Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Seade õpetab väiksema kütusekuluga sõitma

    G4S Eesti äriarendusosakonna juhataja Andrus JaukFoto: Andres Haabu, Äripäev

    G4S varustas oma 104 teenistussõidukit seadmetega, mis annavad tagasisidet, kas juhi valitud sõidustiil on mõistlik või mitte.

    G4S Eesti äriarendusosakonna juhataja Andrus Jauki sõnul jälgib autosse paigaldatud seade juhi sõidustiili. Näiteks valvab seade, kuidas juht kurve läbib, kuidas pidurdab ja kiirendab. Kui juhi valitud sõidustiil pole hea, annab seade sellest märku. “Seade suhtleb autojuhiga helisignaali abil – hakkab piiksuma, kui juht läheneb ohtlikule piirile: näiteks võtab liiga järsu kurvi või kiirendab liiga jõuliselt,” selgitas ta.

    Säästliku sõidu juhiabi Masternaut

    Riistvara. Väike andmete juhtplokk asub armatuurlaua all ning on ühenduses auto CAN-võrguga (ajuga) või salvestab andmeid kütusekulu mõõdikust.

    Tagasiside reaalajas. Lubatud piiride ületamisest annavad märku helisignaal ja märgutuled.

    Hinnang juhi tegevusele. Annab juhile vahetu tagasi­side tema sõidumaneeri kohta – pidurdus, kiirendus, kurvi võtmine, kiirus, tühikäik osakonnas/väljas, tegelik kütusekulu sõidu/päeva jooksul, kütusekulu

    Trendid nädalate ja kuude lõikes. Võimaldab juhtidel auto kütuse­kulu paremini kontrolli all hoida. Arvutab ka CO2-heitme kogust.

    Allikas: G4S Eesti äriarendus­osakonna juht Andrus Jauk

    Liiklemine turvaliseks
    Juhiabiseade Masternaut jälgib maanteel ka piirkiirusest kinnihoidmist. Masternaudi kasutamise eesmärk on ühelt poolt säästa autosid ja kütuse­kulu kokku hoida, teisalt muuta liiklemine ohutumaks ja vastutustundlikumaks.
    Tagasiside laekub seadmest serverisse korra ­ööpäevas, seega saavad küsimusi tekitava sõidustiili harrastajad kiiresti tagasisidet. Jauki sõnul saab päevaraporti põhjal jagada juhtidele soovitusi, milline sõidustiil oleks parem. “Kui üht autot kasutab mitu inimest, tehakse aruannetel vahet autentimisega,” selgitas ta. ­Enne sõitma hakkamist tuvastab süsteem kasutaja.
    Kokku hoitud raha palgalisaks
    Masternaudi kasutamine vähendab G4Si kulutusi autodele. Saadav rahaline võit on ettevõttel plaanis siduda teenistusautoga sõitvate töötajate motivatsioonisüsteemiga. “Autojuhte, kes järgivad seadme soovitusi hästi, hakatakse motiveerima,” ütles Jauk.
    Selleks, et töötajate sõidustiilide ja kokku hoitud raha kohta ulatuslikke järeldusi teha, on Jauki ­sõnul veel vara. Esialgsetel hinnangutel on võrreldes eelmise aasta sama ajaga tänu säästlikumale sõidule autode keskmine kütusekulu siiski vähenenud, kinnitas ta. “Kuu kokkuhoiuks tuleb umbes 1300 liitrit ehk 6%.”
    Samuti tõdes Jauk, et vähenenud on töötava mootoriga autode seisuaeg ja CO2-kogus. “Need on parameetrid, mida G4S on oma autopargi juures alati kiivalt jälginud,” lisas ta.
    Hinnang: tundlik, aga kasulik
    Jauk ütles, et on seadme kohta tagasisidet saanud patrullekipaažide turvatöötajatelt, aga seadet kasutavad ka näiteks sularahavedajad.
    “Kasutajate hinnangul võib Masternaudi seade reageerida linnaliikluses ka sellistele muutujatele, mis juhist otseselt ei sõltu: näiteks konarlik tee või eessõitva auto tehtud äkkpidurdus,” märkis ta. “Kriitilise märkusena ütles üks küsitletuist, et “isegi kirikuõpetaja proua teeniks selle seadmega valvsaks tegevaid piikse”.”
    Samas täheldati Jauki sõnul, et olenemata seadme tüütust helist ja mõningasest ülereageerimisest distsiplineerib see siiski juhti ja sunnib oma sõidu­stiili rohkem jälgima.

    Säästlik sõidustiil on turvaline sõidustiilTimo Korhonen, Roolikool OÜ juhatuse liige

    Väikeste sõidustiili muudatustega on tavaliselt võimalik saavutada märkimisväärne kokku­hoid. Paljudel autojuhtidel on küll põhilised teadmised olemas, kuid tegelikus elus neid kahjuks ei kasutata, või kui, siis ainult osaliselt. Me kõik võime maanteel näha iga päev olukordi, kus veoautod sõidavad sabas nii, et pikivahet pole peaaegu üldse. Nii kulub rohkem kütust, sest sujuvalt pole võimalik sõita. Sel kombel kuluvad auto pidurid ja autojuhi närvid.

    Säästlik sõidustiil ei tähenda ainult kütusekulu vähenemist, vaid ka keskkonnamõjude vähenemist. Lisaks teeb säästlik sõidustiil auto­juhi töö kergemaks ja mis tihti tähelepanuta jääb: säästlik sõidustiil on ka turvaline sõidustiil.

    Sõidustiili muutmine säästlikumaks pole keeruline, aga meeles on vaja pidada, et teemat on vaja pidevalt üleval hoida. Üks võimalus on korraldada koolitus. Koolitajaks võib olla veofirma oma esindaja, kuid firma enda esindajal (nt ülemusel) on raskem autojuhte motiveerida, sest tema juttu peetakse tihti lihtsalt ülemuse virisemiseks. Selles mõttes on väljastpoolt võetud koolitajal kergem ja autojuhtidele võib teema tähtsam tunduda.

    Meie kogemusel paraneb ­10–12 auto­juhist koosneva grupi tulemus säästliku sõidu koolitusega ca 7-10%. Pärast koolitust ei tohi teemat unustada, vaid tuleb kütusekulule ja liiklusõnnetuste arvule pidevalt tähelepanu pöörata. Tavaline on see, et juhtide palk oleneb osaliselt kütuse­kulust, aga süsteem peaks olema loodud nii, et ei tekiks tunnet, et tegemist on halvemate juhtide karistamisega, vaid nii, et parimad tunneksid, et nad saavad tänu professionaalsele tööstiilile rohkem palka. Meeles tuleks pidada, et inimesi motiveerib peale raha ka heade tulemuste avalikustamine.

    Väga oluline on autojuhi hoiak. 30aastase staažiga autojuhid teevad säästliku sõidu koolitusel märkimisväärseid tulemusi. Parimaid tulemusi saavutavad autojuhid, kes juba oskavad säästlikult sõita: neil on põhiteadmised olemas, neil on motivatsioon õppida uusi asju. Lisaks on neil tahtmine näidata teistele, et suudavad saavutada veel parema tulemuse. Samuti on autojuhte, kelle oskuste tase on kehv, aga nad suudavad kokkuhoiu saavutada tänu positiivsele hoiakule.

    Ettevõtted selgitavad säästlikkuse olulisust
    Kulude kokkuhoidmiseks tuleb iga päev juhtide sõidustiiliga tegeleda, ütles veondus- ja ladustamisfirma Sunway OÜ juhatuse liige Andrus Kaldoja.
    “Äärmiselt tähtis on juhtide teavitamine oma ootustest, samuti on autodes jälgimissüsteemid,” selgitas Kaldoja. Ta nentis, et alati ei kanna vestlused autojuhtidega vilja. “Seletan küll ette, aga tegu tehakse hiljem ikka ära – selliseid asju on paraku ette tulnud,” tõdes ta. “Ise ju kaasa ei sõida, et saaks iga hetk juhendada – nüüd sõida nii, nüüd tangi.”
    Säästlikkus on probleem ka EST-Trans Kaubavedudes, nentis juhatuse liige Reio Engman. “Nii palju, kui on juhte, on ka sõidu­stiile,” lausus ta. Tema sõnul aitab ettevõtte juhtide üldisele sõidustiilile kaasa asjaolu, et paljud on käinud rahvusvahelistel koolitustel, kus säästlikkusest on palju räägitud.
    Engmani sõnul on nende ette­võttes juhtidega sõidustiilidest räägitud nii palju kui võimalik ning mingil määral on sellest ka kasu olnud. “Ega siin mingit konkreetset lahendust minu meelest ei ole,” sõnas ta. “Inimene peab lihtsalt mõistlik olema, see on kõige tähtsam.” Ta lisas, et olulisim on see, et ettevõttesse saaks valitud parimad töötajad.
    Tulika Takso ASi juhatuse liige Anne Rebane selgitas, et nende taksojuhtide süsteem on suuresti üles ehitatud FIE-põhiselt. “Taksojuht tegutseb kas isikliku autoga või rendib autot,” rääkis ta. “Sealjuures maksab ta frantsiisitasu ja rendiauto korral renti ning majandab tulude-kuludega ise.”
    Rebase sõnul lükkab säärane süsteem säästlikkuse probleemi juhi enda õlgadele. “Siiski, oleme sel teemal ka ise päris palju mõtisklenud ja kaalunud gaasi­autode soetamist,” märkis Rebane, tõdedes, et mingeid konkreetseid samme selle poole siiski veel astutud ei ole.
    Autor: Ketlin Rauk, kaasautor
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Indrek Kasela astub tagasi, juhatus jätkab kahe liikmega
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eesti inflatsioon püsib Euroopa tipus
Euroala inflatsioon oli märtsis 2,4 protsenti, kui võrrelda eelmise aasta sama ajaga. Eesti jäi endiselt suurema inflatsiooniga riikide hulka.
Euroala inflatsioon oli märtsis 2,4 protsenti, kui võrrelda eelmise aasta sama ajaga. Eesti jäi endiselt suurema inflatsiooniga riikide hulka.