1. november 2000 kell 22:00

Tasuta muusikapidu lõpeb

19aastase ameeriklase Shawn Fanningi vaid aasta vana internetifirma sõlmis teisipäeval lepingu BMGga, Saksa meediakompanii Bertelsmann muusikaharuga. Sinnamaani oli BMG üks viiest maailma suurimast plaadifirmast, mis taotlesid kohtu kaudu Napsteri sulgemist autoriõiguste rikkumise eest.

Tehinguga on traditsiooniline muusikatööstus neutraliseerinud oma seni kõige ohtlikuma vastase. Lindprii võrguleheküljena alustanud Napster, mis võimaldas fännidel vastastikku muusikafaile vahetada ilma nende eest raha maksmata, paisus ülikiiresti World Wide Web?i laadseks fenomeniks 38 miljoni kasutajaga.

Nõustudes end Bertelsmanni investeeringu vastu ümber muutma liikmemaksul põhinevaks teenuseks, on Napsteri loojad mõista andnud, et eelistavad tasuta mudelile võimalust oma tehnoloogia pealt raha teenida.

Internetis levitatava intellektuaalse omandi üle käivas võitluses on Napsteri leping selge märk, et autoriõigusi omavad suurkontsernid on sõda võitmas.

BMG võtab oma hagi tagasi, lõhkudes nii muusikatööstuse ühisrinde, mis oleks tänavu juulis viinud äärepealt Napsteri sulgemiseni. Meediahiid, mille artistide hulgas on nii Carlos Santana kui Whitney Houston, annab firmale laenu ning plaanib edaspidi arvestatava osaluse omandamist. Sellega on Shawn Fanningile antud konkreetne võimalus teenida oma esimene dollar. Napsteri presidendi Hank Barry sõnul hakkab võrgulehekülg külastajatelt edaspidi küsima umbes 4,95 dollarit ehk 92 Eesti krooni kuus, ehkki täpne summa tuleb alles määrata.

Ka paljud teised küsimused on veel lahtised. Nii pole teada, kuidas hakatakse jälgima, milliseid lugusid maha laetakse, ning kuidas jagatakse tulusid autoriõigusi omavate plaadifirmadega. Samuti lubab Napster, et osa teenusest jääb reklaami jaoks ka edaspidi tasuta teenuseks.

Võrgufirmade sõnul on tehing tervitatav, kuna lõpuks ometi on muusikatööstus tunnistanud internetti kui rahateenimise võimalust, selle asemel et näha vaid online-piraatluse ohtu tööstusharu tulevikule.

?See on pauk, mis kajab üle ilma,? ütles David Pakman muusikat vahendavast võrgufirmast Myplay.com. ?Suur firma tunnistab, et asi toimib, et 38 miljonit klienti ei saa kõik korraga eksida ning et tegemist on tõepoolest alternatiivse levikanaliga, mida tuleb ära kasutada.?

Muusikaanalüütikute ja konkurentide sõnul kätkeb Napsteri-Bertelsmanni strateegia siiski arvestatavaid riske mõlemale poolele.

Kõigepealt ei lõpeta tehing Napsteri vastu algatatud kohtuasja, mille taga on Ameerika muusikatööstuse liit RIAA. Kohus võib otsustada, et firmal tuleb autoriõiguste rikkumise eest ikkagi suuri trahve maksta.

Napsteri jaoks on peamine risk selles, et seni tasuta pakutud teenuse maksustamine võib osa kasutajaid minema peletada. Lisaks eelistasid paljud fännid Napsterit just selle lindprii staatuse pärast, mis suurkorporatsioonide monopoli mõra lõi.

Ka pole teada, kuidas reageerivad teised suured plaadifirmad Sony, Universal, Time Warner ja EMI. Mitmed neist süüdistasid Bertelsmanni isekas PR-manöövris, mille peamine eesmärk on pääseda odavalt ligi Napsteri kliendibaasile ning tõmmata enda peale osa firma alternatiivkultuuri oreoolist.

?Nad loovad mulje, et toetavad mässajat, rokis armastavad kõik mässajat,? ütles üks firmajuht.

Autor: WB

Hetkel kuum