Silva Männik • 7. jaanuar 1999 • 2 min
Jaga lugu:

Importkauba müük on soikunud

Eelmise aasta novembris hüppelise impordi vähenemise põhjustas peamiselt sisetarbimiseks minevate kaupade sisseveo vähenemine, ütles statistikaameti väliskaubandusstatistika sektori juhataja Elga Kaldma. «On loomulik, et kaupu ei julgeta enam nii palju sisse tuua, teades, et meil on majanduslik olukord raskem,» lausus ta. Novembrikuu import langes oktoobriga võrreldes 10 protsenti.

Ka enamik hulgi- ja jaekaupmehi kinnitasid, et eelmise aasta viimastel kuudel jäi tavapärane käibekasv eelnevale aastale alla. Koduluxi kaubamärgi all tegutseva Ärieksperdi ASi juhatuse esimees Viljar Raidla ütles, et aasta lõpu müük oli eelneva aastaga umbes 15 protsenti väiksem. Kõige rohkem vähenes kallima audio- ja videotehnika müük. Ka muude kaupade osas osteti Raidla sõnul kallimaid asju vähem. Kui eelmisel aastal ei olnud inimestel mingi probleem osta jõulukingiks 400--500krooniseid kohvikeetjaid, siis nüüd olid tavaliseks ostuks kuni kahesaja-kroonised masinad.

Sama meelt oli ka Eks-kaubamaja direktor Ivo Orav, kelle sõnul jäi kaubamaja jõuluperioodi müük 28 protsenti eelnevast aastast väiksemaks. Osteti pudukaupu ja parfümeeriat, rohkem raha nõudvate riiete ja jalatsite müük jäi madalaks, nentis ta.

Boschi varuosade ja kodumasinate hulgimüügiga tegeleva BAKT Kaubanduse ASi juhataja Mart Kallas tunnistas, et neilgi jäi tavapärane aasta lõpu hüppeline müügikasv tulemata.

Kuid Kallase hinnangul ei pruugi kõigi kaupmeeste hädad olla tingitud majanduslikust surutisest, vaid paljud kipuvad oma möödalaskmisi ja tegematajätmisi kriisi arvele kirjutama.

Kallas märkis, et liiga kallist luksusest on inimesed loobunud, aga kui vajadus on olemas ja raha käepärast, valib kunde pigem kallima kauba, mis kestaks.

Tallinna Kaubamaja finantsdirektor Andrus Ossip rääkis, et kriisi ajal ostetakse pigem kalleid ja odavaid kaupu ning kõige rohkem kliente kukub ära keskmises hinnaklassis.

Aasta lõpu müük jäi Tallinna Kaubamajal varasemast veidi väiksemaks sellepärast, et kogu ostubuum algas pool kuud hiljem. Viimase 15 päevaga ei jõua seda tagasi teha, rääkis Ossip. Selle aasta kevadel Ossipi sõnul eelmise aasta taset oodata ei maksa. «Vaadates panganduses ja tööstuses toimuvat, võiks arvata, et müük langeb edasigi,» väitis ta.

ASi Expert Finesco elektroonikakaupluse Ekspert juhataja Priit Liiu märkis, et nendel jäi müük küll veidi väiksemaks, kuid mitte kardetud suuruses.

Valivamaks muutunud kliendid ostsid üsna kalleid televiisoreid ja külmikuid, kuid huvi oli kadunud odavamate föönide ja pardlite osas, rääkis ta.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt