Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maksutaak aina kasvab

    Tasakaalus riigieelarve on Eesti majanduse üks suuremaid müüte. Paberil ja valitsuse propagandakanalites on selle aasta eelarve tasakaalu kohta juba hõisatud välja suur hurraa. Tänu läbi aasta kestnud maksuseaduste muutmisele sai valitsus tulude numbrid plaanituga klappima.
    Mis puutub tuleva aasta riigieelarvesse, siis seda on võimalik tasakaalus hoida ainult maksukoormuse tõstmisega. Sotsiaalsektor surub riigile kõvasti peale ning ei ole välistatud, et selle rahastamiseks otsustatakse varem või hiljem suuri välislaene teha. Vihje selles suunas andis rahandusministeeriumi välislaenude spetsialist Agate Dalton. Tema mõte oli, et Eestil on praegu laenuvõtmiseks ruumi küllaga. Praegu on Eesti riigivõlga ehk tagasi maksmata laene 3,4 miljardi krooni eest, mis teeb seitse protsenti rahvuslikust koguproduktist. Euroopa Liidu normid lubaksid aga kuni kuuskümmend. Seega on kummil venimisruumi küll ja küll.
    Teine muret tekitav trend on omavalitsuste soov jätkuvalt laenu võtta. Nii on näiteks Tallinnal kavas võtta laenu varasemate laenude tasumiseks. Tallinna linnavõimud leiavad, et see oleks kaval ja ebatraditsiooniline tee vanade laenudega hakkama saada. Klassikaline tee, laen lihtsalt tagasi maksta, ei näi linnaisasid köitvat.
    Surve eelarve kuludepoole kasvatamiseks seega suureneb, mistõttu tasakaalus riigieelarve poliitika võib Eestis lähiaastatel lõppeda. Rahvusvahelise valuutafondiga sõlmitud memorandum, mis nõuab Eestil eelarve tasakaalus hoidmist, kehtib esialgu tuleva aasta juulikuuni. Ning seda siis, kui maksumaksjad, üksikisikud ja ettevõtted ei suuda enam välja kannatada üha kasvavat maksukoormat.
    Algaval aastal on oodata maksukoormuse kasvu ümmarguselt kahe protsendi võrra. Seda hoolimata rahandusministeeriumi eelarveprognoosist, mille järgi maksukoormus peaks tuleval aastal protsendi võrra langema.
    Suurim maksuplahvatus toimub siis, kui saab teoks Toompeal ringlev mõte tõsta käibemaksu kahe protsendi võrra. Ning juhul kui aga see maksuplaan ei peaks teoks saama, on ikkagi soolas maaerakondade südamesoov kehtestada kaitsetollid ning teha käibemaksusoodustusi põllumajandustootjatele. Kaitsetollidest soovitakse lõigata tulu kahesaja miljoni krooni eest. Käibemaksusoodustused, mis hakkaksid põllumeestele kehtima, tuleb eelarve tasakaalus hoidmiseks katta mingis muus sektoris maksude tõstmisega. Eesti õnnetuseks elab veel ligi kolmandik elanikkonnast maal ja tegeleb põllundusega, mistõttu linnaelanikud peavad maapiirkondade taolise maksusoodustamise puhul arvestama enda maksukoormuse üsna tuntava kasvuga.
    Omaette maksutõstjateks on kaudsed maksud. Mootorikütuse aktsiis peaks 1997. aastal riigieelarve projekti järgi kasvama selle aastaga võrreldes poole võrra. Juhul kui tarbijahinna indeks peaks saabuval aastal kasvama rohkem, kui seda rahandusministeerium praegu prognoosib, võib karta, et kütuseaktsiisi tõstetakse veelgi rohkem. Sellele lisandub üle Eesti kehtestatav mootorisõiduki maks ning üha kiiremini kosuv maamaks. Kui veel mõelda sellele, et valitsus teeb plaane Tallinna--Tartu kiirtee ehitamiseks, võib arvata, et teemaksude kehtestamise aeg pole kaugel.
    Eesti astub uude aastasse tasakaalus eelarve ja rahvusvaheliste majandusorganisatsioonide põsemusiga. Maksumaksjal tuleks aga sorida oma rahakotis. Riigieelarve tasakaal vajab ohtralt maksuraha, mis teeb maksuameti karmiks.
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.