• OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • 06.11.12, 13:29
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

92% teavad elektrituru avanemisest

92 protsenti eestimaalastest on kuulnud elektrituru konkurentsile avanemisest 1. jaanuaril 2013. Võrreldes aasta algusega on elanike teadlikkus kasvanud 28 protsendipunkti, selgus uuringufirma TNS Emor seireuuringust.
Uuringu kohaselt on elektrituru avanemisest kuulnud 100% kõrgharidusega inimestest, vahendab majandusministeerium. Vähemalt 95% on teadlikkus 35-74-aastaste, eestlaste, Lääne-Eesti ja Tartu piirkonna elanike ning keskmise ja suurema sissetulekuga inimeste seas. Alla 80% teavad turu avanemisest vaid 15-24-aastased ning õpilased ja üliõpilased, kel enamasti pole elektrimüüja valikuga seotud otsuseid vaja langetada. Kõigi teistes sihtrühmades jääb informeeritus 80% ja 100% vahele.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsleri Ando Leppimani sõnul on teadlikkus elektrituru avanemisest oluliselt paranenud mitte-eestlaste ja Virumaa elanike seas, kes varasemate uuringute järgi olid kõige halvemini informeeritud sihtrühm. “86% mitte-eestlastest ning 82% virulastest on Emori andmetel oktoobri alguse seisuga kuulnud elektrituru avanemisest konkurentsile,” lausus Leppiman. “Siiski soovib enamik inimesi rohkem detailset infot selle muutuse kohta. Näiteks on üle poole tarbijatest jätkuvalt ekslikul arusaamal, et turu avanemine puudutab nii elektrienergiat kui võrguteenust.”
TNS Emori uuringu andmetel on elektritarbijate põhiküsimuste esikolmik püsinud kogu aasta vältel muutumatu: mis juhtub hindadega, millised on uued elektripakkumised ja kes on uued elektrimüüjad. “Need kõik on küsimused uusi kliente soovivatele elektrimüüjatele, sest riik peab vabaturul hoidma täiesti erapooletut joont,” rõhutas Ando Leppiman. “Me ei saa riigi ellukutsutud infotelefoni, veebi ja muude kanalite kaudu äriettevõtete pakette ja hindu inimestele selgitada ega veelgi vähem mõnda konkreetset turuosalist soosida. Saame anda üldisi nõuandeid, kuidas elektripakkumisi võrrelda ja mille alusel elektrimüüjat valida. Vabaturul peab valiku tegema ikkagi tarbija ise nagu igaüks valib ise mobiilside pakkujat, võrdleb poes eri tootjate toidukaupa või eelistab mõnda konkreetset tanklat.”
Värske seireuuringu kohaselt on 185 000 eestimaalast kuulnud elektrituru avanemise riiklikust veebilehest avatud2013.ee ning 144 000 teadlikud infotelefonist 6 160 160.
Elektrituru avanemise seireuuringu viis läbi uuringufirma TNS Emor, küsitledes septembri lõpus ja oktoobri alguses kõikjal üle Eesti personaalintervjuude käigus 500 inimest vanuses 15-74 aastat.
Vastavalt Eesti ühinemislepingule Euroopa Liiduga avaneb 2013. aasta alguses elektriturg täielikult konkurentsile. Elektritarbijad saavad valida endale sobiva elektrimüüja ning hinnapaketi. Turu avanemine puudutab kolmandikku elektriarvest – elektrienergia hinda. Kui tarbija elektrimüüjat ei vali, tagab talle elektri piirkonna võrguettevõtja nagu seni. Samas ei saa ka pärast 1. jaanuari 2013 valida võrguettevõtjat, kes elektrienergia koju või kontorisse toimetab: see jääb igal tarbijal samaks. Euroopa Liidu elektriturg avanes täielikult 2007. aastal, Eestile anti 2004. aastal üleminekuperiood kuni 2013. aasta 1. jaanuarini.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele