• OMX Baltic0,13%305,42
  • OMX Riga0,00%875,48
  • OMX Tallinn−0,68%1 905,68
  • OMX Vilnius0,59%1 187,94
  • S&P 500−0,01%6 114,63
  • DOW 30−0,37%44 546,08
  • Nasdaq 0,41%20 026,77
  • FTSE 1000,00%8 768,05
  • Nikkei 2250,25%39 270,4
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%95,48
  • OMX Baltic0,13%305,42
  • OMX Riga0,00%875,48
  • OMX Tallinn−0,68%1 905,68
  • OMX Vilnius0,59%1 187,94
  • S&P 500−0,01%6 114,63
  • DOW 30−0,37%44 546,08
  • Nasdaq 0,41%20 026,77
  • FTSE 1000,00%8 768,05
  • Nikkei 2250,25%39 270,4
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%95,48
  • 22.01.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Karda väikest tanklat

Rohkem kui 40 eelmisel aastal trahvitud tanklast kuulusid Neste, Statoili, Shelli, Alexela ja Hydro Texaco kettidesse vaid 8, enamik firmasid oli sealjuures esindatud ühe tanklaga. Erandiks suurte hulgas oli Lukoil Tanklad AS, kus kvaliteedinõuetele mittevastavat autokütust leiti kolmel korral.
Vabandades juba ette kõigi nende tanklaomanike ees, keda asi ei puuduta, tuleb tõdeda, et eelmisel aastal pakuti mitmeski Eestimaa väiketanklas vedelikku, mida tankides oleks targem autonina kohe romula poole keerata. Eriti kehtib see Harjumaal Kehras asuva ASi Raa Oil kohta, milles müüdud bensiini 95 vaigusisaldus ületas kvaliteedinormidega lubatu rohkem kui 40 korda. Ascar Tallinna tehniku Marek Aedla auto mootor purunes päev pärast seda, kui ta oli sellest tanklast kütust võtnud.
Tankijale oli kõige ohtlikum Tallinna?Tartu maantee, kus kvaliteedinõuetest kõrvalekaldunud kütust müüdi OÜ Skeleton tanklas Kose-Ristil, ASi Anna Kütus tanklas Annal ja ASi Mäo Taba tanklas Mäos.
Kaks trahvitud tanklat asuvad Tallinna?Narva maantee ääres. Märkimisväärne osa trahvituist paikneb Eesti piirivaldades, kus liiklus ja tanklate käive tõenäoliselt väikesed.
Tõsi, norme eiranud kütust müünud väiketanklate omanikel ja juhtidel on varuks hulk selgitusi, osa neist ka usutavad. Näiteks on arvestatav selgitus, et väike jaemüüja ei saa hulgimüüja toodava kütuse kvaliteeti kontrollida. Kui kolme tonni kütuse kohta teha 3000kroonine kütuseproov, muutub kasum tõenäoliselt olematuks. Samas peaks pikaajalise partneri puhul olema tegemist usaldusliku suhtega, kus müüja teab, mida ostja ostab ja ostja teab, mida müüja müüb. Sel juhul saab usaldusväärne olla ka partnerlus jaemüüja-tarbija.
Usutav, kuid mitte vabandatav, on ka kütusemüüjate teine selgitus, milles väidetakse, et avastatud rikkumine oli väike ning tarbijat praktiliselt ei kahjusta. Osa nn väikse vea juhtumite vaieldavusega pidi leppima isegi tarbijakaitse, kirjutades lahtrisse ?trahv? sõna ?trahvitud? asemel ?lõpetatud?.
Kolmas võimalus, miks kütusepüstolist tulnud vedelik normidele ei vastanud, olid mitmesugused eksitused. Näiteks kuuluvad aasta 2001 eksituste hulka mahutis olevale suvisele diislikütusele talvise pealevalamine ning bensiinide 95 ja 98 vastastikku valesse mahutisse pumpamine.
Kõige rohkem peaksid kehva kütust kartma diiselmootoriga autod. Tarbijakaitsjate poolt analüüsimiseks saadetud 48 diislikütuse proovist ei vastanud nõuetele 18 ehk 37,5. Sama halb oli olukord ka bensiini 98 osas, ainult et proove võeti sellest kütusest 16. Seevastu enam kontrollitud bensiini 95 ning sellest madalama oktaaniarvuga bensiinide puhul oli olukord rõõmsam. 86 proovist ei vastanud nõuetele vaid 7.
Kui suure luubi all on kütusemüüjad sellel aastal, pole veel lõplikult selge. Tõenäoliselt sõlmitakse kahe kontrollija, tarbijakaitseameti ja energiaturu inspektsiooni vahel kokkulepe, mille tagajärjel tarbijakaitse roll väheneb.
Majandusministeeriumi andmetel saab energiaturu inspektsioon tänavu kütuseproovide tarvis 700 000, tarbijakaitseamet aga 90 000 krooni. Tarbijakaitseameti peadirektori asetäitja Marje Koka sõnul on tarbijakaitse rolli vähenemisest siiski veel vara rääkida.
Energiaturu inspektsioon on aga asunud oma jõudu näitama, saates kohtusse materjalid ASi Neke kohta, pidades enda määrata võidavat 100 000kroonist trahvisummat liiga väikeseks firmale, kes on seadusesätteid aasta jooksul juba kolm korda rikkunud.
Milliseks kujuneb kütuseturu ülevaade selle aasta kohta, on raske ennustada, kuna aasta lõpu eel hakkavad üha enam turgu võitma nn euro-kütused, asendades järgmise aasta alguses praegu müügilolevaid marke täies ulatuses.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 17.02.25, 16:42
Itaalia juured, mis on edukalt sillutanud tee Baltikumini ehk Pro Kapitali 30 aastat kasvu ja kvaliteeti
Pro Kapital Grupp AS asutati 1994. aastal Itaalia ettevõtja Ernesto Preatoni visionaarsel eestvedamisel, nähes võimalusi okupatsioonijärgsel, ent siiski tärkaval Baltikumi turul. Märgates nii Balti riikide kui ka Skandinaavia ja Mandri-Euroopa kultuurilisi ja majanduslikke sarnasusi, kasutas Preatoni ära esmaklassiliste maatükkide soodsat kättesaadavust strateegiat, mis seisnes suure arendusportfelli omandamisel ning pani ühtlasi vundamendi tänasesse ulatuvale eduloole.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele