Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Suvediisel toob väiketanklale talvel tulu

    Suvise diislikütuse lubamine tanklatesse talvel soodustab salakaubandust, sest see rajaneb odavamal Vene diislikütusel, mille näitajad ei ühti talvise eurodiiselkütuse näitajatega.
    Kui asju ausalt ei aeta, deklareeritakse Vene talvist diiselkütust, mis meie euronormidele ei vasta, kui 50 sendise aktsiisiga põllumajanduslikku või nn sinist kütust. Nii saadakse mõnedel juhtudel nn suvine diisel, mis kõrvuti eurotalvisega tanklas müügis. Kuid kindla tankla kindel tarbijaskond või hulgipartiide ostja teab, et tegelikult peab kütus ka külmale vastu. See sööb suurte tanklate kasumit.
    Tolli järelevalvetalituse juhataja Vello Annuk möönis, et nii tõesti ilmselt tehakse, kuid ei soovinud pikemalt kommenteerida.
    Tavalistel Vene talvistel diislikütustel ei ühti meie euronormidega eelkõige oluline näitaja, leekpunkt.
    Eesti Autoettevõte Liidu juht Villem Tori märkis, et kliendil võiks ikkagi säilida valikuvabadus osta ka talvel suvist kütust.
    ?Veoturul on praegu väga terav hinnavõitlus,? nentis Tori. ?Kui kütuse hinnatõusust tulenevalt ka ise hinda tõstad, kaotad turuosa kohe.? See kehtib tema sõnul nii kauba- kui ka sõitjateveoturul.
    Tori arvates võimaldaks meie mahedate talvede keskmiste temperatuuride kõikumine pluss-miinus 5 kraadi piires ilma igasuguste probleemideta kasutada suvist diiselkütust.
    ?Ent samas peab igal soovijal olema võimalus sõltumata temperatuurist talvisel ajal tankida ka talvist diiselkütust,? lisas ta.
    Statoil Eesti peadirektor Epp Kiviaed peab suvise diiselkütuse lubamist talvel mõttetuseks.
    ?Diiselkütus moodustab ühe põhilise osa varimajandusest,? märkis Kiviaed.
    ?Meie tarbija vaatab peamiselt hinda, samas, võib meid tabada ettearvamatu külmalaine. Eks neid põhjusi, miks kompromissile mindi, on erinevaid, ühel juhul kindlasti bussitransport,? viitas Kiviaed hinnatõusule. ?Probleem ei ole siin ainult aktsiisis, kui kütust ?pestakse?, kaob tema kvaliteet.?
    Kiviaia kinnitusel on Eesti seoses euronõuetega kütuseturu osas siiski suure sammu edasi astunud.
    Määrus, mis lubab detsembrist veebruari lõpuni tanklates müüa suvist diislikütust, kirjutati majandus- ja kommunikatsiooniministri Liina Tõnissoni poolt alla novembri lõpus. Selle määruse toel hoiavad autoettevõtjad nullilähedasema temperatuuriga ilmadega kokku 30-40 senti liitrilt.
    Samas pooldavad mitmete suuremate tanklakettide juhid hinnalangetamist hoopis sel teel, et riik kaotaks kütuste värvimise ning kehtestaks kõikidele diislikütustele ühtse aktsiisi, mis praegu on diislikütuse puhul 3,04 s/kg.
    Selle kaudu kaoks nn turusolkimine, suureneks legaalse kütuse käive, mis omakorda avaks tee hinnalangusele ning loomulikult kasvaks ka riigi aktsiisitulu.
    Statistikaameti ja Tolliameti kütusearve võrreldes nähtub, et praegu moodustab nn halli tsooni suurusjärk aastas 150-160 000 t diiselkütust.
    Statoil Eesti peadirektori Epp Kiviaia arvates võiks aktsiisi põllumeestele, kaluritele jt dokumentaalselt tõestatud kogustelt korvata.
    Tema kolleeg, Lukoil Eesti kommertsdirektor Valeri Makarov jagas seda arvamust. ?Meil oleks siis kütust palju kergem müüa,? märkis ta aktsiisi ühtlustamise kohta, ?Sinise kütuse (madala aktsiisiga e 50 s/kg) müügiga on meil praegu suuri raskusi.?
    Makarovi jutust selgus, et toll tunneb nn sinise ehk põllumajandusliku diiselkütuse vastu suurt huvi. ?Meilt nõutakse väga palju pabereid, kes on kütuse ostja, tema isikukood, kõikide nende andmete teadmine ei ole minu kui müüja kohustus.?
    Samas ei jookse veelahe, kas keelata talvel suvise diiselkütuse müük, vaid lihtsalt suurte tanklakettide ja veoettevõtete vahelt.
    Mitmed küsitletud veoettevõtjad, sh AS Auto Jõhvi juhataja Kuldar Pärnamäe arvasid, et kui suvine diisel paagis ära hanguks, oleks see palju korvamatum kui 30-40 s kallim liitrihind.
    Samas säilib suvise diisli näol ka talvel legaalne väljund salakütusele. Nagu nähtus vestlustest väiksemate hulgikaupmeestega ning tolliametnikega, pole Vene või Leedu talvise euronormidele vastava diiselkütusega lihtne ajada isegi ausat äri, rääkimata salaärist.
    Venemaalt on talvist eurodiiselkütust väga raske kätte saada. Näiteks Kirishi tehasesse tuleb anda eritellimus. Samas kujuneb partii hind nii Mazhekiai kui Vene talvisel eurodiiselkütusel sisuliselt samaks nagu oleks ta Euroopast pärit. Seega jääb salakaubanduse põhiliseks objektiks ka talvel ikkagi suvine Vene diislikütus.
    Kui talvel lubanuks majandus- ja kommunikatsioniministeerium müüa ainult euronormidele vastavat talvist eurokütust, tekitanuks see salakütuseäris niisiis detsembrist veebruari lõpuni madalseisu.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Tõnu Mertsina: ettevõtete kasvuväljavaade halveneb
Ettevõtetel on üha keerulisem suunata oma suureks paisunud kulusid edasi teistele ettevõtetele ja lõpptarbijatele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Ettevõtetel on üha keerulisem suunata oma suureks paisunud kulusid edasi teistele ettevõtetele ja lõpptarbijatele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Kristiina Saal: viis soovitust, kuidas leida meeskonda õiged inimesed
Värbamiskuulutuste põhjal pakub sageli tööd maailma ägedaim ettevõte. Selgem sõnum ning oma eripärade tundmine töötab paremini, kirjutab CVO Recruitmenti värbamispartner ja juhtgrupi liige Kristiina Saal.
Värbamiskuulutuste põhjal pakub sageli tööd maailma ägedaim ettevõte. Selgem sõnum ning oma eripärade tundmine töötab paremini, kirjutab CVO Recruitmenti värbamispartner ja juhtgrupi liige Kristiina Saal.
HSBC teenib oma Kanada äri müügist üle viie miljardi dollari erakorralist tulu
HSBC pank teatas täna, et müüb oma Kanada äritegevuse Royal Bank of Canadale 13,5 miljardi dollari ehk 10 miljardi dollari eest, mis annab võimaluse oluliseks ühekordseks dividendiväljamakseks, vahendab Reuters.
HSBC pank teatas täna, et müüb oma Kanada äritegevuse Royal Bank of Canadale 13,5 miljardi dollari ehk 10 miljardi dollari eest, mis annab võimaluse oluliseks ühekordseks dividendiväljamakseks, vahendab Reuters.
Reaalajas börsiinfo
Suures kahjumis Operaili kaubaveod on tänavu vähenenud poole võrra
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Kas ennetada tööstressi või tegeleda tagajärgedega?
Vaimse tervise kuu on läbi, aga see ei tähenda sugugi, et vaimne tervis oleks sellega kuidagi korda saanud. Vastupidi: ees on ootamas rasked ajad – külm ja pime talv, teadmatus sõja asjus, toodete ja teenuste hinnatõusu tõttu ka majanduslikult keerulised ajad –, nii et pigem tasuks ennetavalt töötajate vaimsele tervisele rohkemgi tähelepanu pöörata.
Vaimse tervise kuu on läbi, aga see ei tähenda sugugi, et vaimne tervis oleks sellega kuidagi korda saanud. Vastupidi: ees on ootamas rasked ajad – külm ja pime talv, teadmatus sõja asjus, toodete ja teenuste hinnatõusu tõttu ka majanduslikult keerulised ajad –, nii et pigem tasuks ennetavalt töötajate vaimsele tervisele rohkemgi tähelepanu pöörata.
Milrem Robotics saadab Ukrainasse 14 robotsõidukit
Eestis loodud robootika ja autonoomsete süsteemide arendaja Milrem Robotics ja Saksa kaitsetööstus Krauss-Maffei Wegmann saadavad 14 mehitamata maasõidukit THeMIS Ukrainasse.
Eestis loodud robootika ja autonoomsete süsteemide arendaja Milrem Robotics ja Saksa kaitsetööstus Krauss-Maffei Wegmann saadavad 14 mehitamata maasõidukit THeMIS Ukrainasse.
Raadiohommikus: gaasi haalamisest ja koroonatestide lõppemisest
Kolmapäeva hommikul räägime Äripäeva raadio hommikuprogrammis nii meditsiiniärist, gaasiterminali haalamiskaist kui ka Eesti sisemajanduse koguproduktist ja mainekast arvamuskonkursist.
Kolmapäeva hommikul räägime Äripäeva raadio hommikuprogrammis nii meditsiiniärist, gaasiterminali haalamiskaist kui ka Eesti sisemajanduse koguproduktist ja mainekast arvamuskonkursist.

Olulisemad lood

Tallinkist läinud finantsjuht: oli sobilik hetk edasi liikuda
"Finantsdirektori positsioonil Tallinkis olin tõesti vaid kaks aastat, kuid minu lahkumise hetkeks oli selge, et kõige sügavam koroonakriisi põhi on ettevõttel seljataha jäetud ning edasised trendid liiguvad õiges suunas," ütles Tallinkist kinnisvaraarendusfirmasse Liven läinud finantsjuht Joonas Joost.
"Finantsdirektori positsioonil Tallinkis olin tõesti vaid kaks aastat, kuid minu lahkumise hetkeks oli selge, et kõige sügavam koroonakriisi põhi on ettevõttel seljataha jäetud ning edasised trendid liiguvad õiges suunas," ütles Tallinkist kinnisvaraarendusfirmasse Liven läinud finantsjuht Joonas Joost.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.