Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna Sadam võitis jäämurdmise suurhanke

    Veeteede amet sõlmis 10-aastase jäämurdeteenuse lepingu ettearvatult Tallinna Sadamaga, kusjuures jäämurdmise ööpäevane hind saab olema rekordkallis.

    Lepingu maht Tallinna Sadamaga on Äripäeva arvutuse kohaselt ühel jäämurdeperioodil üle 5,5 miljoni euro pluss kütusekulu. Kui arvestada fikseeritud jäämurdja prahtimise tasust maha käibemaks, mille riik Tallinna Sadamalt tagasi saab, on vastav kulu 4,6 miljonit eurot. Võrdluseks, enam kui miljoni euro võrra odavam oli mulluseks üheks hooajaks Norra firmalt jäämurdja Vidar Viking rentimine – 3,4 miljonit eurot pluss kütusekulu. Seega osutub igatalvine lisajäämurdja prahtimise kulu pikaajalise lepinguga suuremaks, kui see oli näiteks mullu. Lisajäämurdja on vajalik olemasoleva Tarmo-nimelise jäämurdja kõrvale Soome lahel.
    Põhjus, miks leping Tallinna Sadamaga on kulukam, seisneb pikemas lepingujärgses jäämurdmise perioodis. Aastas ostab riik Tallinna Sadamalt teenust fikseeritult neljaks kuuks ehk perioodiks 20. detsembrist kuni 20. aprillini (v.a lepingu esimesel talvel, mil periood algab 2. jaanuariga). Möödunud talvel renditi Norra firmalt jäämurdja 1. jaanuarist 31. märtsini ehk lühemaks ajaks, mis vähendas ka riigi kulu. Päevadesse arvutatult maksab riik Tallinna Sadamale jäämurdja eest prahiraha igal hooajal 22 ööpäeva pikemalt kui mullu Norra firmale (leping Norra firma jäämurdja kasutamiseks oli küll paindlik ka kuni 14 päeva lisaaja suhtes, kuid ei fikseerinud seda kindla kuluna).
    Tänavusel suurhankel osales lisaks Tallinna Sadamale veel üks pakkuja - Norra firma Viking Supply Ships AS, kellelt renditi mullu ka eelnimetatud Vidar Viking jäämurdjat. Veeteede ameti teatel ei vastanud Tallinna Sadamaga konkureerinud pakkumus hankedokumentides sätestatule ja sellest tulenevalt tunnistati see mittevastavaks.
    Täna teatas ka Tallinna Sadam, et ostab Soome ettevõttelt Arctia 50 miljoni euroga jäämurdja MSV Botnica. Kusjuures 50 miljonit eurot oli varem sadama poolt kommunikeeritud kui maksimaalne ostuhind. Nimetatud jäämurdja soetamine oli algselt plaanis konkursiväliselt, kuid vähempakkumise korraldamine osutus siiski formaalselt vajalikuks. Nii Tallinna Sadama korraldatud vähempakkumine jäämurdja ostmiseks kui ka sellega seotud hange riigile pikaajaliselt jäämurdeteenuse ostmiseks toimusid kiirkorras. Kokkuvõttes oli riigihanke tulemus etteaimatav. 
    “Ostutehinguks vajalikud finantsvahendid kaasame mõneaastase laenu näol kommertspankadelt,” ütles Tallinna Sadama finantsjuht Marko Raid jäämurdja ostmise kohta. Tulevikus soovib Tallinna Sadam laenu Põhjamaade Investeerimispanga kaasabil  kuni kümneaastase perioodi peale refinantseerida, teatas Tallinna Sadam.
    Jäämurdja ostmise pidi otsustama majandus-ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts, kuna Tallinna Sadama nõukogu eesotsas reformierakondlasest ärimehe Neinar Seliga ei soovinud otsust langetada. Ka peaminister Andrus Ansip oli paar nädalat tagasi jäämurdja ostmise suhtes kriitiline. "Soomlased kavatsevad jäämurdja teenust sisse osta ja müüvad siis oma jäämurdja eestlastele maha. Miks nii? Kui ta soomlastele ei sobinud, miks ta meile peaks rohkem sobima?", küsis Ansip.
    Tallinna Sadamale jäämurdja müünud Soome ettevõte Arctia teatas oma kodulehel, et jäämurdja MSV Botnica müümine oli ettevõttele oluline samm, kuna juba aastaid oli see jäämurdja koormatud vaid lühiajaliste lepingutega ja tootis ettevõttele kahjumit. Botnica müügist saadud tulu parandab oluliselt Arctia omakapitali suhet kohustustesse.
    Veel mainis Arctia oma teates, et Botnica võimsus on kolmandiku võrra väiksem kui firma kahel ülejäänud mitmeotstarbelisel jäämurdjal. Olgu öeldud, et Botnica võimsus jääb alla ka mullu Eesti teenistuses olnud Vidar Vikingile, vastavalt 10 ja 13,5 megavatti. Eesti olemasoleva 50-aastase jäämurdja Tarmo võimsus on 10,1 megavatti. Veeteede amet on samas esile tõstnud, et Tallinna Sadamalt renditav Botnica on 24 meetrit lai, mullu renditud Vidar Viking aga vaid 18 meetrit.
    MSV Botnica hakkab laevasid ja laevakaravane abistama Soome lahel, peamiselt Muuga, Tallinna lahe, Kopli lahe, Paldiski lahe, Kunda ning Sillamäe sadamatesse sisenemisel ja väljumisel. 
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Kai Realo: riigi konkurentsivõime ei teki üleöö, ka majandust tuleb juhtida
Eesti majanduse jätkuvalt halvenev konkurentsivõime ja kestev majanduslangus kõnelevad sellest, et peame riigina majanduse konkurentsivõime tugevdamise fookusesse võtma, kirjutab Eesti Tööandjate Keskliidu volikogu esinaine Kai Realo.
Eesti majanduse jätkuvalt halvenev konkurentsivõime ja kestev majanduslangus kõnelevad sellest, et peame riigina majanduse konkurentsivõime tugevdamise fookusesse võtma, kirjutab Eesti Tööandjate Keskliidu volikogu esinaine Kai Realo.
Rahagurude välimääraja: keda usaldada? Vaata suurest tabelist, kes mis hinnaga nõu jagab!
Kust rahatarkust ammutada, kui on soov oma finantsiline tulevik kindlustada? Üksi alati kaugele ei jõua, seega investeerimise ja laiemas mõistes rahatarkuse puhul saab appi võtta kogenud investorid, kel igaühel oma stiil ja nišš. Teeme asja selgeks!
Kust rahatarkust ammutada, kui on soov oma finantsiline tulevik kindlustada? Üksi alati kaugele ei jõua, seega investeerimise ja laiemas mõistes rahatarkuse puhul saab appi võtta kogenud investorid, kel igaühel oma stiil ja nišš. Teeme asja selgeks!
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Plaan küps: väikefirmadele terendavad soodsamad laenud
KredExi ja EASi ühendasutus tahab pakkuda mikro- ja väikeettevõtetele laenu võtmisel käendust, et nad saaksid finantseeringu parematel tingimustel. Plaan pole veel pankades vastu võetud, aga küpseb.
KredExi ja EASi ühendasutus tahab pakkuda mikro- ja väikeettevõtetele laenu võtmisel käendust, et nad saaksid finantseeringu parematel tingimustel. Plaan pole veel pankades vastu võetud, aga küpseb.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Pannkoogimeistrid uuendavad kasvuretsepti: tuleb Eestist väljas ise äri püsti panna
Kookeri minipannkookidega tuntust kogunud Mesti omanikud tunnistasid Äripäeva raadios, et olid frantsiisi avamisele väljaspool Eestit juba päris lähedal, kuid aeg polnud küps. Enne tuleb ka ise üks koht välismaal avada.
Kookeri minipannkookidega tuntust kogunud Mesti omanikud tunnistasid Äripäeva raadios, et olid frantsiisi avamisele väljaspool Eestit juba päris lähedal, kuid aeg polnud küps. Enne tuleb ka ise üks koht välismaal avada.
Esinemine on alati ebamugav. Kolm nippi, mis annavad publiku ees julgust juurde
Esinemine on meie jaoks alati kriisiolukord. Me ei saa muuta seda, et esinemine on ebamugav ja riskantne, aga me saame väga hästi valmistuda selleks, et meie ebamugavus ei segaks publikut.
Esinemine on meie jaoks alati kriisiolukord. Me ei saa muuta seda, et esinemine on ebamugav ja riskantne, aga me saame väga hästi valmistuda selleks, et meie ebamugavus ei segaks publikut.
Neste lahkus Rohetiigrist. Vastastikku jagatakse teravaid süüdistusi
Neste teatas, et lahkub Rohetiigrist, sest ei pea transpordi teekaardi koostamise protsessi läbipaistvaks ega teaduspõhiseks. Rohetiiger pole süüdistusega nõus ja heidab Nestele ette vähest panust teekaardi loomisesse, kirjutab kestlikkusuudised.ee.
Neste teatas, et lahkub Rohetiigrist, sest ei pea transpordi teekaardi koostamise protsessi läbipaistvaks ega teaduspõhiseks. Rohetiiger pole süüdistusega nõus ja heidab Nestele ette vähest panust teekaardi loomisesse, kirjutab kestlikkusuudised.ee.
Maailma autohiidudele tootev firma tegi käiberekordi. „Mis siin öelda, eks ikka tuleb rahul olla“
Mainekatele Euroopa autotööstustele allhankeid tegev Mistra-Autex lõpetas eelmise aasta rekordkasumiga ning ületas endagi ootusi. Sel aastal loodab ettevõte edu enam-vähem korrata.
Mainekatele Euroopa autotööstustele allhankeid tegev Mistra-Autex lõpetas eelmise aasta rekordkasumiga ning ületas endagi ootusi. Sel aastal loodab ettevõte edu enam-vähem korrata.
Alar Karis: miljardi euro vajadust laskemoona jaoks ei saa ignoreerida
Hinnangut, et Eesti vajab täiendavalt üle miljardi euro laskemoona hankimiseks, ei saa ignoreerida. Eriti, kui see vajadus tuleneb NATO kaitseplaanidest, ütles president Alar Karis esmaspäeval võidupüha paraadil Narvas.
Hinnangut, et Eesti vajab täiendavalt üle miljardi euro laskemoona hankimiseks, ei saa ignoreerida. Eriti, kui see vajadus tuleneb NATO kaitseplaanidest, ütles president Alar Karis esmaspäeval võidupüha paraadil Narvas.
Tööturu kiirstatistika näitab aasta väikseimat koondamiste arvu
Mais sõlmiti uusi töölepinguid rohkem, kui neid lõpetati, ja koondamisi oli kõigist lõppenud töösuhetest 3,5%, mis on selle aasta madalaim tulemus, näitab statistikaameti tööturu kiirstatistika.
Mais sõlmiti uusi töölepinguid rohkem, kui neid lõpetati, ja koondamisi oli kõigist lõppenud töösuhetest 3,5%, mis on selle aasta madalaim tulemus, näitab statistikaameti tööturu kiirstatistika.