Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Patentide lõppemine raputab ravimifirmasid
Aastaks 2002 kaotavad kehtivuse 40 ravimi patendid, mis mullu moodustasid oma 16 miljardi dollari suuruse kogukäibega neljandiku USAs turustatud ravimitest.
Tegemist on populaarsete preparaatidega, mis töötati välja ravimifirmade uurimistöö buumi ajal 1970.--1980. aastatel.
Üheks suurimaks kaotajaks USA turul võib analüütikute hinnangul saada Rootsi Astra, mis aastal 2001 kaotab oma menupreparaadi Losec patendi. Läinud aastal langes Loseci arvele 47 protsenti firma müügikäibest. Hiljuti tunnistati preparaat USAs suurima läbimüügiga ravimiks.
Farmaatsiahiiglane Merck kaotab nelja preparaadi patendi, mis mullu andsid enam kui poole firma 6,2 miljardi dollarilisest müügist USAs.
Eli Lilli kaotab müügis veelgi enam, sealhulgas lõpeb firma menutoote Prozaci patent.
Tavaliselt kaitseb patent ravimit 20 aastat. Firmad võtavad aga tavaliselt patendi enne toote turule toomist, mistõttu tegelikult pakub patent kaitset 12--14 aastat.
Turul on küllalt näiteid sellest, mis juhtub siis, kui patent kaotab kehtivusaja. Glaxo maohaavade ravimi Zantaci koopia oli turul kahe nädalaga, herpese rohtu Zovirax võib konkurentide juurest osta 80 protsenti madalama hinnaga. Paljud firmad on juba teatanud plaanist patendi lõppedes toota Astra Losecit, Indias käib selle illegaalne kopeerimine juba praegu.
Kui Bristol-Myersi südamerohu Capoteni patendi aeg mullu täis sai, konkureeris 57sendine tablett 3sendise koopiaga. Capoteni läbimüük USAs on langenud 83 protsenti, 146 miljonilt dollarilt 25 miljonile.
Analüütikud kardavad, et uued tooted ei suuda korvata läbimüügi langust. Tavaliselt kulub turustamiskõlbliku toote valmistamiseks 15 aastat ning ainult üks 250 testitavast komponendist jõuab müügiletile, väidab Wall Street Journal. Viimati lõppes rida olulisemaid patente korraga 90. alguses, mis sundis mitmeid farmaatsiafirmasid liituma. Näiteks kaotas Upjohn enne Pharmaciaga liitumist 1995. a mitu patenti.
Sama prognoositakse sajandivahetuseks. Eelkõige tuleb võimalikule liitumisele mõelda neil firmadel, kelle edu sõltub mõne üksiku ravimi läbimüügist. DI