Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Elektriautod kui suurepärane ärivõimalus Eestile
Elektriautod on Eestile suurepärane ärivõimalus. Peagi Eesti teedel CO2-kvoodi müügi arvel vurama hakkavad elektriautod ning ehitatavad "voolutanklad" on meedias juba ette palju elevust tekitanud. Kuid prooviks autodest kaugemale vaadata, sest elektromobiilsus ja sellest Eesti majandusele tekkida võiv kasu hõlmab palju enamat.
10-15 aasta pärast on erinevatel hinnangutel Euroopas müüdavatest sõidukitest umbes
10-12% ehedad elektriautod, sinna lisanduvad veel hübriidid. Pole niivõrd oluline, kas Eestis just selline osakaal tuleb - pigem on tähtis näha ja teadvustada ärivõimalusi sellel üleilmselt kasvaval turul.
Riigipoolset elektriauto-initsiatiivi ei tohiks vaadata mitte pelgalt kui rohelise transpordi arendamise programmi, vaid ka kui võimalust Eesti ettevõtetele sellel veel kujunemisjärgus oleval turul uuenduslike toodete-teenustega oma koht leida.
Enamik kasumist tuleb väljastpoolt autode tootmist. Elektriautode ja neid ümbritsevate toodete-teenuste turg on alles kujunemas ning asjaolu, et Eestil on traditsioonilise autotootmisega varem vähe pistmist olnud, ei ole takistuseks. Kasumlikumad võimalused nn elektromobiilses ökosüsteemis ongi just väljaspool autode tootmist - kaks kolmandikku väärtusahelas loodud kasumist teenitakse nende tegevustega, mis on seotud autode opereerimise ja lisateenustega pärast müüki. Seetõttu saavad uude väärtusahelasse edukalt siseneda ka ettevõtted, kel on varem autodega vähe kokkupuudet olnud - kas või elektrimüüjad ja laadimisseadmete tootjad.
Uus turg, uued võimalused. Eeskätt on eelnev julgustus ettevõtjatele - mõelda läbi ja leida üles võimalused, mida elektromobiilsus ja elektritransport pakub. Selleks saab kasutada ära juba olemasolevaid võimekusi ja eeldusi, et omale sobivas nišis koht välja mängida. Näiteks võiks Eesti ettevõtetel olla äri- ja ekspordišanssi sellistel aladel nagu taristuga seotud IT- ja makselahendused, asukohapõhised teenused, akude taaskasutamine või kasutatud akude ümbertöötlemine, laadimispunktide äri, ühisautode renditeenused, laadimise ja elektrikasutuse optimeerimine, erinevad info- ja lisateenused elektriauto kasutajale, jne. Innustav näide küpseb juba Arengufondi investeerimisportfellis - Eesti ettevõte NOW!Innovations on USAs Kalifronias esimesena turule toonud elektriautode laadimise mobiilimakse lahenduse.
Suur ekspordipotentsiaal. Omaette tooteks võiks saada näiteks Eestis praegu kavandamisel olev elektriautode infrastruktuuri lahendus, kogu e-mobiilsuse ökosüsteemi nn selgroog. Näiteks Portugalis, kus praegu eksisteerib selles vallas üks maailmas edumeelsemaid avatud platvormil põhinevaid lahendusi, alustati mõned aastad tagasi elektriautode taristu arendamist silmas pidades just selle äritegevust ergutavat mõju ja ekspordipotentsiaali teistesse riikidesse. Selline ettevaatav ja terviklik lähenemine pakub Eestile, kes teeb praegu taristu asjus olulisi tulevikku puudutavaid otsuseid, kindlasti mõtlemisainet.
1000 autot on alles algus. Selle aasta aprillis sõitis Eesti teedel kaheksa elektriautot. Saastekvootide tehing viib selle arvu mõne aastaga üle 1000 - see on oluline algus, kuid ei saa kindlasti olla lõppeesmärk. Kuni elektriautode turg, nagu ka muud rohelised teenused ja tooted, on veel suuresti sõltuvad motivatsiooniskeemidest ning erinevatest soodustustest, siis ei saa ka riik niipea omaltpoolt "juhet seinast välja tõmmata". Samas hõlmab selle valdkonna toetamine ka mitterahalisi meetmeid näiteks transpordi- ja liikluskorralduses ning see toob riigi kõrvale ka kohalikud omavalitsused, eeskätt muidugi Tallinna.
Kui ei proovi, ei saa ka õnnestuda. Ennekõike peavad aga kõik asjasse puutuvad osapooled erasektoris, valitsuse tasandil ja kohalikes omavalitsustes selgeks mõtlema, milliselt e-mobiilsus pärast riigi tehtud avangut Eestis edasi areneb ning millised on võimalused kasvavast turust kasu saada. Kas ja kuidas riigi initsiatiiv aitab Eestis elektriautodega seotud äritegevust käima tõmmata, ei saa me ette teada - aga läbi mõtlemata ja proovimata ei saakski teada.
Autor: Lauri Matsulevitsh