• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 24.10.12, 11:43

Tallinna Sadam võitis jäämurdmise suurhanke

Veeteede amet sõlmis 10-aastase jäämurdeteenuse lepingu ettearvatult Tallinna Sadamaga, kusjuures jäämurdmise ööpäevane hind saab olema rekordkallis.
Lepingu maht Tallinna Sadamaga on Äripäeva arvutuse kohaselt ühel jäämurdeperioodil üle 5,5 miljoni euro pluss kütusekulu. Kui arvestada fikseeritud jäämurdja prahtimise tasust maha käibemaks, mille riik Tallinna Sadamalt tagasi saab, on vastav kulu 4,6 miljonit eurot. Võrdluseks, enam kui miljoni euro võrra odavam oli mulluseks üheks hooajaks Norra firmalt jäämurdja Vidar Viking rentimine – 3,4 miljonit eurot pluss kütusekulu. Seega osutub igatalvine lisajäämurdja prahtimise kulu pikaajalise lepinguga suuremaks, kui see oli näiteks mullu. Lisajäämurdja on vajalik olemasoleva Tarmo-nimelise jäämurdja kõrvale Soome lahel.
Põhjus, miks leping Tallinna Sadamaga on kulukam, seisneb pikemas lepingujärgses jäämurdmise perioodis. Aastas ostab riik Tallinna Sadamalt teenust fikseeritult neljaks kuuks ehk perioodiks 20. detsembrist kuni 20. aprillini (v.a lepingu esimesel talvel, mil periood algab 2. jaanuariga). Möödunud talvel renditi Norra firmalt jäämurdja 1. jaanuarist 31. märtsini ehk lühemaks ajaks, mis vähendas ka riigi kulu. Päevadesse arvutatult maksab riik Tallinna Sadamale jäämurdja eest prahiraha igal hooajal 22 ööpäeva pikemalt kui mullu Norra firmale (leping Norra firma jäämurdja kasutamiseks oli küll paindlik ka kuni 14 päeva lisaaja suhtes, kuid ei fikseerinud seda kindla kuluna).
Tänavusel suurhankel osales lisaks Tallinna Sadamale veel üks pakkuja - Norra firma Viking Supply Ships AS, kellelt renditi mullu ka eelnimetatud Vidar Viking jäämurdjat. Veeteede ameti teatel ei vastanud Tallinna Sadamaga konkureerinud pakkumus hankedokumentides sätestatule ja sellest tulenevalt tunnistati see mittevastavaks.
Täna teatas ka Tallinna Sadam, et ostab Soome ettevõttelt Arctia 50 miljoni euroga jäämurdja MSV Botnica. Kusjuures 50 miljonit eurot oli varem sadama poolt kommunikeeritud kui maksimaalne ostuhind. Nimetatud jäämurdja soetamine oli algselt plaanis konkursiväliselt, kuid vähempakkumise korraldamine osutus siiski formaalselt vajalikuks. Nii Tallinna Sadama korraldatud vähempakkumine jäämurdja ostmiseks kui ka sellega seotud hange riigile pikaajaliselt jäämurdeteenuse ostmiseks toimusid kiirkorras. Kokkuvõttes oli riigihanke tulemus etteaimatav. 
“Ostutehinguks vajalikud finantsvahendid kaasame mõneaastase laenu näol kommertspankadelt,” ütles Tallinna Sadama finantsjuht Marko Raid jäämurdja ostmise kohta. Tulevikus soovib Tallinna Sadam laenu Põhjamaade Investeerimispanga kaasabil  kuni kümneaastase perioodi peale refinantseerida, teatas Tallinna Sadam.
Jäämurdja ostmise pidi otsustama majandus-ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts, kuna Tallinna Sadama nõukogu eesotsas reformierakondlasest ärimehe Neinar Seliga ei soovinud otsust langetada. Ka peaminister Andrus Ansip oli paar nädalat tagasi jäämurdja ostmise suhtes kriitiline. "Soomlased kavatsevad jäämurdja teenust sisse osta ja müüvad siis oma jäämurdja eestlastele maha. Miks nii? Kui ta soomlastele ei sobinud, miks ta meile peaks rohkem sobima?", küsis Ansip.
Tallinna Sadamale jäämurdja müünud Soome ettevõte Arctia teatas oma kodulehel, et jäämurdja MSV Botnica müümine oli ettevõttele oluline samm, kuna juba aastaid oli see jäämurdja koormatud vaid lühiajaliste lepingutega ja tootis ettevõttele kahjumit. Botnica müügist saadud tulu parandab oluliselt Arctia omakapitali suhet kohustustesse.
Veel mainis Arctia oma teates, et Botnica võimsus on kolmandiku võrra väiksem kui firma kahel ülejäänud mitmeotstarbelisel jäämurdjal. Olgu öeldud, et Botnica võimsus jääb alla ka mullu Eesti teenistuses olnud Vidar Vikingile, vastavalt 10 ja 13,5 megavatti. Eesti olemasoleva 50-aastase jäämurdja Tarmo võimsus on 10,1 megavatti. Veeteede amet on samas esile tõstnud, et Tallinna Sadamalt renditav Botnica on 24 meetrit lai, mullu renditud Vidar Viking aga vaid 18 meetrit.
MSV Botnica hakkab laevasid ja laevakaravane abistama Soome lahel, peamiselt Muuga, Tallinna lahe, Kopli lahe, Paldiski lahe, Kunda ning Sillamäe sadamatesse sisenemisel ja väljumisel. 

Seotud lood

Uudised
  • 15.10.12, 11:19
Jäämurdmishankel jälle uus tähtaeg
Veeteede amet lükkas juba teist korda edasi 10 aastaks jäämurdeteenuse ostmise riigihanke tähtaja, et Tallinna Sadam saaks hankel osaleda.
Uudised
  • 04.10.12, 11:07
10-aastast lepingut sihib Tallinna Sadam
Ülilühikese tähtajaga jäämurdeteenuse suurhanget sihib Tallinna Sadam, kes omakorda kiirkorras jäämurdja ostmiseks vähempakkumise välja kuulutas.
Uudised
  • 11.10.12, 07:07
Neinar Seli: las Juhan Parts otsustab
Tallinna Sadama nõukogu esimees Neinar Seli lükkas sadamale jäämurdja ostmisega seotud otsused Juhan Partsi juhitava majandusministeeriumi õlule, kuna sadam ei soovi selle teemaga kellegi "hammaste vahele" jääda.
Uudised
  • 15.10.12, 08:43
Eelarve lapitakse  ettevõtja taskust
Ettevõtjate meelehärmiks plaanib riik uuest aastast eelarvesse lisaraha leida mitmete tasude tõstmisega. Maavarade ja merevedude uute tasude kehtestamist iseloomustab kiirustades vastuvõtmine ja ettevõtjate mittekaasamine.
  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele