Äripäev • 8. november 2016
Jaga lugu:

Juhtkiri
Juhtkiri  Foto: Anti Veermaa

Ehkki LOT ei taga Nordicale pilvitut taevast igaveseks, on tema kaasamisest läbilöögivõime seisukohalt palju abi, leiab Äripäeva juhtkirjas.

Õnnetult lõpetanud Estonian Airi asemele loodud Nordica (esialgu Nordic Aviation Group) on teinud olulisele sammu elujõulisuse saavutamise teel: 49 protsenti Nordica tütarfirmast Regional Jet on nüüd Poola LOTi oma.

LOTi osalus annab Nordicale kahtlemata pikemaajalise vaate, kui tal oleks olnud ilma strateegilise partneri kaasamiseta. Maksumaksja sisse pandud 40 miljonist eurost oleks lennundusekspertide hinnangul piisanud kõigest paariks aastaks, siis oleks vaja olnud järgmisi rahasüste. LOTiga koos suureneb Nordica sihtkohtade arv, mis on Eesti inimestele kõige olulisem. LOT lendab nimelt iga päev 60 sihtkohta, Tallinnast hakkab neisse paikadesse saama siis Varssavi kaudu. Peale selle annab LOT Nordicale lennukeid kasutada – lennukid on päris uued ja uhked – ning sihtjaamades sisse ostetavate teenuste kulusid saab edaspidi jagada, mis tähendab, et kokkuvõttes need vähenevad.

Konkurentsivõime

LOTi kaasamine muudab Nordica konkurentsivõimelisemaks. Ambitsioonikas airBaltic pole varjanud, et tema sihiks on Nordica välja suretada, LOT annab Nordicale tiibade siruulatust kahtlemata juurde ning võimaldab ka hinnakonkurentsis airBalticuga jõudu näidata. Seatud eesmärk koos kasvada on endastmõistetav, sest lennundus liigub järjest suurema konsolideerumise poole ning väikefirmadel pole tihedas konkurentsis ellujäämiseks küllalt jõudu. Hiljuti näiteks teatas Tallinna–Londoni lendude alustamisest British Airways. Jutt käib küll vaid kahest lennust nädalas, kuid siinset konkurentsiolukorda muudab juba seegi.

LOTi kaasamine ei tähenda siiski seda, et Eesti riik oleks osaluse müügist mingi summa teeninud või oleks LOT omalt poolt vastu saanud mingit reaalset vara. Tegu oli nn ühe euro tehinguga, sest Nordica tütrel Regional Jetil ei olegi mingit sellist vara, mida rahasse rehkendada. Sisuliselt asutasid kaks lennufirmat koos ühise ettevõtte, mille osaluse jagasid omavahelise kokkuleppe alusel.

LOTi kaasamine Nordica tütarfirmasse ei tähenda kahjuks ka seda, et kõik mured, mis Eesti lennundust eales koormanud, oleks ühekorraga ja igaveseks murtud. Lennundusäris pole miski ülearu kindel, nagu me Estonian Airi saatuse põhjal nii hästi teame. Estonian Airiga seob LOTi tõsiasi, et veel mõne aasta oli LOTi olukord samasugune kui see, mis EA-le saatuslikuks sai.

LOTil murede saba taga

Nimelt oli LOT pikki aastaid märkimisväärses kahjumis ning maadles keelatud riigiabi süüdistusega. Kinnitus, et umbkaudu 200 miljonit eurot, mis Poola riik ettevõtte ümberstruktureerimisse mitmes etapis sisse pani, ei kvalifitseeru keelatud riigiabiks, tuli alles 2014. aastal. Erinevalt Eestist õnnestus poolakatel Euroopa Komisjoni veenda, et riigi poolt sisse pandud summad tagavad firma elujõud konkurentsiolukorda kahjustamata. Praeguse seisuga on LOT ikka riigi­ettevõte, kuigi väidetavalt otsis ta ise investorit ja valmistus erastamiseks juba mõne aasta eest.

Nii või teisiti: strateegilise partneri kaasamine on Nordicale kahtlemata tähtis ja õige samm. Nordica-sugune pisike ettevõte vajab strateegiliseks partneriks kedagi, kes tooks kaasa mastaabiefekti, ja seda LOT kindlasti teeb. Turismifirmad on rohkemate sihtkohtade üle juba oma rõõmu väljendanud, kasu on aga kindlasti teistelgi sektoritel.

Seotud lood

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt