Joel Volkov • 19. veebruar 2015 kell 7:30

Eesti ärimaailm elab murdeiga

Reklaamiagentuuri Der Tank loovjuht Joel Volkov  Foto: Urmas Kamdron

Meil on soliidsed, n-ö vanad ettevõtted ja start-up'id. Nende kahe nähtuse vahel on tükk tühja maad, kus inimesed tegutsevad nii, nagu oskavad, või kuidas jumal juhatab, kirjutab reklaamiagentuuri Der Tank loovjuht Joel Volkov.

Eesti ärimaailm elab murdeiga. On soliidsed, n-ö vanad ettevõtted, kes justkui on näinud igasuguseid aegu ja kellel on igale heale, kuid veidi riskantsele ideele olemas pidurdav vastulause a la “Müük arvab, et selline lähenemine ei toimi!” või “Meie mõõdikud irratsionaalsust ei mõõda.". Ja asi otsustatud.

Teisel pool on üha rohkem pead tõstvad start-up'id, kellest mõni on juba päris suured virtuaaltiivad kasvatanud. Neil puudub klassikaline turundusstruktuur, kuna valdavalt nad ongi turunduslikust ideest välja kasvanud nähtused. Neid absoluutselt ei huvita Eesti turg ja kohalik maine. Ka see on lühinägelik suhtumine, kuna kuskil peab olema baas ja kodu, kuhu peksasaamise või väsimuse korral haavu lakkuma tulla. Kuskil peavad sul olema sõbrad. Neid neil pole.

Kahe jõulise nähtuse vahel on tükk tühja maad, kus inimesed tegutsevad nii, nagu oskavad, või kuidas jumal juhatab. Mõni veidi nutikamalt, kuid enamik täiesti suvaliselt. Seetõttu peab täna hindama neid suuri ettevõtteid, kes siiski on võimelised dünaamiliselt mõtlema ja jõulisi positsioone võtma, näiteks: Starman, Nordea, Eesti Energia või R-Kiosk, kes kõik on kõvasti vaeva näinud, et oma kuvandit ja toodet paremaks ning kättesaadavamaks teha. Pragmaatiliselt vaadates poleks nad pidanud seda tegema. Aga kuna nad tegid, siis nad võitsid ka. Vähemalt minu tunnustuse (ja hunniku pappi oma klientidelt, kes otsustasid juurde tulla ja neile jääda).

Samamoodi peaksime hindama ka neid uusi ettevõtteid, kes esimese hooga kohe Eestit hülgama ei tormanud. TransferWise'i näiteks, kes küll Eestis eriti ei tegutse, kuid on Eesti turundamise kontekstis teinud palju - nii luuakse endale pesa, kuhu pärast rikka mehena tagasi tulla.

Eelmise aasta turundustegu, mis kõigest muust peajagu üle, on minu meelest e-residentsus. Ma olen selle kohta isegi artikli kirjutanud, mida ei hakka siinkohal kordama. Usun, et see kontseptsioon oli Eesti jaoks ajalooline ice-breaker maailma nutiriikide tippu. Võime näha meie jaoks loomulikus ja igapäevases asjas midagi sellist, mis paneb kogu maailma tehnoentusiastide pea sumisema, vajab kõrgeimat tunnustust. Taavi Kotka ja teda nõustanud inimesed on ära teeninud minu sügavaima lugupidamise. Ma loodan, et nad jätkavad selle võimsa avaakordi arendamist ja punuvad sellest lõpuks ägeda loo, mis oma laineharjal kannab meid hea mitu valgusaastat edasi - sinna, kuhu me tegelikult kuulume: brave new world.

Arvamuslugu ilmub konkursi "Aasta Turundustegu 2014" raames. Ametliku aasta turundusteo 2014 valib konkursile esitatud tööde põhjal ekspertžürii. Konkursi tähtaeg on 27. veebruar 2015. Võitja selgub Eesti suurima turunduskonverentsi "Password 2015" auhinnagalal 25. märtsil Tallinnas Saku Suurhallis. Konkursi info leiad siit.

Hetkel kuum