Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti Raudtee edeneb veduriostuga ajas 40 aastat

    Kes oli 1990ndate algul autoomanik, mäletab ehk seda vaimustust, kui Eestisse hakkasid jõudma lääne autod. Isegi pruugitud sõidukid olid võrreldes siinsete Žigulide ja Moskvitšitega nagu teisest maailmast. Nende kvaliteet, ökonoomsus ja kasutusmugavus erinesid kardinaalselt sellest, millega olime harjunud.
    Piltlikult öeldes valitseb Eesti raudteel sarnane olukord, mis meie autopargis 20 aastat tagasi. Me sõidame Žigulidega, samas kui muu maailm sõidab moodsate Toyotate, Volkswagenite ja Mercedestega.
    Veduril ja veduril on vahe. Eesti Raudtee on saanud omal nahal tunda, kui suur vahe võib veduril ja veduril olla, sest meie veduripark koosneb kahe maailma esindajatest: 1970.-1980. aastatel NSV Liidus ja Tšehhoslovakkias toodetud vedurid 2TE116 ja CME-3 ning USA päritolu vedurid C36. Kõige kergem on võrrelda nende vedurite ülalpidamisega seotud kulusid - näiteks 2TE116 käib hoolduses palju sagedamini kui Ameerika vedur, seejuures võtavad hooldused kuni kaheksa korda rohkem aega. Hoolduste hinnavahe on koguni viiekordne. Kokkuvõttes on ka vana remonditud lääne vedur ökonoomsem kui tehasest tulnud 2TE116, mis on toonaste inseneride tööõnnetus: see on eri lahenduste katsetamiseks loodud prototüüp, mis polnud seeriatootmisse mõeldudki. Ometi oli see pikalt NSVLi eesrindlikem diiselvedur ja parema puudumisel kasutatakse neid siiani, kuigi see on täielik relikt. Sama võib öelda veduri CME -3 kohta, mille tootmist alustati ca 50 aastat tagasi - meie veduripargis on CME -3, mille mootor on valmistatud aastal 1966! Need sotsialismileeri vedurid kulutavad infrastruktuuri oluliselt rohkem kui praegused USA ja ostetavad uued vedurid, ka rööbastelt mahaminekud pole nende puhul haruldased, mis tähendab täiendavat kulu ja seisakuid.
    Uus tase ja emotsioonid. Et sellisest majanduslikult ebaefektiivsest olukorrast välja tulla, ostab Eesti Raudtee nüüd Hiinast 16 uut manöövervedurit. Äsjane leping on tekitanud emotsioone ja sellest võib arugi saada, rahaliselt on see ikkagi mahukas tehing. Teisalt teeb asi nõutuks, sest tehingus kahtlejad esitavad spekulatsioone ja kasutavad argumente, mis põhinevad poolikutel tõdedel. Meie praktikute kogemused, inseneride analüüsid ja tasuvusuuringuid on siiski usaldusväärsed ja põhinevad faktidel.
    Kiirustamine? Vedurite ostule heidetakse ette kiirustamist, kuid tegelikult eelnes ostule kaks aastat põhjalikku tööd, mil Eesti Raudtee spetsialistid kohtusid ka Euroopa, Vene, Ameerika ja Hiina veduritootjatega. Olles kursis nende pakutavaga ja arvestades Eesti Raudtee kogemust oleme täielikult veendunud, et saame täpselt Eesti Raudtee vajadustele vastava moodsa tehnika: suure tööjõudluse, läbimõeldud hoolduslahenduste ja meeskonnale tagatud ergonoomiliste töötingimustega vedurid. Unustada ei saa ka keskkonnasäästlikkust, uued vedurid vastavad Euroopa Liidu rangetele emissiooninõuetele ja tarbivad oluliselt vähem kütust.
    Hiina ime? Need, kes kahtlustavad, et Eesti Raudtee on ostmas Hiina imet, eiravad tõsiasja, et Hiinast on saanud maailma tootmiskeskus. Olgu tegu arvutite, keskkonnatehnoloogia või rongidega, hiinlased suudavad pakkuda tipptoodangut. Vaadakem, millise arengu on läbi teinud selle riigi enda raudteevõrk: Hiina on rajanud maailma pikima kiirraudteede võrgustiku, millel liikuvad rongid (hiinlaste toodetud) arendavad 300kilomeetrist tunnikiirust. See on tipptehnoloogia, mille kõrval on üks manöövervedur üsna keskmise keerukusastmega toodang. Olgem ausad, 5-25kilomeetrise tunnikiirusega toimetava manööverveduri ehitamine pole raketiteadus.
    Lisakindluse annab tõik, et tarnitavad vedurid sisaldavad läbiproovitud lahendusi. Hiinas valmistatud veduri raamile paigaldatavad komponendid ja agregaadid baseeruvad lääne tehnoloogial. Nii on veduri südame, diiselmootori valmistanud maailma suurim diiselmootorite, tootja, USA firma Caterpillar. Selliseid mootoreid on varem paigaldatud sadadele veduritele. Lõppude lõpuks hoiavad veduriehituse protsessi etappe kontrolli all ka meie enda spetsialistid.
    Progress. Kui meie riiklik lennufirma lendab uue põlvkonna reisilennukitega, linnatänavail sõidavad moodsad trollid-bussid ja sõiduteedele on jõudmas elektriautod, jõuab uute veduritega tänapäevane tehnika lõpuks ka raudteele.
    Autor: Oskar Kalmus
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Indrek Kasela astub tagasi, juhatus jätkab kahe liikmega
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eesti inflatsioon püsib Euroopa tipus
Euroala inflatsioon oli märtsis 2,4 protsenti, kui võrrelda eelmise aasta sama ajaga. Eesti jäi endiselt suurema inflatsiooniga riikide hulka.
Euroala inflatsioon oli märtsis 2,4 protsenti, kui võrrelda eelmise aasta sama ajaga. Eesti jäi endiselt suurema inflatsiooniga riikide hulka.