Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tax-free lõpp läheneb
Euroopa komisjoni maksu- ja ühisturuvolinik Mario Monti kinnitas sel nädalal, et maksuvaba kaubanduse osas võetud seisukoht ei muutu ning firmadel on viimane aeg alustada sellekohaseid ettevalmistusi.
«Otsust ei muudeta,» ütles Monti. «Lennu- ja laevafirmad, lennujaamad ning tubaka- ja alkoholikaupmehed peavad leppima reaalsusega ning hakkama üleminekuks ettevalmistusi tegema.»
Monti avaldus ühtis ajaliselt Brüsselis toimunud rahvusvahelise maksuvaba kaubanduse konföderatsiooni korraldatud seminariga, millest võtsid osa sajad tegevusala esindajad kogu Euroopast.
Firmad on Euroopa Liidu ametnikele avaldanud korduvalt survet, et otsus muudetaks või pikendataks üleminekuaega. Eelkõige viidatakse töökohtade kadumisele ning sõidupiletite kallinemisele.
«On ainult üks lahendus: jätta maksuvaba kaubandus rahule ning tegelda selle asemel liikmesriikide maksusüsteemide harmoniseerimisega,» ütles seminaril laevafirma Stena Line direktor Bo Lerenius.
Euroopa komisjoni maksude direktoraadi DG XXI peadirektor Jim Currie ütles komisjoni otsust põhjendades, et maksuvaba kaubandus tähendab aastas tegevusala firmadele ligi 2 miljardi ECU ulatuses maksusoodustusi. Lõviosa sellest maksavad kinni tavalised kaupmehed ning need inimesed, kes ise ei reisi ega tee sisseoste tax-free kauplustest. «Tavakodanikud doteerivad neid, kes reisivad. Viimased on peamiselt hea sissetulekuga ärimehed, poliitikud ja eurobürokraadid,» ütles Currie.
Maksuvaba kaubandus on vastuolus Euroopa Liidu ühisturu põhimõtetega ning moonutab konkurentsi, leiab komisjon. Samuti on komisjon seisukohal, et väited 100 000 kuni 150 000 töökoha kaotusest on liialdus. Reisijate transpordi turg kasvab aastas 7 protsenti ning lennujaamade kauplusi võib laiendada ka ilma tax-free kaubanduseta, nagu see on toimunud USAs.
«Tax-free kaubandus on dotatsioon, kuid on paremaid mooduseid selle suunamiseks. Charles de Gaulle'i, Heathrow või Schipholi doteerimine on liiga kallis viis kõrvaliste lennujaamade abistamiseks,» ütles Currie.
Komisjon väidab, et maksuvaba kaubandus ei kao täielikult, sest jääb kehtima reisidel väljaspool Euroopa Liidu piire. DI-ETA-KL