25 juuni 2000

Kas piimatoodete ekspordiks tuleks asutada riiklik ekspordifirma?

Sellise firma loomine oleks vajalik ja sellel teemal on ka juttu olnud, aga ma ei tea, mis staadiumis see idee praegu on. Ekspordifirma oleks üks Euroopa Liidu kvootide vahendusfirma ja tänu sellele firmale jääks palju raha Eestisse. Vastasel korral läheks see raha aga Euroopa Liidu kvootide vahendajatele.

Mul on tunne, et selline firma saab olla ainult riikliku osalusega, kuigi see idee on vist juba valitsusest tagasi lükatud. Paljud tööstused on välisomanike käes ja välisomanikud arvestavad sellise firmaga tõsiselt alles siis, kui seal on ka riik osanik. Riikliku ekspordifirma kaudu hakkaks käima kogu piimatoodete eksport Euroopa Liitu. See välistab igasugused rahakadumised.

Muidugi ei saa see riiklik firma kohe alguses kvootide vahendamise õigust, aga tulevikus oleks see võimalik. Praegu on Euroopa Liidus kolm sellist firmat, kes kvoote vahendavad. Kui aga tekib ekspordifirma, siis võib jääda Eestisse kuni 100 miljonit krooni rohkem. Riiklik ekspordiettevõte aitaks tagada Eestis toorpiima hinnatõusu.

See on jabur idee. Miks peaks riik looma sellise firma? Muidugi võib põhjendusi ridamisi ette lugeda ja isegi loogiliselt hindama hakata. Ja muidugi majandusajalukku tagasi minnes, siis oli esimese Eesti Vabariigi ajal selline struktuur olemas, kui riigi nimel vahendati võid ja vist sealiha, kui ma õigesti mäletan.

Kui piimakombinaatidel oleks vaja ühist turustusfirmat, siis saavad nad selle ise asutada. Ja kui nad ei suuda kokku leppida, siis ei saa riik tulla vahekohtunikuks. Eesti riik on oma arengus sealmaal, et sellist rolli riik küll kandma ei peaks. Ma ei saa ikkagi aru, mis oleks riigi ülesanne. Kas riik hakkab siis piimatooteid kokku ostma ja edasi Euroopa Liitu müüma. Riigi najal ja toel on muidugi võimalik ettevõtetel igasuguseid riske maha võtta. Iseküsimus, kas nad praktikas ikkagi alati maha lähevad. Minule jääb sellise firma eesmärk häguseks ja seni, kuni selget eesmärki ei ole, ei tohiks riik küll ühtegi krooni eraldada.

Praegu peaksid piimatootjad rohkem selle peale mõtlema, kuidas pärast lehmade lihakombinaati viimise kampaaniat tekkinud uued müügivõimalused ära kasutada ehk siis kuidas toota, et vajalik kvoot täis saada.

Hetkel kuum