Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rongilt maas ja (veel) hea meel

    Investor ToomasFoto: Anti Veermaa

    Ei saanud sel nädalal rahulikult ühtegi lehte lahti võtta – igalt poolt vaatas vastu lugu suurest krüptomüntide vereööst.

    Eks meedia erutusest võib aru saada: 2009. aastal loodud bitcoin „avastati“ laiema avalikkuse jaoks alles eelmisel aastal, krüptomündi suure sõidu ajal. Kui mingi asi oma väärtuse kümne- või kahekümnekordistab, siis on see isegi binaarsete optsioonide, langusele panustavate ETFide, valuutakursse manipuleerivate pankade ning 100kordse võimenduse ja riskantsete sendiaktsiatega harjunud finantsmaailma jaoks magus leid. Tavaaktsiad, mille taga on reaalsed ettevõtted, olid ühtäkki unustatud. Räägiti ICOdest (krüptomüntide esmapakkumine).
    Mis seal salata, see oli hetk, kus ma end korraks vana ja väsinuna tundsin. „Miks sa ometi ei pane raha sinna, vaata, kuidas see kasvab,“ sosistas ahnus. Aga mõistuse hääl sai võitu – räägin juba aastaid seda juttu, et ära pane oma raskesti teenitud raha varasse, millest aru ei saa. Kuidas ma siis ise selle noa otsa komistan...
    Ja vot bitcoinist ma aru ei saa, sel pole ju fundamentaalset väärtust ollagi – mis ei tähenda, et ta ei võiks asjana iseeneses hea olla. Just selles osas, kuidas need hinnaliikumised ikkagi toimuvad ja kes selle taga on. Ma olen harjunud sellega, et kui Tallinki kauplemismaht ja aktsia hind midagi imelikku teevad, siis lähen kibekiiresti aktsiaraamatute manu ja vaatan, kes seda raha seal liigutas. Näen näiteks kohe ära, et ohoo, Infortari mehed on müünud – selge sott.
    Aga krüptoraha puhul on keerulisem. Pealegi, räägitagu mulle sellest detsentraliseeritusest pealegi, aga ikka kipub bitcoiniga nii olema, et suured tükid on väheste rikaste kätte koondunud. See on aga umbes nii, nagu investeeriksin Tallinna Vette – olen täielikult Tallinna linnakantselei ja hollandlaste United Utilitiesi meelevallas. Ainult et kui nende puhul on teada, et oma rahalehma nad enneaegselt nülgima ei hakka, siis krüptomüntide suuromanike puhul ma nii kindel pole.
    Panustamine helgele tulevikule
    Investorina oleks mul aga coini-languse ajal kaks varianti: ei tee midagi või kasutan langust soodsate positsioonide hankimiseks. Praegu maksab bitcoin umbes 10 000 dollarit. Tõuseb ta jälle 20 000 juurde – või sinna 100 000 ligi nagu Saxo Banki analüütik ennustab -, oleks see äri missugune! Sest tulevikutrend see krüptoraha on.
    Aga bitcoini ei taha ma soetada samal põhjusel, miks ma ei ostnud Teslat. Trend on olemas: elektriautod lähevad aina rohkem moodi ning Tesla on pioneerina tubli ettevõte ja Elon Musk muhe mees. Investorina jääb sellest aga väheks: ei saa ma mööda vaadata sellest, et Teslal autoäri praegu just erilise hooga käima pole läinud, tuleb aina uudiseid, kuidas tootmisplaani vähendatakse. Tesla annab välja rämpsvõlakirju, et nendega oma tööd finantseerida, samal ajal kasvab võlakoorem astronoomilise kiirusega. Ja kõige selle taustal ei tasu unustada, et konkurendid ei maga!
    Elektriauto tuleb. Tuleb aga aru saada, millisele elektriautole panustada: on see Tesla, mõni nobe hiinlane, talveunest ärkavad eurooplased või vana Ford ise? Sama lugu on ka krüptorahaga. Ja niikaua, kuni mina öelda ei suuda, missugune on see võlu-coin, millega ma rahulikult magada saaksin, ma raha sinna panna ei saa.
    Samas on Tesla taga reaalne ettevõte, mille õiglast väärtust on võimalik vähemalt ligikaudseltki välja arvutada. Mis tahes krüptomündi puhul on aga vaat et võimatu vähegi adsekvaatselt hinnata, kas õiglane väärtus on 10 000 või ümmargune null. Aktsionärina on mul õigus osale ettevõtte kasumile, krüptomüntidega pole aga õigust nõuda kelleltki kõige vähematki. Ka on võimalik aktsionärina ettevõtte käekäigule kaasa elada ja selle tegevus mingissegi numbrilisse mõõtkavasse seada, krüptomüntide puhul pole paraku ka seda õnne.
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.