Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Raudteesaaga pole veel lõppenud

    Miski siin ilmas ei seisa paigal. Nii väitis Newton ja ega meilgi ole põhjust teisiti arvata. Meie rahvuslik kogutoodang on väike ning majanduse tulevik ja arenguvõimelisus sõltub paljudest mõjuritest. Üks olulisemaid on riigi üldine maine. See on olnud siiani hea. Avatud majanduspoliitika tõi kaasa usalduse, mis lõi soodsa pinnase investeeringute saabumiseks. Sellest tulenevalt on meil põhjust rahul olla.
    Osa majandusprotsesse, näiteks SKP kasv, liigub meil soovitavas suunas ja meeldiva tempoga. Samas hakkab ilmnema tagasilööke, mis tulenevad eelkõige nii Eesti-sisestest äriloogikatest kui ka majandusse investeerivate struktuuride vastandlikest arusaamadest. Pole kaugel aeg, kui Eestist hakatakse rääkima kui mittelääneliku ärikultuuriga maast. Usaldus kaob üsna kiiresti.
    Pean siinkohal silmas raudtee ümber toimuvat. Eesti toimis raudteed erastades seniseid Euroopa traditsioone eirates. Soodus pinnas selleks oli olemas. Mitu välis- ja kodumaise osalusega firmat soovisid Eesti raudteel tegutsema hakata. Võimalus selleks tekkis, kuna riik soovis seni mitte eriti toimivat äriettevõtet kasumit tootma panna ning tagada äri jätkuvus kindlate reeglitega, stabiilsetes tingimustes.
    Erastamiskonkurss kandis vilja, mitte küll soovitud osalejate hulga osas, ja võistlus parimale pakkumisele võis alata. Pärast pikka arutelu valiti välja optimaalne, tingimustele vastav võistleja. Protsess päädis uue tegevuse alustamisega. Mitte et tingimused oleks praegusele erastajale meeldinud, aga need andsid võimaluse tegevuse arendamiseks. Seatud tõkked hoidsid eemale sellised investeerijad, kes poleks pärast erastamist kehtestatud raamidest hoolinud.
    Ainult üks näide. Kohtumispaik üks Moskva kõle ministeeriumihoone. Teede- ja sideminister Jürgenson seletab põlevil silmil majandusminister Frankile Eesti Raudtee erastamisega seotud tingimusi, kohustusi ja piiranguid. Pooletunnise arutelu kokkuvõtteks teatab blaseerunud ilmega Vene valitsuskabineti liige, et nüüd ta saab aru, miks Aksjonenko (Vene raudteeminister) Eesti raudteed ära ei osta. Nii jäigi.
    Nüüdseks on kujunenud uus olukord. Siblimine paarisajakilomeetrise raudteejupi ümber on omandanud uued mõõtmed. Firma, mille tegevuse tulemusel on liiprid Eestis läbipaistvalt teenima pandud, on saanud valitsuse põlualuseks. Ettevõte kuulub seejuures kolmandiku osas riigile ja toob talle igal aastal dividendidena sisse kümneid miljoneid kroone.
    Kas on loogiline, et keegi vähendab enda tulusid? Heast tahtest kellegi teise suhtes. Nii juhtus, kui majandusministeerium otsustas mullu raudtee veomahte jagada, soosides idapoolseid vedajaid ja seeläbi loobudes vabatahtlikult miljonitest kroonidest riigieelarve tuludest.
    Eurodirektiivid masohhismi sellises ulatuses küll ei nõua.
    Päris märuliks on läinud viimasel kuul. Räägitakse lausa raudtee natsionaliseerimisest, mis on nüüd küll vaibumas osa aktsiate tagasiostu jutuks.
    Arusaamatu, mis mängu majandusministeerium mängib, sest meie vene sõpradel pole mingit vajadust panna raha kinni raudteejupi alla, mille ostmisel umbes paari miljardi krooniga oleks tasuvus 30 aasta ringis. Transiidiäris on see igavik.
    Kokkuvõtteks võib öelda, et toimub tegevus, millel pole majandusloogikaga mingit pistmist. Seejuures on eriti piinlik Reformierakonna positsioon. Raudtee erastamisel aktiivsed oravad räägivad nüüd keskerakondlasest majandusministri riigi huvide eest seismisest.
    Kommentaarid on liigsed. Usalduse võitmine on raske, aga seda lihtsamalt ja kiiremini võib selle kaotada.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Balti börse vedas Leedu energiaettevõte
Kolmapäeval tegi Balti turgudel suurima käibe Ignitis grupe. Balti koondindeks edenes +0,21% ja Tallinna börs +0,26%. Riia börs taandus -0,06% ning Vilniuse börs -0,18%.
Kolmapäeval tegi Balti turgudel suurima käibe Ignitis grupe. Balti koondindeks edenes +0,21% ja Tallinna börs +0,26%. Riia börs taandus -0,06% ning Vilniuse börs -0,18%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Tartu automüüja ostab kodulinna konkurendi
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.