Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütusehinna kurb lugu

    Pikemas plaanis mõjutab diislikütuse aktsiisitasude jätkuv tõus kõiki seotud osapooli halvasti, leiab Circle K Eesti peadirektor Kai Realo.

    Kodanikuna on mul rõõm lugeda ajakirjandusest, et aktsiisimakse kütustelt laekub rohkem kui prognoositud, sest siis on riigil raha, et pakkuda meile kõigile parema kvaliteediga teenuseid. Seetõttu ei hakkagi ma vaidlema selle üle, et kui palju oleks pidanud aktsiisimakse laekuma või et kas see, mis saadud, on kõik ikka õigesti kokku loetud.
    Aktsiisi jõudsat laekumist mõjutavad praegu peamiselt kaks tegurit. Esiteks, jaanuaris osteti kokku sellised varud diislikütust, et seda realiseeritakse ilmselt veel praeguseni. Teiseks, tänu madalatele kütuste maailmaturuhindadele ning eratarbimise kasvule on oodatust suuremad bensiinimüügi mahud ning eraisikud tarbivad rohkem ka diislikütust.
    Samal ajal on tervikuna diislikütuse müügiga keerulised ajad – pea kõik transpordiettevõtted, kellel vähegi võimalik, on alustanud kütuste tankimist Eesti asemel Lätis ja Leedus, kust kütuseliitri saab kätte 8-10 senti soodsamalt. Via Baltica trassil olevates Statoili jaamades on diislikütuste müügimahud langenud kuni 40%, samal ajal on meie Salacgriva jaama (Ikla piiripunktile lähim Läti teenindusjaam) müügimahud kasvanud kuni neli korda.
    Trend jätkub
    Teema alles kerib tuure, sest teadupärast pole eestlane just kiire otsustaja ning seetõttu on oodata Lätti tankima siirdumise trendis jätkuvat tõusu. Lisaks transpordiettevõtetele käivad Lätis kütuse järel väidetavalt ka muud ettevõtted, kel kütusekulu osakaal üldkuludes kopsakas. Tangitakse kõik ümarad nõud diislit täis ja kodus pumbatakse see ümber muudesse masinatesse. Kuigi tegevus on selgelt ebaseaduslik, kaalub saadud kasu ilmselt võimaliku vahelejäämise riski üle.
    Transpordiettevõtetest tuleb aru saada. Avatud Euroopas kandideerivad Eesti veofirmad kõigi teiste riikide vedajatega ning on selge, et kõrge kütusehind mõjutab meie ettevõtete konkurentsivõimet. Kuna diislikütuse hinna mõju on pea igas tootes, mida tarbime, siis on paratamatu, et meid ootab lähiajal ees korralik transporditeenuste hinnatõus ja seeläbi ka kaupade kallinemine.
    Kui alkoholi võib jätta joomata ning bensiinimootoriga auto asemel võib pere soetada elektriauto, siis raskevedude jaoks pole veel pikki aastaid diislikütusele näha mingit muud alternatiivi. Just see argument on toonud kaasa pea kõigis Euroopa riikides ettevaatliku suhtumise diislikütuse maksustamisesse – maksude tõus on ju üheks kahjulike toodete tarbimise vähendamise meetmeks, kuid kui diislikütusele puudub alternatiiv, siis tundub ülikõrge maksustamine põhjendamatu ja ülekohtune.
    Tegelikult on vähem kahjulik alternatiiv 100% biodiisel, mis kõigis teistes Euroopa riikides on juba aastaid kasutusel ning mis tuleb järgmisel aastal müügile ka Eestis, et aidata Eestil täita Euroopa Liidu liikmesriikidele seatud taastuvenergia kasutamise norme. Kurb lugu on see, et kuna Eestis puudub biokomponentidele maksuvabastus, siis saavad biokütused olema veel kallimad kui senised fossiilsed kütused. Seega seisab meil järgmisel aastal ka ilma aktsiisimaksude tõusuta ees mõningane kütuste hinnatõus.
    Kehvem konkurents
    Pikemas perspektiivis mõjutab diislikütuse aktsiisitasude tõusudega jätkamine kõiki seotud osapooli negatiivselt. Vedajate jaoks konkurentsi olukord halveneb veelgi, ettevõtete jaoks tõusevad sisendhinnad tänu transpordikulude jätkuvale tõusule ja eratarbijatele tõusevad nii kaupade kui kütuste hinnad. Viimased siis nii aktsiisimaksude tõusu kui biokütustele ülemineku tõttu. Kõik see on talutav vaid juhul, kui mootorikütuste hinnad maailmaturul ei pööra järsku tõusule.
    Mootorikütuste jaemüüjate kasumlikkuse ja investeerimisvõimekuse teeb raskeks kahepoolne surve – esmalt diislikütuse müügimahtude langus ja teisalt marginaalide vähenemine, sest hinnasõja abil üritatakse kinni hoida veel alles olevaid (loe: Eestisse tankima jäänud) kliente.
    Kasvab mootorikütuste musta turu osakaal – lisaks transpordifirmadele hakkavad Lätist kütust tooma ka teised ettevõtted. Sellise tegevuse kontrolliks tuleks taas tööle panna terve ametnike armee, sest erinevalt idapiirist on lõunapiir meil ilma valveta.
    Nagu alguses öeldud, ei ole minu jaoks siinkohal oluline, kas maksuraha on kogutud rohkem või vähem kui planeeritud – oluline on see, et õigesti mõistetaks maksustatava toote rolli kogu Eesti majanduses ning sellele rakendatavate maksude mõju kõigile seotud osapooltele. Kuni veonduses diislikütusele alternatiivi leitud ei ole, tuleks hoolikalt mõelda, kas ja kui palju sellise toote maksukoormust tõsta võib.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.