Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maailma neljas laevafirma avas liini Tallinnasse
TEUde (konteinerite mõõtühik) arvult maailma neljanda laevafirma MSCi alus väljub teisipäeva hommikuti Inglismaalt Felixstowest ning jõuab Kotka ja Helsingi kaudu Tallinnasse laupäeva õhtuks. Tallinnast jätkab laev teekonda Riia kaudu Antwerperni. MSCi Eesti Tallinna kontori juhataja Timo Pusa kinnitusel on MSCi oma laevaga Tallinnasse sisenemist plaaninud juba kaks aastat. Möödunud aastal kasvasid MSCi kaubamahud Baltimaades 56%, mis tegi lõpuks otstarbekaks loobuda teiste laevafirmade teenusest ja hakata kaupa oma ookeanilaevadele ise ette vedama.
Pusa sõnul veetakse esialgu ainult enda konteinereid, teiste merekonteinereid vedama ei hakata. ?Me oleme maailmas üks suuremaid konteinerite vedajaid ja rohkem otsime kaupa ikkagi meie suurtele ookeanilaevadele, kui lihtsalt Läänemere sadamatesse vedamiseks,? lausus Pusa.
ESTMA tegevdirektor Teet Tammiste loodab, et MSCi hakkab siiski ookeanihindade kõrval pakkuma ka ainult Euroopa sadamate vahelisi hindu. Tammiste sõnul on pärast ESF Euroservice ja CMA-CGM ajutist lahkumist Tallinna liinilt Eesti Merelaevandus hakanud tunnetama monopoli Antwerperni liinil ja asunud vaikselt hindu tõstma.
Pusa väitel hakkab MSCi ainult Euroopa sadamate vahelisi hindu pakkuma ehk selle aasta jooksul, kui praegu liinil sõitvad 600 TEUd mahutavad laevad vahetatakse välja 1200 TEUd mahutavate laevade vastu. ?Probleem on selles, et juba praegu jäävad 600 TEUd mahutavad laevad väikseks, kuna Soomes on meil praegu nii palju kaupa?, rääkis Pusa. Kuid ta lisab, et MSCil pole mingit kasu hakata tegutsema Euroopa sadamate vahelises liikluses dumpinghindadega ja hinnatase püütakse jätta Eesti Merelaevandusega samale tasemele.
Tammiste hinnangul kaotab varem MSCi konteinereid vedanud Eesti Merelaevandus oma kauba mahtudes nädalas 70-80 konteinerit. ?See on Merelaevanduse jaoks väga oluline arv,? sõnas Tammiste. Samas nendib Tammiste, et praegu vaid MSCi klientidele mõeldud laeva Eestisse tulek võib peita ka ebamugavusi MSCi enda klientidele. Kui varem veeti MSCi klientide kaupu Tallinnast minema kolm korda nädalas Eesti Merelaevanduse alustega, siis nüüd peab klient ootama kauba saatmisega nädala lõpuni laupäevani, kuni Tallinnast läheb MSCi laev. IK Speditori mere- ja raudteetranspordi osakonna juhataja Paavo Kollomi arvab aga vastupidi, öeldes et MSCi klientidele muutub transiidiaeg lühemaks, kuna MSCi seab oma laeva sõidugraafiku vastavusse ookeanilaevade väljumisaegadega.
Venemaa seadus, mis lubab Aasiast saabuvaid kaupu riiki ainult Venemaa sadamatest, on sundinud katkestama ESF Euroservice ja CMA-CGMi laevade sisenemise Tallinnasse.
ESTMA tegevdirektori Teet Tammiste andmetel on Venemaa seaduse jõustumine määramata ajaks edasi lükatud, kuid laevafirmade kliendid on seadusest aetud paanikasse. ?Kes vedasid kaupa Venemaale enne üle maismaa piiri katsetavad nüüd varianti läbi Peterburi sadama,? rääkis Tammiste. Kõik kaubalaevad, mis Peterburgi külastavad on kaupa täis ja seisavad lausa järjekorras, et sadamasse pääseda. Peterburgi sadam ei ole sellise kaubavoo vastu võtmiseks tegelikult valmis, möönab Tammiste. Tänu sellisele buumile on kaubaveohinnad Peterburgi sadamasse Tammiste väitel tohutult tõusnud ja laevafirmadel, kes teenindasid nii Tallinna kui Peterburgi ei olnud enam mõtet võtta kaupa Tallinnasse ja jätta Peterburgi kaup maha. Seetõttu otsustasid ka ESF Euroservice ja CMA-CGM lõpetada Peterburgi sõitvate laevade sisenemise Tallinna.