Rahvusvaheline Energiaagentuur (IEA) teatas, et kütusesäästlikumad autod ning elektriautode võidukäik ei lase globaalsel naftanõudlusel nii pea kerkida. Vastupidi, agentuuri andmeil peaks nõudlus vähenema järgmise veerandsajandi vältel.
IEA juht Fatih Birol prognoosis Bloombergi vahendusel, et 2040. aastaks vurab maailma teedel kokku 150 miljonit elektriautot.
Elektriautode võidukäik ning üha keskkonnasäästlikumad neljarattalised toovad kaasa olukorra, kus naftatootjad ei suuda enam prognoosida ette seda, mis juhtub naftanõudlusega kümnete aastate pärast. Royal Dutch Shell on käinud mõni aeg tagasi välja üpris sünge tulevikuennustuse, mille järgi jõuab naftanõudlus tippu viie aasta pärast ning hakkab seejärel üksnes langema.
IEA prognoosib naftanõudluse tippu saabuvat alles kümnendite pärast, kuna hoolimata sellest, et alternatiivsed tehnoloogiad võidavad tasapisi turuosa, on globaalne naftanõudluse kasv siiski jätkuv, sest tarvis on kütet suurte transpordivahendite jaoks. Samuti kasvab elektriautode populaarsus üsna tagasihoidlikult.
Konsultatsioonifirma PKVerleger juhi Philip Verlegeri sõnul on IEA naftaturu prognoos praegu üks optimistlikumaid. “Rafineerimistehased parem lootku, et IEA prognoos on õige, sest muud indikaatorid näitavad, et tarbimine hakkab langema 2030. aastast, mõningatel andmeil isegi juba 2020. aastast.”
Kütusenõudlus langeb
IEA andmeil langeb globaalne päevane bensiininõudlus 2020. aastaks 22,8 miljoni barrelini. Möödunud aastal oli päevane keskmine bensiininõudlus 23 miljonit barrelit päevas. 2030. aastast peaks nõudlus hakkama aga taas tasapisi kerkima, kümnendi keskmine päevane nõudlus peaks jääma 23,1 miljoni barreli juurde. Alates 2040. aastast hakkab IEA andmeil aga nõudlus taas langema.
Aastail 1990-2015 suurenes globaalne bensiininõudlus pea viiendiku jagu. Seda isegi hoolimata diiselkütuse võimsast konkurentsist ning paiguti kehtestatud maksusoodustustest. IEA kalkulatsioonide andmeil langeb globaalne bensiininõudlus järgmise 25 aasta jooksul 0,2% võrra. Samal ajal peaks 2040. aastaks autode arv kasvama aga kaks korda kahe miljoni sõidukini.
Seotud lood
Miks väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted peaksid panustama rohkem innovatsiooni ja kuidas pank saab siin olla neile abiks, räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.