Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tugeva kultuuriga firmas võetakse vastutust, nõrgas süüdistatakse teisi

    Tugevat organisatsioonikultuuri iseloomustab kliendikesksus, innovaatilisus, kiirus ja julgus. Neid tõekspidamisi kannavad endas nii juhid kui ka töötajad. Tugeva kultuuriga organisatsioonid lükkavad teistsuguste tõekspidamistega inimesed enda seast välja.
    Seevastu nõrga kultuuriga organisatsioonid on enesekesksed, alalhoidlikud, aeglased ja arad. Need tõekspidamised ilmnevad eriti selgelt raskuste tekkimisel. Lisaks iseloomustavad nõrka kultuuri paljud subkultuurid, kus töötajad süüdistavad vastastikku ega võta raskuste korral vastutust.
    Tugev organisatsioonikultuur suunab töötajaid raskuste korral pingutama, nõrk firmakultuur aga iseenda tagalat kindlustama ja teisi süüdistama. Firmakultuuri kujunemisel on määravad asutajate tõekspidamised: kas ollakse enese- või kliendikeskne, uuenduslik või konservatiivne.
    Teisel kohal on juhtkonna tõekspidamised. See tähendab, et juhtkonnaliikmed kas tugevdavad või nõrgendavad oma tõekspidamistega organisatsioonikultuuri.
    Leppige tõekspidamised esmalt kokku juhtkonnas. Viga on teha seda algul suures ringis, või veelgi hullem ? lasta igal üksusel määrata ise oma tõekspidamised. Organisatsiooni kesk- või esmatasandil ei ole tavaliselt piisavalt kogemust ja infot, et tajuda omanike ootusi.
    Tugevale organisatsioonikultuurile on iseloomulik, et juhid ja töötajad käivad juhtkonnaga ühte jalga.
    Seepärast tuleb tõekspidamised kokku leppida enne juhtkonna kitsas ringis. Seda enam, et tõekspidamised peavad ühilduma ettevõtte visiooni ja strateegiaga, mille loomine on samuti juhtkonna ülesanne.
    Kui osakond lepiks kokku tõekspidamised, mis ei ühildu juhtkonna omadega, oleks tagajärg neile äärmiselt demotiveeriv. Kuna juhtkonna tahe jääb igal juhul peale, kuulutatakse kesktasandi tulemus heal juhul lihtsalt mõtteharjutuseks. Tõekspidamised on niivõrd õrn teema, et see puudutab igaüht. Ja kui kellegi arvamust siin õigeks ei peeta, on tal tööisu tükiks ajaks läinud.
    Loo mõõdetav visioon. Töötajad pingutavad seda rohkem, mida enam visioon toimib nende tegevuse õigsuse mõõdupuuna. Visioon on seda enam õigsuse kriteeriumiks, mida mõõdetavam see on.
    Takistuse tekkides näita eeskuju. Võta vastutus ja lahenda probleem. Lahka probleemi ärilisest küljest. Mis on muutunud turul? Mis vajaks muutmist teenuses? Kas eesmärke tuleks tõsta? Just mõõdetav visioon on orientiiriks äriraskuste väljaselgitamisel.
    Kõhklejate tekkimisel säilita külm närv. Visioonis kõhklejate, küünikute või teiste halvustajate tekkimisel tuleks koguda usaldusväärseid andmeid olukorra põhjuste kohta. Seejärel tuleb täpsustada kõhklejate tööeesmärke ja siduda neid selgemalt visiooniga.
    Just positiivne kogemus tööeesmärkide täpsemal kokkuleppimisel aitab võita ?võõra väe? ja tugevdab organisatsioonikultuuri. Juhtkonnal tuleks hoiduda mittesoovitava subkultuuri esindajatele moraali lugemisest ja halvustamisest, kuna kellegi tõekspidamisi ei saa otse muuta.
    Nii luuakse mõõdetava visiooniga ühiselt aktsepteeritud tõe mõõdupuu. Kui lahendus viib visiooni suunas, on kõik hästi.
    Kui visioon ei ole mõõdetav, on tõde liialt juhtides kinni. Siit on ainult väike samm nõrga firmakultuurini, kus juhil alati õigus. Töötajad ei saa aru, millise sihi nimel tuleks pingutada. Ja moraalilugemine mõjub neile lihtsalt nagu hane selga vesi, kuna selles ei ole tegevusjuhist.
    Selgita tõekspidamisi läbi kompetentside. Organisatsiooni tõed on kokkuleppelised, need ei ole füüsikaseadused, mille kehtivusele on olemas objektiivsed kriteeriumid.
    Seepärast tuleb hoiduda lõpututest vaidlustest visiooni ja eesmärkide kokkuleppimisel. Kui visioon on omanikele ja juhtkonnale vastuvõetav, tuleb see viia iga töötajani. Parim viis seda teha on läbi tulemusvestluste, kus peale eesmärkide lepivad juht ja töötaja kokku ka õigetes tegevustes.
    Praktika on näidanud, et just tegevuste läbiarutamine annab juhile suurepärase võimaluse selgitada töötajale tõekspidamisi ja näitlikustada nende avaldumist töötaja töös. Ühtlasi saab ta töötajalt tagasisidet tõekspidamiste vastuvõetavuse kohta.
    Visiooni, tegevuste ja tõekspidamiste kirjapanek on kolm konkreetset tegevust, mis aitavad juhtkonnal tugevdada firmakultuuri. Firmakultuur on seda tugevam, mida paremini täidab juhtkond oma rolli.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.