Olenevalt tööstusharust ja toodangu spetsiifikast on Eesti tootjate koht tarneahelates kas stabiilne, tagatud mitme aasta perspektiivis sõlmitud lepingutega või tuleb firmal läbi ajada üksikute allhankepartiide teostamisega.
USA General Dynamics Corporationi kuuluva ASi Vertex Estonia juhataja Aleks Rulkovi sõnul saadakse tellimused Ameerika kaitsetööstuse turundusgrupilt.
"See üksus räägib läbi, kooskõlastab tähtajad, kvaliteediküsimused ja muu," räägib Rulkov, lisades, et kogu info, millist toodangut soovitakse osta, käib firma Ameerika peakorteri kaudu ja jõuab ka Eestisse sealt.
Satelliitsideantenne valmistava Vertex Estonia toodang suundub Euroopa ja Põhja-Ameerika riikide kõrval ka Brasiiliasse, Tšiilisse, Indiasse, Austraaliasse ja mujale.
"Meie toodangu teatud detailid valmistatakse alumiiniumist, seda on erinevaid liike, aga meie jaoks sobib vaid üks," selgitab Rulkov. "Keeruline on hankida ka hammasrattaid läbimõõduga kaks meetrit. Mõned firmad valmistavad neid, aga meie usaldame vaid üht Saksa firmat." Seal on aga järjekorrad äärmiselt pikad ja võivad ulatuda poolteise aastani. Sellepärast on oluline materjalide ja tooraine tellimusi pika aja peale ette planeerida, et firma tootmine tõrgeteta sujuks.
ASi Volta tegevdirektori Aivar Reiviku sõnul on tuulegeneraatorite tellijad Volta omal käel üles leidnud.
"Kuigi tuulegeneraatorid pole meie põhitoodang, oleme neid tootnud juba kümmekond aastat," märgib Reivik. "Enamjaolt on tegemist Soome ja Rootsi klientidega. Aga turg tundub kasvavat ning ka tellimusi tuleb üha juurde."
Rootsi Autoliv AB-le kuuluv AS Norma saab tellimused valdavalt emafirma kaudu. Ettevõtte tootmisdirektori Ivar Aasa sõnul sõltub tootearendus otseselt uute automarkide väljatöötamisest - kõik turvavöö vajalikud parameetrid tuleb paika panna uue auto sünni juures. Lõviosa Norma toodangust läheb Rootsi ja Venemaale.
Sageli arvatakse, et allhange on midagi negatiivset, mis tuleks ära kaotada, aga tegelikult on see ettevõtluse normaalne osa. Näiteks Nokial on 400-500 allhanketarnijat, ent keegi ei pea neid vaesteks ega viletsateks.
Eesti tootjatel ei ole probleeme pingeliste tarneaegade täitmisega. Üks meie firmade eelis on selles, et info liikumine ja kommunikatsioon on viidud rahvusvahelisele tasemele. Masinatööstuses võib ette tulla üksikuid tarneprobleeme pigem transpordiga seoses, mitte tootmise tõttu.