Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Jänesed šampanjat ei joo
Tänu oma agressiivsusele on Tallink Läänemere vahule löönud ning sundinud ka teised firmad tegudele. Kliendile on see kindlasti kasulik, ühendus on kiirem ja mugavam ning pakutavate teenuste valik laieneb üha.
Ettevõte areneb nii kiiresti, et ta enda kodulehtki ei jõua järele. Selle järgi on Tallinkil 11 laeva, tegelikult on neid juba 19, viimane valmis just Itaalias. Nii ongi Tallinkist saanud Läänemere suurim laevafirma, mis teenindab aastas seitset miljonit reisijat.
Ettevõttesse usuvad ka ta juhid. Enn Pandi unistus teha Tallinkist kümne aasta pärast Euroopa suurim laevafirma tundub märksa reaalsem pärast seda, kui Pant ise novembri algul 210 000 aktsiat juurde ostis.
Areng on toonud tunnustust. Kaubandus-tööstuskoja ettevõtete konkurentsivõime edetabelis võitis Tallink tänavu esikoha. Ka EAS kuulutas Tallink Grupi parimaks ettevõtteks ning turismi uuendajaks. Aina suurema hulga turistide jaoks saab Tallinkist Eesti visiitkaart.
Tõsi, mere kohal ei püsi taevas kuigi kaua pilvitu. Turuliidreid vaevab alati mure: kuhu edasi? Novembri keskpaigas leidis Hansapanga analüütik Sander Danil, et ei näe lähedal ühtegi suurt laienemise võimalust. LHV Balti analüüsiosakonna juhi Erki Kerdi hinnangul jääb Läänemeri Tallinkile peagi kitsaks - aeg oleks kolida Vahemerele.
Siiski on ka Läänemere ääres riike, kuhu Tallinki laevad ei seila: Taani, Poola, Leedu, Venemaa... Viimase suhtes ei maksa praegu küll kuigi roosilisi plaane teha, ent Eesti firmale on see muidugi loomulik turg. Kindlasti elavdab liiklust Läänemerel Schengeni-ala laienemine. Küllap avaneb poliitiliste takistuste kadudes ka Piiter.
Mis aga Tallinki aktsiat puudutab, siis aktsionäride seisukohalt ei pruugi seis olla sugugi nii roosiline. Agressiivse tegevusega kaasnevad riskid ja suur võlakoorem ning praegu ei saa sajaprotsendise kindlusega väita, et Tallinki tegevus on pikas perspektiivis edukas.
Vaevalt järjepidevad mainekujundusfopaadki kedagi ligi meelitavad. Pole ime, et ainuüksi septembris loobus Tallinkist 8,2 protsenti ta aktsionäridest. Mõnel liinil on ka reisijaid viimasel aastal vähemaks jäänud, Silja integreerimine ei läinud täiesti valutult.
Kui plussid ja miinused kokku lugeda, on firma siiski tugevas positsioonis, kus edasine sõltub juhtide valikuist. Tormide, konkurentsi ja meedia kiuste on õnn inimese enda teha ka siis, kui ta kuulub laevafirma juhtkonda. Seepärast hoiab Äripäev Tallinki rahvale pöialt, et neil jätkuks tarkust teha vähemalt sama häid otsuseid kui seni - ja loodetavasti paremaidki.
Autor: ÄP