Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tubakatoodete reklaamimise seadus

    Kuna on oodata tubakatoodete reklaamimise täieliku keelustamise seaduse vastuvõttu, tutvustame olukorda teistes Euroopa riikides ning analüüsime niisuguse abinõu mõju eri ühiskonnagruppidele ja kogu majandusele.
    Tubakareklaami seadus kehtib alates 1. jaanuarist 1975.
    1) See keelab tubakareklaami täielikult raadios ja televisioonis.
    2) Ükski tubakareklaam ei tohi:
    A) väita, et tubakatoodete tarbimine on tervislik ja kahjutu või et see suurendab tööviljakust;
    B) noortele mõeldud tubakareklaami ei tohi väljendada kunstiliste vahenditega.
    10. jaanuaril 1991 kehtestatud seadus keelab igasuguse tubaka otsese ja kaudse reklaami, välja arvatud müügikohad.
    Sigarettide reklaam on televisioonis keelatud alates 1965. aastast. 1971. aastast peale on tehtud vabatahtlikke kokkuleppeid, nagu näiteks: A) peab sisaldama tervise kahjustamise hoiatust, B) ei tohi ergutada noori suitsetama.
    1) Tubakareklaam on keelatud raadios ja televisioonis alates 1975. a.
    2) 1989. aastast alates peab tubakareklaam sisaldama tervise kahjustamise hoiatust.
    Tubakareklaam on täielikult keelatud alates 1975. a.
    Et seda teemat natuke sügavamalt analüüsida, püüame anda vastused mõningatele küsimustele.
    Kuivõrd põhjendatud ja efektiivne on tubakareklaami keelamine?
    Ilmselt on selle objektiivseks eesmärgiks tubakatoodete tarbimise vähendamine. Sellisel juhul peaks tubakareklaamil olema oluline mõju.
    Kuid seda hüpoteesi faktid eriti ei toeta. 1990. a suitsetas Norras 36% 15aastastest. Kreekas ja teistes Euroopa riikides on märgata tubakatoodete tarbimise kasvu.
    Vastuse sellele annab ilmselt hiljuti läbiviidud uuring, mis vaatles suitsetama hakkamise põhjusi: seda ergutavad suitsetavad vennad, õed ja vanemad, elamine ühe vanemaga, kooli pooleli jätmine 16aastaselt. Reklaami suitsetamisele õhutavate tegurite seas ei olnud.
    Miks osa inimesi tahab tubakareklaami täielikult keelata?
    Esimese põhjusena mainitakse seda, et muud alternatiivsed abinõud (vt tabel) ei ole kas populaarsed või on kulukad ja aeganõudvad.
    Teine põhjus on selles, et neljas põhilises vastuoluriigis, kus on suurimad tubakareklaami piirangud ja tubakatoodete tarbimine kasvab, kuulub tubakafirma riigile.
    Prantsusmaal on valitsusele kuuluv monopolfirma Seita, millele 1992. a kuulus turust 47,3%. Itaalias on ainuke tubakatootja Aams, mis läheb varsti erastamisele. Hispaanias on monopoolne tootja Tabacaiera, mille aktsiatest on 52% valitsuse käes. Portugalis kuulus Tabaquierale 96% turust ning valitsus kavandab selle erastamist.
    Järelikult ei ole seal peapõhjuseks mitte inimeste tervise kaitsmine, vaid kohalike tootjate kaitsmine rahvusvaheliste kontsernide eest.
    Miks siis tubakafirmad kasutavad reklaami, kui see ei suurenda tarbimist?
    Umbes 25% suitsetajatest muudab sigaretimarki korra aastas. Reklaam üldjuhul ei mõjuta inimesi suitsetama hakkama, kui nad seda ei taha, ega ka rohkem suitsetama. Reklaam on eelkõige mõeldud tarbimisharjumuste suunamiseks.
    Milline on niisuguste abinõude võimalik ahelreaktsioon?
    Kui tubakafirma ei saa kasutada reklaami konkurentsi vahendina, siis tuleb tal võistelda hinnaga. Nad võivad hinda alandada või välja lasta uusi odavamaid marke. Valitsus tõstab järsult makse, et hinnavõistlust vähendada ning selle tagajärjel suureneb ebaseaduslike sigarettide import.
    Mis mõju see seadus avaldab muudele huvigruppidele?
    Reklaamiagentuuridele tähendab tubakareklaami täielik keelustamine kogutulude vähenemist. Osa meediaväljaandeid võib reklaamitulude vähenemise korvamiseks tõsta oma toodete hindu. Nii juhtus näiteks Prantsusmaal.
    Käesolev materjal ei püüa tubakafirmasid kaitsta, vaid püüab panna sel teemal mõtlema ning leiab, et reklaam on üks väljendusvabadusi.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.