Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Infrastruktuuri ettevõtete erastamisega ei tohi venitada

    Vastab Eestis erastamist nõustav Anton van Heerwaarden

    Eelmise nelja-viie aastaga on jõutud ära teha väga palju. Näiteks jõuti selle ajaga välja töötada seaduslik baas, millele saab praegu baseeruda. Lisaks oli oluline, et otsused objektide erastamiseks võeti vastu kiiresti. Esimene periood on Eesti selles vallas teinud maailmakuulsaks ning loonud teie majandusest välisinvestoritele väga atraktiivse mulje.
    Teisel perioodil, mis hõlmab juba alanud infrastruktuuri ettevõtete erastamist, on tegu venitamisega. Lisaks ei ole tehtud pea mingeid edusamme, mis puudutab infrastruktuuri ettevõtete erastamiseks vajaliku seadusliku baasi väljatöötamist.
    Kolmanda kontrastina hakkab mulle praegust olukorda esimese perioodiga võrreldes silma see, et erastamise meetodid ei ole just kõige õigemad. Siin on ilmnenud avatud konkurentsi tingimustest kõrvalekaldumisi.
    Ma mõtlesin selle all vajadust tõsta otsustamise kiirust. Võtame näiteks Tallinna Sadama ja Eesti Telekomi. Enne, kui nende erastamisega alustada, peab nad ümber kujundama aktsiaseltsideks ning looma seadusandliku baasi, näiteks sadamate seaduse.
    Ma ei näe põhjust, miks järgmisel aastal ei võiks 40% Telekomi aktsiatest panna müüki börsil. Ei ole olemas ühtegi argumenti, mis kinnitaks, et see oleks ebasoovitav ning kahjustaks riigi huve. Isegi kui riik müüb ära suurema osa monopoli aktsiapakist, on tal ju ometi olemas võimalusi, kuidas saavutada kontrolli ettevõtte üle.
    Kui aktsiad börsile viia, saaks ruttu juurde uusi investeeringuid. Teine eelis on, et see tugevdab ettevõtte aktsionäride ringi.
    Olen Eestis olnud terve aasta ning selles vallas pole mingeid edusamme tehtud. Ainuke, mille üle võib rõõmu tunda on see, et energiaseadus läheb lähiajal valitsusse. Kindlasti on lisaks vaja vastu võtta veel sadama- ning raudteeseadus.
    Minu arvates tuleks edaspidi, kui Eesti valitsus on otsustanud, et mingi seadus tuleb välja töötada, moodustada selleks töögrupp, kuhu kuuluvad Eesti eksperdid ja väliskonsultandid. See tõstaks vastutust ja muudaks uute seaduste väljatöötamise efektiivsemaks.
    On levinud arvamus, et Eesti on mittekorrumpeerunud riik, kus on kõikidele investoritele loodud võrdsed võimalused. Seda arvamust on vaja investeeringute kaasamiseks ära kasutada ning mitte ära rikkuda.
    Teil on juba murettekitav näide, mis puudutab USA energeetikakontserni NRG peetavaid läbirääkimisi Eesti Energiaga ühisettevõtte asutamiseks. Üksikute erastamisest huvitatud firmadega läbirääkimiste pidamine pole tavaline praktika. Sellised faktid ei ole Eestile just kasulikud.
    Eesti puhul on oluline see, et te olete erastamise tingimuste suhtes olnud avatud ning tingimused on olnud kõikidele kättesaadavad.
    Kui tulla nüüd infrastruktuuri ettevõtete erastamise juurde, siis ei ole mingit põhjust, miks ei võiks siin järgida samu põhimõtted. Kui te tahate saada parimaid investeeringuid, tuleb olla avatud.
    Ma võin öelda, et asju peaksid ajama ikkagi need inimesed, kes on spetsialistid ning erastamisagentuuris on neid küll.
    Muidugi on see tema poolt väga vale arvamus. Kuid tänaseks on ta oma arvamust muutnud.
    Ilmselt kardab ta, et erastamise käigus võivad mõned riigi huvid kannatada saada. Ma arvan, et Tallinna Sadama erastamisega võib kohe algust teha, see ei kahjustaks riigi huve.
    Minu seisukoht on, et erastamisele võiks panna 30% või 40% aktsiatest. Ei ole mõtet venitada.
    Eesti on väike riik ning paljud inimesed on omavahel seotud. Kui suurt ohtu kujutavad erastamisprotsessile sellised suhted? See on tõesti ebasoodne tegur. Selle vastu aitab ehk see, kui erastamisprotsess toimub äärmiselt avatud tingimusel, kus on välistatud võimalused, et keegi kellelegi otsuste tegemisel survet avaldaks.
    Seetõttu ongi oluline, et erastamisküsimustega tegeleks ainult erastamisagentuur, siis on viidud miinimumini, et keegi on kellegi klassivend või muud sellist.
    Jah, ma arvan, et tegu on õige ja hea otsusega, sest nii saab ettevõttesse kaasata uut kapitali, mis on seda sorti ettevõtete erastamise üks peaeesmärkidest.
    Sõltub millist ettevõtet erastama hakatakse. Kui on tegu sellise infrastruktuuri ettevõttega, nagu Eesti Telekom, alustatakse 30 või isegi 40 protsendi aktsiate erastamisega. Edasi jätkatakse erastamist etappide kaupa, kuni on erastatud ligi 70 protsenti aktsiatest.
    Ülejäänu jääb siis esialgu riigi kätte, millega riik saab enda huvisid kaitsta. See ongi tüüpiline näide infrastruktuuride erastamisest sammhaaval või, nagu ütles Kalev Kukk, evolutsioonilisel teel.
    Minu arvates oli Estonian Airi puhul tegemist just sellise erastamisprotsessiga, mis muu maailma silmis Eestile varju ei heida ning mis tõestab, et Eesti on avatud majandusega riik ning siin võetakse kõiki välisinvestoreid võrdsena.
    Kõik toimus avalikult, igaüks, kes vastas erastamistingimustele, sai oma pakkumuse esitada ning parim pakkumus selgitati välja läbirääkimiste teel.
    Meie projekti kestuseks on planeeritud kaks aastat. Oleme siin töötanud juba terve aasta.
    Kuigi see on väike spekulatsioon, loodan ma ometi, et selleks ajaks on osaliselt erastatud Eesti Telekom ja ka Tallinna Sadam. Tahaks loota, et selleks hetkeks on osa nende aktsiatest jõudnud juba väärtpaberiturule ning ka Eesti Energia ja Eesti Raudtee on selleks ajaks leidnud strateegilise partneri.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.