirjutab Tallinki kommunikatsioonidirektor Katri LinkFoto: Erakogu

    Laevandussektor liitub järgmisel aastal Euroopa Liidu kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemiga (HKS), mis tähendab, et laevafirmadel tuleb hakata ostma CO2 heitmete hüvitamiseks süsinikuturult saastekvoote.

    See omakorda tähendab, et 2024. aasta algusest tuleb ka kõikide laevafirmade klientidel hakata maksma oma reiside eest rohkem, kirjutab Tallinki kommunikatsioonidirektor Katri Link teemaveebis Logistikauudised.ee.
    Napilt aasta tagasi nägime transpordisektoris, nagu mujalgi, suuremaid hinnatõuse, mille tingis globaalne geopoliitiline ja majanduslik turbulents ning kõikide sisendhindade ja kütusehinna järsk tõus. Kulude järsust tõusust tingitud riskide maandamiseks ja ettevõtete jätkusuutlikkuse tagamiseks oli ainsaks lahenduseks viia hinnatõus ka tarbijani.
    Ka Tallink tõstis eelmisel aastal keerulistes oludes piletihindu ning lisas paljudele teistele transpordiettevõtetele sarnaselt meretranspordi teenusele kütuse lisatasu, katmaks laevakütuse enda ja selle tarnega seonduvaid märkimisväärselt suurenenud kulusid.

    Rohkem logistikauudiseid leiab Äripäeva teemaveebist.

    Kuigi kodulähedases tanklas on tänaseks kütuse hind eelmise aastaga võrreldes juba langenud, ei ole hinnad samaväärselt langenud merekütuse ja selle tarne osas, mistõttu pole teenuselt lisatasu veel kadunud ega kao tõenäoliselt veel lähiajal, kuna baaskütus saabub kaugemalt ning mitmed varasemad rafineerimistehased ei ole Euroopa jaoks enam päevakorral. Samal ajal on aga juba lähitulevikus terendamas järgmised hinnatõusud, mis on sedakorda tingitud rohepöördega kaasnevatest üha rangematest nõuetest, mis lähiaastatel ka transpordisektorit järjest rohkem puudutavad.
    Kulud hakkavad kohale jõudma
    Selge on see, et kliimamuutuste vastases võitluses tulebki seatud eesmärkideni jõudmiseks nõudeid, piiranguid ja reegleid kehtestada. Rahvusvaheliste kliimakonverentside lähiajalugu näitab, et ilma karmide reegliteta jääb tulemus kesiseks. Siinkohal on aga tähtis endale teadvustada, et kliimaeesmärkide saavutamine ja rohepöörde edukus sõltub meist kõigist ning meil kõigil tuleb selle eest edaspidi veidi rohkem maksta.
    Rohepöördega kaasnevad kulud on üha enam inimesteni jõudmas. Mõistagi on küsitav, kas maksud peavad saabuma enne, kui valmib tehnoloogia, millele üle minna, kuid selline on reaalsus.
    Laevandus, mis vastutab globaalselt ja ka Euroopa Liidus umbes 3% tekitatud CO2 eest (muide vähem kui digiühiskond), on juba selle sajandi esimesest kümnendist aktiivselt tegelenud oma heitmete kaardistamise, mõõtmise ja vähendamisega. Ainuüksi Tallink on tänu erinevatele tehnoloogiatele ning uutele keskkonda enam säästvatele laevadele suutnud ettevõtte laevade CO2 absoluutheitmeid aastast 2009 vähendada enam kui 50% võrra.
    See tulemus on nõudnud pühendunud tegutsemist ning sadadesse miljonitesse eurodesse ulatuvaid investeeringuid (näiteks kahekütuselised laevad Megastar ja MyStar maksid kokku umbes pool miljardit eurot). Ja kuigi tulemus on juba märkimisväärne, ei ole teekond heitmete vähendamiseks veel lõppenud.
    Vaja osta kvoote
    Et stimuleerida laevandussektorit Euroopa Liidus heitmete vähendamisega senisest veelgi tõhusamalt tegelema, otsustas Euroopa Komisjon möödunud aasta sügisel, et laevandus tuleb samuti liita Euroopa Liidu kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemiga, mis sai alguse juba 2005. aastal ning millesse seni on transpordisektorist olnud kaasatud vaid lennundus. Kuid ka lennunduses ei ole üleminek lõppenud.
    Maanteetransport, mille heitmed moodustavad transpordisektori heitmetest kokku umbes 75%, pole aga seni HKSi liidetud ning tänaste plaanide kohaselt liidetakse süsteemiga alles 2027. aastal. Laevandussektori liitmine HKS-ga toimub aga juba aastast 2024 ja see tähendab, et järgmisest aastast tuleb laevafirmadel hakata oma CO2 heitmete hüvitamiseks ostma süsinikuturult saastekvoote. Arvestades tänaseid saastekvoodi hindu, mis on muutlikul turul jäänud vahemikku 80–100 eurot ühe tonni süsiniku kohta, toob see laevafirmadele lisakulu aastas, mis ulatub kümnetesse miljonitesse eurodesse.
    Samaaegselt tehnoloogiatesse investeerimine ning kümneid miljoneid kvooditasu tasumine käib laevandusettevõtetel üksi üle jõu, mis tähendabki seda, et 2024. aasta reiside eest tuleb kõigi laevafirmade klientidel hakata tasuma rohkem. Tänaseks ei ole enamus laevandusettevõtteid veel oma plaane heitmetasude piletihindadele lisamise osas avaldanud, kuid sektori kohtumisel Läänemere regioonis on sõnum olnud selge – HKSist tulenev täiendav kulu tuleb kanda edasi ka reisijatele ja see on plaanis ühel või teisel moel kõigil laevafirmadel.
    Kuhu suunatakse tulu?
    Iseküsimus on, kas heitmetasu lisatakse lihtsalt piletihinnale või eraldi lisatasuna. Tallink on otsustanud suurema läbipaistvuse tagamiseks näidata reisijale eraldi nii tema kütuse lisatasu summat kui ka edaspidi uut emissiooni lisatasu summat. Oluline on lisada, et emissiooni tasu on edaspidi laevapileti juures muutuv tasu, kuna sõltub süsinikukvoodi muutuvast hinnast ning lisatasu suurust hakatakse edaspidi perioodiliselt üle vaatama.
    Kuhu aga saastekvootide ostust ja loovutamisest saadud tulud suunatakse? Riigieelarvesse. Kuhu täpsemalt, selle küsimusega valitsuse tasandil alles tegeletakse ja antud otsusteid veel ei ole.
    Jääb üle vaid loota, et valitsus teeb õige otsuse ning peab kinni aastaid tagasi välja käidud lubadusest suunata saastekvootidest saadud tulu tagasi sektorisse, kellelt antud tulu on kogutud. Sektorisse tagasi suunatud tulu võimaldaks arendada uusi tehnoloogiaid saaste vähendamiseks ning sektori jätkusuutliku ja keskkonnasõbraliku tegevuse arendamiseks.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Artur Praun: ettevõtted hakkavad varem või hiljem omaenda digiprügisse uppuma
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Tesla juhi Hiina visiit kergitas aktsia hinda
Tesla juht Elon Musk sõlmis Hiinas lepped, mis aktsia hinna täna New Yorgis kiirelt kerkima panid.
Tesla juht Elon Musk sõlmis Hiinas lepped, mis aktsia hinna täna New Yorgis kiirelt kerkima panid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Tuntud ettevõtte turundusjuht leevendas Mihkel Raua süütunnet
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Valmistoidutootja tuli kahjumist välja
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.