Erinevalt tavaarusaamast ei ole laevanduses hinnakujunduses suurt osatähtsust sadamate geograafial ja kaugusel üksteisest. Olulisemaks faktoriks on erinevate majanduspiirkondade impordi-ekspordi tasakaal.
Kõigil suurematel laevafirmadel on olemas oma majandusanalüüsiosakonnad. Need hindavad pidevalt erinevate riikide ja piirkondade ekspordi-impordi potentsiaali, ostujõudu, majandusstruktuuri ja teevad statistikast ning agentide edastatud andmetest lähtuvalt soovitusi vastavate piirkondade vaheliste veotariifide muutmiseks.
Näiteks muudab ©Türgi maavärin kallimaks kauba ekspordi Türgisse ja odavamaks impordi sealsest piirkonnast. Pärast maavärinat Türgis hakkas piirkonda saabuma humanitaarabi, ehitusmaterjalid jms. Peale Türgisse vedude mahu suurenemise aitab Türgisse vedude hinna tõusule kaasa ka mittetulundusorganisatsioonid kes, võrreldes kaubandusfirmadega, on oluliselt väiksema hinnateadlikkusega (on nõus maksma rohkem). Samas on kannatada saanud mingi osa Türgi eksporditööstusest ja osa senisest eksporditoodangust suunatakse tõenäoliselt Türgi siseturule. Kokkuvõttes tekib Türgis tõenäoliselt hulk tühje konteinereid.
Türgist kaupu välja vedades võib tõenäoliselt laevakompaniiga saada ekspordiks senisest odavama veohinna, kuna laevafirma jaoks vähendab iga ekspordist teenitud dollar tühjade konteinerite veo kahjumit.
Autor: Paavo Kollom