Rivo Sarapik • 26. oktoober 2012 kell 4:03

Jumal tänatud, et elektriturg avaneb lühistega

Kas eestlased mõistavad, mida tähendab iga elanikku puudutav elektrituru avanemine? Päris täpselt aru ei saagi, nendib rubriigitoimetuse juht Rivo Sarapik.

Ühelt poolt justkui jah, sest näiteks enam kui 15 000 klienti olid kolmapäevaks sõlminud lepingu uuest aastast seniselt monopolilt energia ostmiseks. Lepingu sõlmimine ehk kohustuste võtmine viitab teadlikule tegevusele. Samuti teab majandusminister Juhan Partsi andmeil elektrituru avanemisest 92% Eesti elanikest.

Samas on teadmine ja arusaamine kaks eri nähtust. Sellele viitab tõsiasi, et ehkki turu avanemisest ja tulevasest hinnatõusust räägiti jõulisemalt juba tänavu aasta algusest, jõudis tegelik mõju kohale alles septembri septembri lõpus, mil praegune monopol oma uued paketid ja nendega rahakotist kaduvad lisaeurod avalikkuse ette tõid. Rabav hinnatõus ja kasvavad kulutused tegid abstraktse suuruse isiklikult mõõdetavaks.

Samuti fikseerisid praeguse monopoliga enam kui 5000 kundet elektrihinna kolmeks aastaks ajal, kui oma pakkumistega olid välja tulnud vaid kaks energiamüüjat, kuigi avatud turul hakkab konkureerima ja klientide eest võitlema ligi poolsada ettevõtet.

Tõsi, mõned neist ei hakkagi kõikide kundede napsamise pärast rabama, ent mõju hindadele, klienditeenindusele ning lepingutele on konkurentsil siiski.

Samuti on tulemas uus elektriühendus Estlink 2 näol Põhjamaadega, mis võib siin 2014. aastast hinda soodsamaks kujundada. Kas enda enda valikuvõimaluste oluline kitsendamine on teadlik valik? Turu avanemiseks valmistumine pole olnud eeskujulik – oleme saanud näiteks teada, et probleeme oli avanemiseks üliolulise andmelaoga, et praegune turuliider Eesti Energia kommunikeerib avalikkusele ühelt poolt turu avanemise valmistatavast rõõmust ja teisalt püüab kunded enda külge aheldada. Saime ka teada, et klientidelt nõutavad trahvid ei ole seaduslikud.

Pessimist vaataks eeltoodut kui ebaõnnestumiste rodu, mille pärast võiks olla piinlik ,ning otsida, kellele näpuga näidata ja keda vastutusele võtta.

Teisalt jälle tuleb kõik see kõik 1. jaanuarist toimuvate muutuste selgitamisele kasuks. Need panevad asjast rääkima ja probleemide rohkus viitab muutuse suurusele ja olulisusele. Nende probleemide kaudu ongi tulevased muutused jõudnud inimeste teadvusse, mis aitab turu päriselt avanemisele. Teadlik kunde saab tagada endale võimalikult soodsa hinna, samuti ära hoida probleeme nii endale kui teistele uuele korrale üleminekul.

Hetkel kuum