Virkko Lepassalu • 5. detsember 2002 kell 22:00

Suvediisel toob väiketanklale talvel tulu

Suvise diislikütuse lubamine tanklatesse talvel soodustab salakaubandust, sest see rajaneb odavamal Vene diislikütusel, mille näitajad ei ühti talvise eurodiiselkütuse näitajatega.

Kui asju ausalt ei aeta, deklareeritakse Vene talvist diiselkütust, mis meie euronormidele ei vasta, kui 50 sendise aktsiisiga põllumajanduslikku või nn sinist kütust. Nii saadakse mõnedel juhtudel nn suvine diisel, mis kõrvuti eurotalvisega tanklas müügis. Kuid kindla tankla kindel tarbijaskond või hulgipartiide ostja teab, et tegelikult peab kütus ka külmale vastu. See sööb suurte tanklate kasumit.

Tolli järelevalvetalituse juhataja Vello Annuk möönis, et nii tõesti ilmselt tehakse, kuid ei soovinud pikemalt kommenteerida.

Tavalistel Vene talvistel diislikütustel ei ühti meie euronormidega eelkõige oluline näitaja, leekpunkt.

Eesti Autoettevõte Liidu juht Villem Tori märkis, et kliendil võiks ikkagi säilida valikuvabadus osta ka talvel suvist kütust.

?Veoturul on praegu väga terav hinnavõitlus,? nentis Tori. ?Kui kütuse hinnatõusust tulenevalt ka ise hinda tõstad, kaotad turuosa kohe.? See kehtib tema sõnul nii kauba- kui ka sõitjateveoturul.

Tori arvates võimaldaks meie mahedate talvede keskmiste temperatuuride kõikumine pluss-miinus 5 kraadi piires ilma igasuguste probleemideta kasutada suvist diiselkütust.

?Ent samas peab igal soovijal olema võimalus sõltumata temperatuurist talvisel ajal tankida ka talvist diiselkütust,? lisas ta.

Statoil Eesti peadirektor Epp Kiviaed peab suvise diiselkütuse lubamist talvel mõttetuseks.

?Diiselkütus moodustab ühe põhilise osa varimajandusest,? märkis Kiviaed.

?Meie tarbija vaatab peamiselt hinda, samas, võib meid tabada ettearvamatu külmalaine. Eks neid põhjusi, miks kompromissile mindi, on erinevaid, ühel juhul kindlasti bussitransport,? viitas Kiviaed hinnatõusule. ?Probleem ei ole siin ainult aktsiisis, kui kütust ?pestakse?, kaob tema kvaliteet.?

Kiviaia kinnitusel on Eesti seoses euronõuetega kütuseturu osas siiski suure sammu edasi astunud.

Määrus, mis lubab detsembrist veebruari lõpuni tanklates müüa suvist diislikütust, kirjutati majandus- ja kommunikatsiooniministri Liina Tõnissoni poolt alla novembri lõpus. Selle määruse toel hoiavad autoettevõtjad nullilähedasema temperatuuriga ilmadega kokku 30-40 senti liitrilt.

Samas pooldavad mitmete suuremate tanklakettide juhid hinnalangetamist hoopis sel teel, et riik kaotaks kütuste värvimise ning kehtestaks kõikidele diislikütustele ühtse aktsiisi, mis praegu on diislikütuse puhul 3,04 s/kg.

Selle kaudu kaoks nn turusolkimine, suureneks legaalse kütuse käive, mis omakorda avaks tee hinnalangusele ning loomulikult kasvaks ka riigi aktsiisitulu.

Statistikaameti ja Tolliameti kütusearve võrreldes nähtub, et praegu moodustab nn halli tsooni suurusjärk aastas 150-160 000 t diiselkütust.

Statoil Eesti peadirektori Epp Kiviaia arvates võiks aktsiisi põllumeestele, kaluritele jt dokumentaalselt tõestatud kogustelt korvata.

Tema kolleeg, Lukoil Eesti kommertsdirektor Valeri Makarov jagas seda arvamust. ?Meil oleks siis kütust palju kergem müüa,? märkis ta aktsiisi ühtlustamise kohta, ?Sinise kütuse (madala aktsiisiga e 50 s/kg) müügiga on meil praegu suuri raskusi.?

Makarovi jutust selgus, et toll tunneb nn sinise ehk põllumajandusliku diiselkütuse vastu suurt huvi. ?Meilt nõutakse väga palju pabereid, kes on kütuse ostja, tema isikukood, kõikide nende andmete teadmine ei ole minu kui müüja kohustus.?

Samas ei jookse veelahe, kas keelata talvel suvise diiselkütuse müük, vaid lihtsalt suurte tanklakettide ja veoettevõtete vahelt.

Mitmed küsitletud veoettevõtjad, sh AS Auto Jõhvi juhataja Kuldar Pärnamäe arvasid, et kui suvine diisel paagis ära hanguks, oleks see palju korvamatum kui 30-40 s kallim liitrihind.

Samas säilib suvise diisli näol ka talvel legaalne väljund salakütusele. Nagu nähtus vestlustest väiksemate hulgikaupmeestega ning tolliametnikega, pole Vene või Leedu talvise euronormidele vastava diiselkütusega lihtne ajada isegi ausat äri, rääkimata salaärist.

Venemaalt on talvist eurodiiselkütust väga raske kätte saada. Näiteks Kirishi tehasesse tuleb anda eritellimus. Samas kujuneb partii hind nii Mazhekiai kui Vene talvisel eurodiiselkütusel sisuliselt samaks nagu oleks ta Euroopast pärit. Seega jääb salakaubanduse põhiliseks objektiks ka talvel ikkagi suvine Vene diislikütus.

Kui talvel lubanuks majandus- ja kommunikatsioniministeerium müüa ainult euronormidele vastavat talvist eurokütust, tekitanuks see salakütuseäris niisiis detsembrist veebruari lõpuni madalseisu.

Hetkel kuum