Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Imede ime: Eestis valmib super-elektriauto

    Teet Randma elektriauto roolis.Foto: Veiko Tõkman

    Eestlased töötavad välja elektrilist superautot, mis võimsuselt teeb silmad ette Teslale ning mille hind võib olla üle veerandi miljoni euro.

    Projekti eestvedaja on elektriautode entusiast ja ZEV Motors OÜ juhataja Teet Randma, kes loodab esimese prototüübi valmis saada järgmise aasta Frankfurdi autonäituseks. Töö selle nimel juba käib ning kere arenduses on löödud käed Soome ettevõttega, kes on välja töötanud maailma võimsaima elektri superauto Toroidion.
    Randma sõnul oleks nende superauto puhul tegemist klassikalise lahendusega ehk GT-tüüpi 2+2 tagaveolise keskmootoriga kupeega. „Brändi väljatöötamisega tegeleme. Oleme teinud pakkumise potentsiaalsele edasimüüjale suuremaks koguseks, lihvime selle detaile,“ on Randma entusiastlik.
    Randma on koos meeskonnaga üritanud leida oma nišši rahvusvahelisel elektriautode turul juba 8 aastat, alustades elektrilise roadsteriga ZEV Seven. „Nüüd ütleb sisetunne ja turuanalüüs, et meie toode peaks olema igati konkurentsivõimeline,“ sõnas ta.
    Siht kõrgliigasse
    Sihikule on võetud automaailma kõrgliiga, kuna konkurentidena nähakse selliseid autosid nagu Tesla Model S P85D, Bentley GT ja Roll's Royce Wraith.
    „Usume, et pakkudes 300km läbisõitu koos 2,5h täislaadimisega peaks olema igati piisav, ning meie oluliselt suurem tippvõimsus ja -kiirus on piisav argument, miks klient võiks eelistada meie sõidukit,“ ütles Randma.
    Randma rääkis, et esimesi elektriautosid ehitas ta juba lapsena. "Need küll töötasid mikromootoriga, aga ilmselt sealt jäi pisik sisse. 2006. aasta kütusehinnad igatahes ajasid alternatiive otsima ja suunasid elektriautode juurde, leidsin ka teisi huvilisi ja koos sai loodud ettevõte, kellega alustasime elektrisõidukite väljatöötamist ning arendamist.“ 
    Juhuslik kokkusattumus
    Läinud kuul, sirvides eelmise aasta Ajujahi ideid, jäi mulle silma, et keegi on esitanud idee 800hobujõulise elektriauto kohta - idee pääses ka 100 parima hulka. Samal ajal uurisin ka soomlaste elektri-superauto Toroidioni lugu, mis on sel aastal suurt tähelepanu pälvinud.
    Võtsin ühendust Ajujahi idee autoriga, et uurida, kas projekt endiselt käib. Selgus, et koostööd tehaksegi Toroidioniga.
    Kuna tegemist oli eelmise aasta ideega, oli Randma pisut imestunud, kui temaga ühendust võtsin. „Kust selline informatsioon? Osalesime ju ammu,“ sõnas ta.
    Projekt Ajujahi jaoks „liiga suur“
    Kuigi Eesti elektriauto projekt Ajujahis finaali ei pääsenud, loodeti eelkõige ideega tähelepanu saada. „Ajujahil osalemise eesmärk ei olnud võit, vaid lootus, et me suudame köita õigete inimeste tähelepanu. Ilmselt suur osa meie mitte edasipääsemisest oli seotud ka sellega, et võidu korral ei oleks piisanud rahast isegi prototüübi ehitamiseks. Meie projekt oli lihtsalt liiga suur ajujahile,“ ütles Randma.
    Esimese prototüübi valmimine plaanitakse finantseerida kliendi ettemaksust ning praegu käivad müügilepingu läbirääkimised. „Konkreetne number on 350 000, mille eest saab esimene klient võtmed,“ lisas ta.
    Kuna elektri-superauto projekt on alles valmimisjärgus, ei saa Randma vastata kõikidele küsimustele. Näiteks ei saa ta näidata auto visandeid ega rääkida pikemalt koostööpartneritest, kellega juba tööd alustatud. Kuid mõningast aimu auto välimuse kohta võib saada siit.
    Randma sõnul alles valmistutakse avalikkuse ette tulekuks, kuid lisaks Toroidionile on koostööpartnerite seas ka Saksamaa firma, kellega sõlmiti suvel investeerimisleping ning praegu valmistatakse ette detailset koostööplaani. Kolme aasta jooksul plaanitakse toota 47 autot ning praegu arvestatakse 275 000dollarilise (u 250 000eurose) müügihinnaga väiketootmises.
    Eesti oma Nokia?
    Viimastel aastatel on loodud elektri-superautosid riikides, kus autotööstus varem puudus. Näiteks loodi Horvaatias 1000hobujõuline Rimac Automobili ning Lichtensteinis 900hobujõuline soolveega sõitev Quant eSportlimousine. Seetõttu võib pidada ka soomlaste Toroidioni välguks selgest taevast, sest automaailma suurriikide hulka põhjanaabrid ei kuulu.
    Loodetavasti õnnestub eestlastel prototüüp välja töötada ning sellega saada jalg maailma elektriautode turul ukse vahele. Oleme ju pikalt otsinud oma Nokiat või nüüd lausa Apple’it – miks ei võiks selleks siis olla näiteks elektriauto?
    Toroidioni looja: Turgu võimsatele elektriautodele on
    Peaaegu 1400hobujõulise Soome elektri-superautot tootva ettevõtte Toroidion juht Pasi Pennanen ütles Äripäevale, et Teslale nad kandadele astuda ei ürita, vaid eesmärk on aidata kaasa puhtamale keskkonnale.
    „Me vaatame Teslale alt üles ja tänu neile on teistel elektriautode tootjatel tänapäeval kergem alustada,“ ütles Pennanen, kelle kirg superautode vastu puhkes juba lapsepõlves. „Vaatasin väiksena sellist filmi nagu „Le Mans“, mille peaosas mängis Steve McQueen. Ja sealt tuligi minu unistus luua auto, mis suudaks kunagi selle sõidu võita.“
    Koos kolleegidega hakkas Pennanen arendama Le Mansi prototüüpi, kuid jõudis hoopis uue lahenduseni – elektri-superautoni. Le Mansi 24 tunni võidusõidu võitmine elektriautoga on seetõttu ka Pennani üks unistusi.
    Toroidioni on sel aastal saanud suur tähelepanu, kuna tegemist on võimsaima elektriautoga, mis eales toodetud. Lähiajal masstootmist ei plaanita, kuid mõtteid sel teemal on mõlgutatud. „Meil on täiesti uudne elektri jõuülekanne, mida saab kasutada erinevat tüüpi sõidukitel,“ ütles Pennanen.
    Küsimusele, kas Toroidion on käivitanud Soome superautode tööstuse, ütles Pennanen: „Võib-olla tõesti.“ Enamus varuosi toodetakse ise ning keredetaile Kokkolas, Soomes. Pennanen tunnistab, et nad on saanud palju ostupakkumisi ning huvi auto vastu on väga suur.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.