Eliisa Matsalu • 29. oktoober 2015 kell 14:50

Ilublogija abiga Jaapanit vallutama

JOIKi omanik ja tegevjuht Eva-Maria Õunapuu  Foto: Andras Kralla

Huvitava nišitoote leiavad äripartnerid ise turult üles, ütles kosmeetikafirma JOIK omanik ja tegevjuht Eva-Maria Õunapuu, kelle tooted sattusid Jaapani turule tänu ühe ilublogija postitusele.

Täna toimus Kultuurikatlas Balti M&A ning riskikapitalifoorumi esimene päev, mille üheks teemaks oli kohalike ettevõtete läbimurre rahvusvahelistele turgudele.

Oma kogemust välisturgudele jõudmisest jagas Eesti kosmeetikatoodete firma JOIK omanik ja tegevjuht Eva-Maria Õunapuu, kes ütles, et hoolimata vastupidisest arvamusest on väikse riigi väiksel ettevõttel võimalik suurele turule siseneda küll. „Eestis on millegipärast suhtumine, et ettevõtetel polegi mõtet Aasia turule minna, kuna meie maht on väike ja me ei suuda turunõudlusele vastata,“ rääkis Õunapuu. JOIK on Õunapuu sõnul ehe näide sellest, et tegelikult on võimalik Aasia turul kanda kinnitada küll. „Alati on nišitoodete soovijaid ja kui su toode on piisavalt huvitav, siis teevad sulle ka suuremad tegijad turul ruumi,“ ütles Õunapuu.

Ta lisas, et sotsiaalmeedia on väiksematele ettevõtetele hea võimalus ennast väikeste kuludega reklaamida. Peale Facebooki ja Instagrami saavad kosmeetikafirmad head reklaami ilublogijatelt, keda on maailmas tuhandeid. Ka Aasia turule jõudis JOIK tänu sellele, et nende praegune Jaapani partner märkas nende toodet ühe ilublogija veebilehel. Erinevate regulatsioonidega ja teistsuguste kultuuriruumiga turgudele sisenemiseks on vaja kohanemisvõimet. „Näiteks peab Jaapanis olema kõik roosa ja nunnu. Seetõttu palus meie partner meile sealse turu jaoks ka vastav toode teha,“ rääkis Õunapuu, kuidas nad Jaapani jaoks roosa seebi valmistasid.

Naturaalset ja käsitsi valmistatud kosmeetikat tootev JOIK on tegutsenud kümme aastat. Viimastel aastatel on ettevõte kõvasti kasvanud. Käive on umbes miljon eurot aastas. Umbes veerand käibest tuleb ekspordist. Tooteid eksporditakse Inglismaale, Singapuri, Jaapanisse, Soome ja Saksamaale, ülejäänud kaup jääb Eesti turule.

Hiina turule JOIK see-eest ei kipu, kuna Õunapuu sõnul mõjutaks nende otsus Hiina turule siseneda ka nende äri Euroopas. JOIK on saanud mitu ärikirja, kus küsitakse, ega tooted pole loomade peal katsetatud või ka Hiina turul saadavad. Õunapuu lisas, et Hiina turg jätab automaatselt tootele märgi külge.

Ka 2001. aastal Riias asutatud kosmeetikafirma Stenders tegevjuht Julien Laporte rääkis konverentsil, et väiksel ettevõttel on võimalik suuri turge vallutada. Paraku tuleb selleks kannatust varuda, sest kõik käib samm-sammult. Laporte rääkis, et 2007. aastal jõudis Stenders lõpuks ka Hiina turule. Suurimaks küsimuseks suurele turule jõudes on Laporte sõnul see, kuidas teha end välisturu normidele ja regulatsioonidele vastavaks nii, et ei kaoks ära toote olemus.

Kultuurikatlas toimub Balti M&A ning riskikapitalifoorum. Foorumi korraldasid advokaadibüroo Sorainen, Äripäev, BaltCap, GIC ning Eesti Era- ja Riskikapitali Assotsiatsioon koos partneritega.

Hetkel kuum