• OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,61%6 265,58
  • DOW 300,59%44 746,68
  • Nasdaq 0,71%20 537,26
  • FTSE 1000,53%8 820,86
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,13
  • OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,61%6 265,58
  • DOW 300,59%44 746,68
  • Nasdaq 0,71%20 537,26
  • FTSE 1000,53%8 820,86
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,13
  • 28.08.98, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Soomlastelt seitse miljonit päevas

Aasta esimesel poolel käis Eestis üle 800 000 soomlase, kellest kolm neljandikku olid ühepäevaturistid, näitab turismiameti uuring. Sama uuringu järgi jätsid nad selle aja jooksul Eestisse 1,67 miljardit krooni.
Soomlaste meelisostupaigas Kadaka turul Tallinnas käib turgu haldava ASi Combinent juhatuse esimehe Aivar Leinemanni sõnul kuus umbes 50 000 soomlast. Tänu neile on Kadaka turu ametlikuks keeleks saanud soome keel.
Tallinna Kaubamajas langeb soomlaste arvele 10--15% käibest. Eesmärki suurendada soomlaste arvukust pole kaubamaja kunagi seadnud, ütleb kaubamaja müügidirektor Andrus Ossip.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Nii Ossip kui Leinemann räägivad, et põhiliselt ostavad soomlased tööstuskaupu ja riideid. Toiduaineid ostetakse järjest vähem.
Keskkriminaalpolitsei ülemkomissari Veljo Aleksandrovi sõnul ei jõua suur osa soomlaste rahast riigikassasse, sest nende seas populaarsetel turgudel ja putkades müüakse illegaalset kaupa.
Soome suursaatkonna kultuuri- ja pressinõunik Eva Lille on sellega nõus ja sõnab kahetsevalt, et sinna ei saa midagi parata, kuni Eesti seadused pole varimajandusele tõket loonud.
Ise vaid korra Kadaka turul käinud Eva Lille tahaks turgudelt ostmise harjumuse oma rahvuskaaslaste seast välja juurida ja räägib seepärast pilkavalt igale Soome tuttavale, et mine jah turule, kui tahad piraatkaubandust toetada.
Selgitustööd teha pole mõtet seni, kuni hinnad Eestis nii madalad on. Tallinna kaubamaja kosmeetikaosakonnas arvab üks müüjatar, et soomlased moodustavad nende ostjaskonnast isegi 30%. Nad ostavad müüjatari sõnul pigem odavamat kaupa või neile omase kaubamärgi toodangut, näiteks Lumene kosmeetikat.
Turismiameti turismiuuringute osakonna juhataja Kristel Rammo sõnul moodustavad 1998. aasta esimesel poolel Eestit ööbimisega külastanud soomlaste kulutused umbes 655 miljonit krooni ja ühepäevakülastajate kulutused 1,01 miljardit krooni. Nendele kulutustele lisanduvad Rammo sõnul Eesti laeva- ja lennufirmadelt ostetud teenused, piletid, duty-free-ostud.
Kulutuste liikide lõikes jaguneb soomlaste poolt Eestisse jäetud raha järgmiselt: majutus ja toitlustamine 20%, kohalik transport 5%, vaba aeg ja meelelahutus 15%, ostud 42%. Teenuste peale kulutab soomlane 18%. Võrreldes eelmise aastaga on Rammo sõnul kasvanud vabale ajale ja meelelahutusele tehtud kulutuste osakaal.
Irja (sotsiaalhooldustöötaja) on koos sõbrannaga Kadaka turul lasteriideid valimas. Imikukomplekt, mille hinnaks turumüüja püüdlikus soome keeles ütleb 65 marka, tundub neile soodne. Irja on Kadaka turul korduvalt käinud, kuid ostab peamiselt tööstuskaupu. Toit on küll odav, kuid raske koju vedada.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Timo (osakonnajuhataja) ja Anita (bürootöötaja) tulid teisipäeva pärastlõunal välja bussist, mis peatus Kadaka turul otse turuhoone ukse all. Anita oli esimest korda Kadaka turul ja seepärast vaatab ta õhinal ümberringi. Timole on see juba kümnes kord. Seekord ei tulnud nad üheks päevaks, vaid jäävad ööseks Viru hotelli.
Küsimusele, mida on kavas osta, vastab Timo, et vaatab villaseid kampsuneid. Anita näitab vana käekella ja arvab, et vahetab selle uuema vastu.
Timo sõnul ostavad turult toiduaineid põhiliselt lõuna-soomlased, kaugemalt tulijaid ei viitsi neid tassida. «Hinnad Eestis on vähemalt poole madalamad,» hõikab Timo enne kaubalettide vahele kadumist.
Eila (kindlustustöötaja) ja Arto (ettevõtja) seisavad Tallinna kaubamaja peaukse kõrval ja teevad suitsu. Nad tulid hommikul laevaga ja lahkuvad pärastlõunal.
«Mina olen siin kolmandat korda, Arto teist,» arvestab Eila. Ta ütleb, et seekord tuli esimest korda ainult ostureisile ja käis ka Kadaka turul ära. Varem on ta piirdunud vanalinna vaatamisväärsustega ja ostnud Eestist vaid dekoratiivküünlaid.
Hoolimata ostuplaanidest oli Eilal ja Artol tund enne sadamasse minekut kilekotis vaid kaks uut asja: jakk Eilale ja hommikumantel tema tütrele. Needki ostetud mitte kaubamajast, vaid turult.
Arto lisab, et nagu igal suvel, pakuvad laevafirmad soodsaid pileteid: kahe inimese reis edasi-tagasi 99 marka. Teine soodne pakkumine on 199 marga eest neli inimest Eestisse.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 16 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele