Esmaspäevases Äripäevas ilmunud Rootsi Ikea kaubamaja võimaliku Eestisse tuleku uudisest ajendatuna laekus Äripäevale usaldusväärsest, kuid anonüümsest allikast vihje, mille kohaselt on Eestisse otsustanud tulla veel üks Skandinaavia jaekaubandusettevõte, kes plaanib alustada lähiajal siin oma jaeketi rajamist.
See info on läinud liikvele, sest investor on andnud oma otsusest teada Eesti riigi esindajatele, kuid keelanud veel oma nime avalikustamise.
Siinsetel jaekaupmeestel ja kaubanduskeskuste juhtidel pole uue konkurendi tuleku kohta täpsemat infot. Ühe anonüümsust palunud ettevõtja kinnitusel on raske uskuda, et keegi otsustaks praegu hakata Eestis oma jaeketti rajama. Kui keegi soovib siinsele turule siseneda, siis on tõenäolisem mõne olemasoleva keti ülesostmine. Samuti võib spekulatsioonide põhjus olla mõne uue rajatava kaubanduskeskuse suurrentniku eelkokkulepe. Tallinna lähiümbrusesse kaubanduskeskuste arendajad aga ei tõtta oma võimalikest partneritest rääkima.
Kinnisvara konsultatsioonifirma Colliers investeeringute ja hindamise juht Margus Tinno ütles vihjet kommenteerides, et Eesti turul pole konkurentsi eriti elektroonikavaldkonnas ning universaalset valikut pole ka spordipoodidel. “Need on kaks valdkonda, kus võiks midagi veel olla,” lisas ta.
Uutele keskustele oleks vaja tõmbenumbrit. Konkurentsi tihenemisele Eesti jaekaubandusturul viitab mitu töös olevat arendusprojekti. Tallinna või pealinna lähiümbrusesse plaanitakse vähemalt kuue uue kaubanduskeskuse rajamist.
Tartu maantee äärde tulev Ameerikanurga arendus ning Pärnu maantee äärde plaanitav Tallinn Gate on projektid, mis vajavad head tõmbenumbrit. Olgu selleks Ikea või mõni teine tuntud bränd. Küsides Eesti kaubanduskeskuste juhtidelt, kes suurtest tegijatest võiks Eesti vastu huvi tunda, nimetati ainult ühte nime ehk Rootsi tuntud moerõivaste tootjat Hennes & Mauritz, kelle Eestisse tuleku teemal on viimastel aastatel palju spekuleeritud. H&M on aga seni eitanud oma huvi laiendada tegevust Balti riikides. Rootsi moerõivaste müüjal on kokku üle 2300 poe, eestlastele lähimad asuvad Soomes, kus kauplusi on üle 40.
Ülemiste Center OÜ juhi Guido Pärnitsa sõnul on varasemate aastatega võrreldes teinud H&M Balti turule tulekuks oluliselt konkreetsemaid samme. “Kuna meil on ka Lätis keskused, siis me teame, et need asjad liiguvad selles suunas, et nad on õige pea kõigis kolmes Balti riigis oma kauplused avanud.”
“Oleme nendega rääkinud ka Ülemiste kaubanduskeskuse teemal. Kuid kuupäeva, millal ta tuleb, ma usun, et pole veel kellegagi kokku lepitud,” lisas ta.
Kas tulija on H&M? Kaubanduspindade arendamisega tegelev Hillar Teder pidas samuti võimalikuks, et H&M on otsustanud tulla Eestisse. “Aga neil oleks siis vaja kõigis suuremates kaubanduskeskustes esinduslikku pinda. Kaubanduskeskused on meil aga üsna täis,” rääkis Teder.
Viru Keskus ASi juhatuse liige Ants Vasar rääkis aga, et kui H&M siia tuleb, võib see olla Eesti tarbija jaoks kerge pettumus. “Kui vaadata tarbija harjumusi, siis minu meelest hakkab kiirmoe tippaeg vaikselt üle saama. Kiirmoe mahud näitavad maailmas seda, et enam sellist tulise noaga või sisse minekut pole kuskil,” tõdes ta.
Rootsi jaemüüjal on üle 2300 poe 41 riigis. Eestlaste jaoks lähimad poed jäävad Soome, kus kauplusi on lausa 43.
Kui aga uus jaeäri hakkab ise poode ehitama, siis pole see H&M, leidis Vasar. “Neid, kes ise ehitavad, on väga vähe, seega oleks see pigem Ikea. Selliseid mahtusid, kes ise ehitaks, võib olla ainult mõnel toiduketil,” ütles Vasar.
Taust
Eesti kaubandusturul konkurents tiheneb
Investorid on hakanud taas aktiivsemalt tundma huvi Eesti kaubandusturu vastu.Esmaspäeval kirjutas Äripäev, et Rootsi maailmakuulsa Ikea kaubamaja Leetu toonud Islandi ärimehed on otsustanud järgmise sammuna siseneda Eesti ja Läti turule. Varem on Ikea esindajad eitanud oma Eestisse laienemise plaane.Kinnisvaraarendajad ja jaekaupmehed on Äripäevale pärast esmaspäevase artikli ilmumist öeldud, et Ikea kauplusele võib kõige sobivam olla Tartu maantee äärde tulev Ameerikanurga arendus või Pärnu maantee äärde jääv Gate Tallinna kaubanduskeskuse arendus.Tallinna lähiümbruses on praegu töös vähemalt kuus suurt kaubanduskeskuse arendust, kuhu tõenäoliselt üritatakse leida rentnikeks tuntud kaubamärke.Admiraliteedi basseini arendus. Arendaja Hillar Teder, arendusega plaanitakse alustada sel aastal.Pro Kapitali Moekombinaadi projekt. Tuleb endise Tallinna lihakombinaadi territooriumile Peterburi teel Sikupilli ja Ülemiste kaubanduskeskuste vahele. Planeeritakse avada 2014. aasta teises pooles.Gate Tallinn, mida arendab Joakim Heleniuse juhitav Trigon Capital. Keskus tuleb Tallinna piirile Pärnu maantee äärde. Keskuse avamine on kavas 2013. aastal.EinStein Keskus, mida arendab GMP & Parnerid AS. Viimsisse Rohuneeme ja Randvere tee ristmikule rajatav kaubandus- ja vabaajakeskus. Ehitusega loodetakse alustada selle aasta alguses ning 1. etapi valmimisajaks on planeeritud 2013. aasta lõpp.Panorama City. Arendaja on E.L.L. Kinnisvara, keskus tuleb Tallinna lauluväljaku taha Smuuli ja Narva mnt ristile. Planeeritakse avada 2014. aasta kevadel.Ameerikanurga Äripark. Rae valda Jüri lähedale rajatav kaubandus- ja logistikapark, mille avamine oli plaanitud 2012. aasta lõppu, kuid rentnike leidmine pole läinud loodetud tempos ja projekt on seetõttu ka veninud.Oma huvist Eestis tegevust laiendada on teatanud ka Rocca al Mare ja Kristiine keskuse omanik Citycon.
Kommentaar
Kõige tähtsam on toode ise ja alles siis hind
Marika Merilai, kaupmeeste liidu tegevdirektorUute jaeäride tuleku määrab ära majanduse olukord ja majanduse areng tervikuna. Iga uus siseneja ja investor peab hindama, kas turu maht ja sissetulekute tase siin turul on piisav. Teisest küljest on tarbija see, kes otsustab, ja tarbijale laiem valikuvõimalus ja erinevate kaubandusettevõtete olemasolu ju meeldib.Mitte ainult madalam hind ei ole kõige olulisem, vaid toode ise on kõige tähtsam. Toote kvaliteet ja omadused ning alles siis hind.Mitmes uuringus on näha, et vaatamata suhteliselt kitsastele aegadele kliendid ei loobunud oma harjumuspärastest ostudest ning siiski jätkasid ka kõrgemate hindadega toodete tarbimist toidu- ja esmatarbekaupade puhul.
Seotud lood
Ükski hooneomanik ei soovi keset talve seista silmitsi olukordadega, kus maja kommunaalkulud on paisunud ootamatult suureks või küttesüsteem lakkab hoopis töötamast. Eesti ilm on väga muutlik, eriti sügisperiood öökülmade ja hoogsadudega. Seega tuleb hooned varakult kütteperioodiks ette valmistada ning tegeleda ennetavalt
küttesüsteemide hooldusega.
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele