Eesti Statoil tõstis eile kütuste maailmaturuhinna tõusule ja dollari kallinemisele viidates mootorikütuse hinda ning tema eeskuju järgisid ka Neste Eesti ja Shell Eesti.
Pärast eelmist kütuse hinnatõusu algatas konkurentsiamet eeluuringu kütusefirmade hinnapoliitika kohta, kahtlustades neid kartellileppe alusel tegutsemises. Amet palus Neste, Shelli ja Statoili Eesti tütarfirmadel esitada andmed oma kasumimarginaalide, tarnijate ning majandusnäitajate kohta.
Konkurentsiameti turusuhete osakonna juhataja Svetlana Ljutova kinnitas eile, et kütusefirmade vastused pole ammendavad ning amet on otsustanud juhtumi menetlusse võtta.
«Täpsemalt ma seda küsimust kommenteerida ei saa. Menetluse käik on selline, et esmalt teavitame ettevõtteid ja loome oma töögrupi ning alles siis saame anda täpsemaid selgitusi,» ütles Ljutova.
Ljutova sõnul viibis otsuse tegemine oodatust kauem, kuna ametil oli raskusi ühelt firmalt andmete saamisega. «Nüüd laekusid andmed ka viimaselt firmalt. Kuna see informatsioon, mis meile laekus, pole järelduste tegemiseks piisav, peame võtma juhtumi ametlikult menetlusse,» märkis Ljutova.
Eesti Statoili peadirektor Epp Kiviaed ütles eile, et firma vastas kõikidele konkurentsiameti küsimustele ja kuna amet pole nende poole täiendavate päringutega pöördunud, ei oska ta juhtumi menetlusse võtmise otsust kommenteerida.
Neste Eesti piirkonna müügijuht Artur Praun kinnitas samuti, et ettevõte andis vastuse kõigile konkurentsiameti esitatud küsimustele. «Kahjuks ei ole me konkurentsiametilt tagasisidet saanud, seetõttu ei oska ma hetkel selle asja kohta kuigi palju öelda,» kommenteeris ta menetluse alustamist. Ta lisas, et ettevõtte tegevust ning hinnapoliitikat konkurentsiameti tegevus ei mõjuta.
Eilset bensiini hinnatõusu põhjendas Praun maailmaturul toimunud kütuste kallinemisega. «Maailmaturul on hinnad septembri algusest saati ülespoole liikunud. Maailmaturuhind aga kajastub meie sisseostuhinnas,» ütles ta.
Kokku kümne tankla omanik Hydro Texaco Eesti teatas aga eile, et nemad seekordse bensiini hinnatõusuga kaasa ei lähe. «Ehkki maailmaturuhind on tõusnud, ei näe ma hinnatõusuks põhjust. Meil on palju automaatjaamu ja seetõttu saame endale lubada madalamat kasumimarginaali,» põhjendas ettevõtte müügijuht Andres Kivistik.
Praegu umbes 5protsendilist turuosa omav Hydro Texaco on teatanud kavast oma turuosa kolme aasta jooksul kolmekordistada.
Äripäeva analüütik Tõnis Oja ütles, et mootorikütuse kallinemine oli prognoositav. Kui firmade kasumimarginaal hakkab jõudma ühe krooni ligidale, siis bensiini hinda tavaliselt tõstetakse, lausus ta.
Autor: Henrik Ilves
Seotud lood

Kuula ka podcasti rahvusvahelisest õppest