• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 11.02.12, 09:11
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kaupmehed sörgivad turutrendidel sabas

Kui Euroopas nii edasi läheb nagu praegu, võtavad paljud poed sisse oma koha ajaloos. Mitte sellepärast, et majandusolud lähevad niivõrd kehvaks, vaid sellepärast, et jaekaubanduse loogika muutub kiiresti, kirjutab Eesti Posti logistikadivisjoni juht Ansi Arumeel.
Euroopa Komisjoni tellitud uuringust selgub, et Euroopa kaubandus kolib internetti. Näiteks meie lähiriikides Soomes, Rootsis ja Taanis, aga ka suurriikides Prantsusmaal, Saksamaal ja Suurbritannias on juba üle poole elanikkonnast käinud veebis ostlemas.
Üha iseenesestmõistetavamaks muutub see, et puhkusereisid ostetakse ja hotellid broneeritakse veebis. Inimesel mugav ja kaupmehel lihtne, sest kätte toimetada ei tule midagi.
Asi muutub keerulisemaks kaubagruppidega nagu riided, sporditarbed, raamatud ja majapidamisriistad. Need kõik tuleb kohale viia ning samas tagada ka ostja põhiõigus, milleks on sobimatu kauba tagastamine või ringivahetamine.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Hirmude maandamine. Internetis kauba ostmisel on inimeste peamine mure, kas nad saavad kauba kätte. Hirmu ületamisel on kaks võtmetegijat: kaupmees ise ja kauba kohaletooja. Üldiselt katsuvad inimesed riske maandada nii, et tellivad kauba kodumaiselt tootjalt, sest siis on ka kohaletoimetamisel vahelülisid vähem.
Eesti on esialgu veel pigem sabassörkija kui teenäitaja. Meil on internetis ostmas käinud alla viiendiku elanikkonnast. Põhjuseid võib olla mitu. Esimene, et paljud välismaised veebipoed Eestisse kaupa ei müü. Teiseks see, et välismaised kullerifirmad ei taga kliendile võimalust kaup tagastada. Eesti e-kaubanduse arengu üks eeldusi olekski välismaiste kaubapakkujate julgustamine siinsele turule sisenema.
Venemaa trend. Teine põhjus on harjumatus ja pakkide kättesaamise mõningane ebamugavus. Tegelikult on ELi-siseselt paki tellimine suhteliselt lihtne, kuna tolliprotseduur puudub, samuti on postiteenus teinud tubli arenguhüppe, mis tagab pakkide Eestisse jõudmise 2–5 päevaga. Tähendab – ka välismaised e-poed saavad konkureerida siinsel turul kättetoimetamise kiiruse poolest.
Võrreldes muu Euroopaga on Eestis veel üks e-kaubanduse ja pakinduse trend, millega arvestada – meie pakivahetus Venemaaga muutub üha laiemaks. Üheks kasvu tõukejõuks on postidevahelise koostöö hea toimimine Venemaa suunal, mis tagab võrreldes globaalsete kullervõrgustikega paremad võimalused pakke edastada.
Surve Eesti e-kaubanduse ja pakinduse turule on seega kahepoolne. E-kaubandus muutub Euroopas üha igapäevasemaks ning üha enam kasvab ka pakivahetus Venemaaga. See tähendab, et pakiveo suurenemine on ka Eestis paratamatus.
Autor: Ansi Arumeel

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 8 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele