• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,08%39 732,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,11
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,08%39 732,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,11
  • 11.02.13, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Keevitajate kadumine

BLRT Grupi tütarettevõttest Marketex lahkusid pooled hinnalistest keevitajatest, hoolimata sellest, et neil oli vaja täita Briti firma suurtellimus. BLRT Grupp aga kinnitab, et juhtunu tütarettevõtte lepingute täitmist ja tööd ei mõjuta.
2011. aasta novembris sai BLRT Marketex tellimuse ehitada neli tuuleparke teenindavat 19,5meetrist kiirlaeva. “Meile on see esimene taastuvenergiaturu suurleping,” kommenteeris toona BLRT Marketexi laevaehitusüksuse juht Vladislav Markin. “Meie väikelaevade ehitamise kogemus lubab olla kindel, et projekt tuleb edukas,” kinnitas ta.
Katamaraanid pidid valmima juba mullu. Kiirlaevad tellis Briti ettevõte Sure Wind Marine Ltd, mis registreeriti 2009. aastal eesmärgiga tarnida tuuleparkide turule hooldustehnikat. Esimene Sure Wind Marine’i kiirlaev pidi valmima 2012. aasta mais, teised kolm pooleteise kuuliste vahedega. 2012. aasta lõpuks pidi tööd olema lõpetatud.
Spetsialistide lahkumine. Sellele vaatamata on tööde lõpetamine veninud. Ajalehe Delovõje Vedomosti (DV) andmetel on põhjuseks alumiiniumkonstruktsioone töötlevate keevitajate lahkumine BLRT Marketexist. Lühikese ajaga selliseid spetsialiste ette valmistada on võimatu, kuid katamaraanide ehitamine ilma nendeta ei tule kõne alla. Seda kinnitasid väljaandele spetsialistid.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Miks märkimisväärne hulk keevitajaid ettevõttest lahkus, ei ole avalikult välja öeldud, kuid DV allika sõnul on selle põhjus uue juhtkonna karm personalipoliitika.
Nimelt lahkus mullu septembris BLRT Marketexi juhataja Fjodor Kvitš. Väidetavalt oli tema mitte omal soovil lahkumise põhjus ettevõtte kahjum, ometi mees ise seda juttu ei kinnita.
Kvitši lahkudes asus ettevõtet juhtima endine Loksa Laevaehitustehase direktor Aleksandr Kustov, kes hakkas tegutsema kriisiprogrammi järgi.
Tähtajad pikendatud. Toimetuse küsimusele, kuidas tööde käik kulgeb, vastas BLRT Grupi pressiesindaja Katja Ljubobratets, et kolm kiirlaeva on tellijale juba üle antud, neljanda saab kätte veebruari jooksul. Tõepoolest, ehituse käigus viis tellija projekti terve rea muudatusi, vigu tegi ka BLRT Marketex, kinnitas ta.
“Vastastikulisel kokkuleppel pikendati lepingu täitmise tähtaegu. Informatsioon lepingutingimuste kohta on aga konfidentsiaalne,” ütles Ljubobratets. Seega ei saanudki DV teada, kas BLRT Marketexil tuleb maksta leppetrahvi vigade ja lepingutähtaegade pikendamise eest.
Miks siis keevitajad lahkusid? Ljubobratetsi sõnul ei õnnestunud BLRT Marketexil oma tehases tagada alumiiniumlaevade katkematut ehitust. “Koormuse vähenedes pakkusime spetsialistidele võimaluse minna üle ettevõtte või grupi teistesse allüksustesse. Pakuti ka ümberõpet. Pooled töötajad võtsid pakkumise vastu, kuid ülejäänud 12 otsustasid töökohta vahetada,” seletas Ljubobratets. “BLRT Marketex kasutas kõiki võimalusi, et töökohti säilitada. Eks neile, kes lahkusid, pakuti mujal paremaid tingimusi.”
 

Artikkel jätkub pärast reklaami

Mis on mis
Üks BLRT paljudest tütardest
BLRT Marketex on Balti Laevaremonditehase üks 85 tütarettevõttest1,2 miljonit eurot oli 2011. aastal Marketexi kahjum41,5 miljonit eurot oli ettevõte käive 2011. aastalPõhitegevus metallkonstruktsioonide ja -detailide valmistamine2012. aastal planeeris ettevõte kasumiks 1,2 miljonit eurot
Allikas: majandusaasta aruanne
 

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kommentaar
Koostöö sujub
Dominic Abraham, Sure Wind marine Ltd juhtSure Wind Marine ja BLRT Marketex sõlmisid lepingu nelja tänapäevase laeva ehitamiseks, et teenindada tuuleparke. Meie koostöö sujub ja neid laevu on juba hinnanud meie tarbijad Saksamaalt ja Taanist.
Selliseid spetsialiste on turul väga vähe
Fjodor Kvitš, BLRT Marketexi endine juhtKiirlaevade ehitamises läheb vaja inimesi, kes oskaksid töötada alumiiniumiga: keevitajad, monteerijad. Need on kõrgkvalifitseeritud spetsialistid ja Eestis on neid vaevalt paarkümmend. Kusjuures nende ettevalmistuseks kulub mitu aastat ning sedagi tingimusel, et inimesel on kogemusi laevaehituses ja keevitamises.
Merealumiinium nõuab erilisi oskusi
Jüri Taal, Baltic Workboats ASi kerglaevade ehituse juhatuse liigeTänapäeva populaarsemaid kiirlaevade ehitusmaterjale on spetsiaalne nn mere­alumiinium, mille keemiline koostis teeb selle piisavalt tugevaks, aga säilitab suhtelise kerguse ning korrosioonikindluse. Sellise alumiiniumi keevitamiseks on vaja tavalise terase keevitamisest erinevaid oskusi, töövahendeid, töövõtteid ja sertifikaate ning isegi erinevat töökoda, et mitte segada alumiiniumisse terase töötlemise jääke, mis kiirendavad korrosiooni teket. Ja loomulikult rohkesti kogemust, mis tuleb vaid aastatega.Kuna alumiiniumi keevitamine laevaehituses nõuab väga kindla sertifikaadiga spetsialisti ning Eestis ei ole alumiiniumlaevade ehitamine eriti laialt levinud, võib öelda, et selliste oskustega inimesi ei ole meie tööjõuturul vabalt pakkuda. Enamik häid spetsialiste on paaris-kolmes sel alal tegutsevas ettevõttes tööl.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 3 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele