Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Toiduainetööstuse võidukäik

    Alles see oli, kui kinnisvaraarendajad võisid küsida, millist hinda iganes - ikka osteti. Nüüd on kinnisvarasektoris olukord muutumas, tõusma hakkavad hoopis teised valdkonnad. Kätte on jõudnud toiduainetööstuse võidukäik. Tuleb vaid toota ja tõsta hindu enam-vähem mõistlikkuse piires. Kuid tarbijal on toidukaupadest ikka defitsiit - tagasi on aeg, mil poeletid on mõnest tootest tühjad.
    Kõige teravam on kriis piimatoodete turul. Paljud Eesti tootjad on otsustanud piimatoodete tootmise asemel eksportida piima- ja koorepulbrit kohaliku turuhinnaga võrreldes tunduvalt kallimalt. Kohalikule turule mõeldud piim on väga kallis või ei jagu seda piimatoodete tootmise jaoks üldse.
    Piima kokkuostu baashind on 2007. aasta algusega võrreldes kallinenud ligi 30 protsenti. Aasta algul oli see keskmiselt 3,85 krooni, 1. juulist tõsteti see 4,20 kroonini ning nüüd on piima kokkuostu baashind ligi viis krooni kilogrammi eest. Kui piima kokkuostuhind tõuseb 10 senti liitri kohta, kallineb juustukilo hind krooni võrra. Piima kokkuostuhind mõjutab otseselt kõigi piimatoodete müügihinda, 70-80 protsenti piimatoodete omahinnast moodustab just toorpiima hind. Kui Põltsamaa Meierei Juustutööstuse 150grammine Ehtsa Taluvõi pakk maksis aasta algul kauplustes kuni 11 krooni, siis nüüd ulatub hind 17 kroonini.
    Konjunktuuriinstituudi andmeil kallines augustist septembrini piimatoodetest kauplustes kõige rohkem või, 6,3 protsenti. Põhjus oligi täpselt sama - paremat hinda ja suuremat kasumit otsides viivad Eesti piimatööstused võiks kasutatava koore naturaalselt või pulbrina välismaale. Paljud neist on võitootmise määramatuks ajaks seisanud või on tootmiskoguseid oluliselt kärpinud. Koduturule toodab võid vaid Saaremaa piimatööstus ja Põltsamaa Meierei Juustutööstus.
    Suure tõenäosusega tõuseb piima kokkuostuhind lähiajal veelgi. Piimatoodete tarbimine kasvab maailmas jõudsalt, seda eeskätt jõukamaks muutuvate suurte arenevate riikide arvel. Piimatooted on avastanud näiteks India ning Hiina tarbijad, keda peaminister õhutab piima jooma.
    Maailmaturu trendid ja nõudlus jõuavad kiiresti ka Eestisse. Lõuna-Eesti piima kokkuostmise vastu tunnevad huvi Läti tootjad, kes on valmis pakkuma juba 5,6 krooni liitri eest. See on lähiajal täiesti reaalne hind.
    Kui on tarvis rohkem piima, võiks seda ju rohkem toota? Tänu uutele lautadele ja sihikindlale aretustööle on lehmade piimaand tõusnud ja tõuseb veelgi. Probleem on aga selles, EL on määranud Eestile piima tootmiskvoodid, millest rohkem toota ei tohi. 31. märtsil lõppenud kvoodiaastal müüsid Eesti piimatootjad piimatööstustele ja otse lõpptarbijaile 600 400 t piima, mis on 93 protsenti Eestile määratud kvoodist. Kvoodist rohkem ei tooda keegi - ületootmise eest tuleb maksta röögatut trahvi. Odavam on ületoodetud piim maha valada.
    Eestile määratud piimakvoodid kaotavad kehtivuse hiljemalt 2015. aastal. Konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing koos piimatootjatega on avaldanud aktiivselt arvamust, et valitsus peaks Brüsselis võitlema selle eest, et kvoodid juba varem kaotataks. Kui nõudlust on, siis miks keelatakse seda rahuldada? Pärsib see ju majandust ja mõjub hävitavalt Eesti ekspordivõimele.
    Praegu on olukord selline, kus kõik piimatootjad üksteisest sõltumatult tõstavad kord kuus toodete hindu. Mitmendat kuud järjest. Ajamahukas ja tehniliselt keeruline ettevõtmine. Hoolimata järsult tõusnud hindadest ei ole poodide tellimused vähenenud. Vastupidi, poeletid on kohati piimatoodetest tühjad. Piimatööstus ainult tootku, müügu ja tõstku hindu, kuidas vaja. Ikka ostetakse. Võid lausa rabatakse lettidelt, nagu kortereid kinnisvaratuhina hiilgepäevil.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.