Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kiviter otsib bensiini tootmiseks partnerit

    «Meie idee on selles, et välispartnerid tuleb juurde tõmmata juba projekti eeltöö käigus ja sellega me praegu ka tegeleme,» ütleb Soone. Ta pidas võimalike partneritega läbirääkimisi president Lennart Meri hiljutise USA-visiidi ajal. Soone peab võimalikuks, et olulise osa projekti tehnilise ja majandusliku põhjenduse finantseerimisest teeb välispartner.
    Kiviteri üks tegevusvaldkondi on naftakeemia, selle arengustrateegia on seotud mootorikütuse tootmise alustamisega. «Meie mõistes tähendab see, et Kiviteril tekib kompleksne naftakeemiaprotsess, mis võimaldab efektiivselt ja jääkideta toota vajaliku oktaanarvuga (vähemalt 95 -- toim) bensiini,» räägib Soone.
    Ta lisab, et praegu pakutakse maailmas küllaltki soodsaid võimalusi nn minikomplekside ehitamiseks, mille aastane toorainevajadus on pool miljonit tonni. Aastane tootmisvõimsus oleks sellise tootmiskompleksi puhul 200 000 tonni erineva kvaliteediga bensiini.
    Tallinna tehnikaülikooli professori Leevi Mölderi hinnangul ei suuda Kiviter toota kvaliteetset autokütust ilma suurte kapitalimahutusteta. Bensiin koosneb paljudest komponentidest, mida töödeldakse eraldi ja hiljem segatakse omavahel kokku. «Kiviter on võimeline tootma osa komponente, kuid osa peab ta sisse ostma,» ütleb Mölder.
    Jüri Soone nimetatud investeeringute suurust kommenteerides lausub Mölder, et pigem on see väike. «Kui kõik bensiini komponendid toota Kiviteris, on see investeering ebapiisav, aga kui osa komponente sisse vedada, siis võib investeering olla piisav,» ütleb Mölder.
    Ta on seisukohal, et projekti realiseerimise eelduseks on naftajuhtme vedamine Eesti ja Venemaa vahele. «Mina suhtun naftajuhtmesse väga suure kahtlusega, sest Eestis ei ole inimesi, kes oleksid tuttavad nafta tootmise ja tööstuse olukorraga maailmas ja Venemaal ning sellepärast hinnatakse Venemaa võimalusi Eestis millegipärast üle,» räägib Mölder.
    Tema teada on paljud Vene eksperdid hinnanud Venemaa naftatööstuse olukorda selliseks, et aastal 2000 ei ole Venemaal enam midagi välja vedada, pigem peab Venemaa hakkama naftasaadusi importima. «Viieks aastaks ei ole ju mõtet naftajuhet ehitada,» räägib Mölder.
    Jüri Soone kinnitusel ei ole Kiviteri autokütuste tootmise projekt otseselt seotud naftajuhtme vedamisega, pigem raudteetranspordiga. «Raudteetransport on traditsiooniline ja sellega on arvestatud ka eelkalkulatsioonides,» kergitab Soone katet projektilt.
    Tema hinnangul on vajadus bensiinitootmise projekti realiseerimise järele viivõrd suur, et see ei sõltu sellest, kas nafta tuleb toru kaudu või mitte. «Kiviteril ei oleks aga midagi naftajuhtme kasutamise vastu,» märgib Soone.
    Leevi Mölder, kes on teinud mitme Eestile müüa pakutud naftatöötlemistehase kohta ekspertiisi, ütleb, et alates 1986. aastast töötavad maailmas väga paljud naftatöötlemistehased alakoormusega. «Euroopa naftatöötlemistehased on koormatud ainult 70--75% ulatuses.
    Veelgi halvem on olukord Skandinaaviamaades ning hoopis hull Leedu tehasel, mis töötab alla 50 protsendi oma projektvõimsusest,» räägib Mölder. Ta lisab, et kuna lähedal on tehased olemas, siis peale Eesti poleks võimalik kusagile oma tooteid müüa.
    Soone on seisukohal, et osa Kiviteris toodetavast autokütusest on võimalik küllaltki soodsalt turustada Ukrainas ja Valgevenes. Spetsialistid on arvamusel, et Eestis toodetav bensiin oleks konkurentsivõimeline ainult kahesaja kilomeetri raadiuses. Kiviter loodab aga autokütuse tootmise alal saavutada täiendavaid efekte, mis võimaldab turgu laiendada.
    «Idee saab olla kandev ainult siis, kui me suudame toota bensiini konkurentidest odavamalt, mis võimaldab teha head koostööd kohalike kütusefirmadega, sest tanklaid ei kavatse me rajama hakata,» räägib Soone.
    «Kui kõik õnnestub hästi ja kiiresti, võib tuleval aastal rääkida projekteerimise alustamisest, mis võib järgmisel aastal lõppeda. Ehitus ise võib aega võtta umbes kaks aastat,» lausub Soone. Ta lisab, et turgu hakatakse sisse töötama juba järgmise aasta alguses, kui Kiviteril on kavas turule paisata esimene kogus kõrge oktaanarvuga autokütust.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.