• OMX Baltic0,46%301,4
  • OMX Riga0,11%893,94
  • OMX Tallinn0,63%2 081,82
  • OMX Vilnius0,71%1 211,06
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,37%8 790,33
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,83
  • OMX Baltic0,46%301,4
  • OMX Riga0,11%893,94
  • OMX Tallinn0,63%2 081,82
  • OMX Vilnius0,71%1 211,06
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,37%8 790,33
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,83
  • 14.12.09, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Tallink istub madalikul kinni

Kriis pole jätnud puutumata Eesti majanduse lipulaevu - ka Tallink Grupp on raskustes ning võttis neist ülesaamiseks kaheks aastaks laenupuhkust. Reedel teatas ettevõte börsile, et kirjutas 15 rahvusvahelise pangaga alla kõigi laenulepingute muudatustele: maksab kaks aastat laene tagasi varem kokkulepitust poole vähem.
Majanduskasvu aastail laienes laevafirma agressiivselt - neelas alla konkurendi Silja Line'i ning investeeris ümmarguselt 10 miljardit krooni uutesse laevadesse. Ettevõte tegutses oma liidripositsiooni kindlustamise nimel, head ajad majanduses soosisid sellist käitumist.
Majanduslanguse saabumise ajaks oli Tallink end üleinvesteerinud ja -laenanud - käes hulk uhkeid reisilaevu ning omanikel kallist kinnisvara. Oma kohustuste koorema kasvatas laevafirma sel viisil 20 miljardi kroonini. Ettevõtte omakapital oli majandusaasta lõppedes 10 miljardit krooni.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Piltlikult öeldes laadis Tallink end buumi ajal liialt kraami täis ning põrutas nüüd raske laadungiga hooga madalikule. Laenude tagasimaksete graafikute muutmine on katse laevafirma madalikult lahti kangutada ja niiviisi, et laevuke seejärel ka edasi seilaks.
Tallink Grupi finantsdirektori Janek Stahlmeistri sõnul leevendavad muudatused oluliselt laenude teenindamist ning see annab rohkem kindlust tuleviku suhtes. Ajutiselt laheneb likviidsusprobleem - firma maksab laenude põhiosa selle ja järgmise majandusaasta esimeses ja neljandas kvartalis ning puhkab nn vaiksetel kvartalitel. Pisut suurema kindlustunde eest tuleb laevafirmal aga maksta suuremat intressimarginaali. Aktsionärid peavad arvestama sellega, et dividendid võivad jääda kaheks aastaks lukku (see tuleb firmal kooskõlastada laenuandjatega).
Tegelikult lükkas ettevõte laenupuhkusega probleemide lahendamise tulevikku - kahe aasta pärast tulevad tagasimaksed suuremad 2 miljardi võrra, mis kahe aasta jooksul maksmata jääb.
Praegu on tähtis raske aeg üle elada. Majandus tervikuna on madalseisus. Reisijatevedu laevadel on sesoonne äri, ent tänavu on masu laevareisijate arvu kahandanud läbi aasta, ja eriti viimastel kuudel.
Tuleval aastal tõusevad kütuse- ja alkoholiaktsiis. Esimene Tallinki juhatuse liikme Lembit Kitteri sõnul ettevõtet suurt ei mõjuta - firma tegeleb ekspordiga. Teine ei pruugi samuti - põhimass turiste tuleb Soomest jt Põhjamaadest, kus alkoholiaktsiis veel kõrgem kui Eestis. Laevapiletite hindu ei lase kergitada konkurents. Ettevõte loodab ka vanade laevade müügile või rendile andmisele, kuid müüja jaoks pole aeg kõige parem.
Laenupuhkus leevendab Tallinki olukorda, aga madalikult lükkab selle laevukese lahti usutavasti siiski alles majanduse uus tõusulaine.
Autor: ÄP

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 21 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele