Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Euroliit nõuab vanaautode peenestamist

    Vanade autode utiliseerimise ja taaskasutamise põhimõtted on Euroopa Liidus reglementeeritud europarlamendi ja nõukogu direktiiviga 2000/53/EÜ eesmärgiga vältida sõidukitest tulenevaid jäätmeid ning soodustada materjalide maksimaalset korduv- ja taaskasutamist. Eesti jaoks muutub autode utiliseerimise teema aktuaalseks ELi liikmeks saamise järel.
    Aastal 2006 hakkab ELis kehtima nõue sõidukiosade korduv- ja taaskasutusse võtmisest. Sõiduki keskmisest kaalumassist tuleb korduv- ja taaskasutusele võtta vähemalt 85. Sama tähtaja jooksul tõuseb aastane korduvkasutus ja ringlussevõtt vähemalt 80 sõiduki keskmisest massist.
    Enne 1. jaanuari 1980 toodetud sõidukite suhtes võivad liikmesriigid sätestada madalamad eesmärgid, kuid need ei tohi olla alla 75 korduv- ja taaskasutuse puhul ning alla 70 seoses korduvkasutuse ja ringlussevõtuga. Hiljemalt 1. jaanuariks 2015 suureneb kõigi kasutuselt kõrvaldatud sõidukite korduv- ja taaskasutamine vähemalt 95 sõiduki keskmisest massist. Sama tähtaja jooksul tõuseb aastane korduvkasutus ja ringlussevõtt vähemalt 85 sõiduki keskmisest massist.
    Igal aastal müüakse ELi maades kuni 17 miljonit sõidukit, igal aastal langeb kasutusest aga välja ligi pool sellest arvust. ARKi andmetel on Eestis 400 000 autot. Kasutusel olevate sõiduautode keskmine vanus on kümmekond aastat, keskmiselt paarikümne aasta vanused autod kõrvaldatakse liiklusest. EMEXi andmete kohaselt langes eelmisel aastal liiklusest välja umbes 10 000 sõiduautot.
    Selgeks tuleb vaielda, kas auto utiliseerimisprotsessi korraldab tootja, volitatud edasimüüja või auto kasutaja.
    Soomes kõrvaldatakse aastas liiklusest umbes 100 000 oma aja äraelanud autot. Liikluskõlbmatuid autosid utiliseeritakse juba 1971. aastast, kui avati riigi esimene autometallide taaskasutamiseks rajatud autopurustustehas.
    Hollandis on liikluskõlbmatu auto utiliseerimine selle omaniku mure ? inimene maksab selle eest, et tema auto kõrvaldatakse seadusega ette nähtud korras.
    Rootsis ostetakse koos uue autoga umbes tuhat krooni maksev ?utiliseerimispant?, mis on osa auto hinnast ning mis vahetab omanikku koos autoga. Auto viimane kasutaja realiseerib ?utiliseerimispandi? auto lammutamisel vastava jäätmekäitleja juures. Näib, et selline süsteem seal toimib, sest vanu autovrakke teede-tänavate servades ei vedele.
    Ilmar Jõgi, EMEXi juhatuse esimees
    Vanaautodirektiivi rakendumine eeldab kokkulepet protsessi haldamisel ? kes korraldab sõiduki elutsükli lõpetamisega kaasnevad etapid. Protsess hõlmab autoromu transporti, kogumist ja identifitseerimist, registrist kustutamist, ohutustamist, utiliseerimist metalliveskis ning mittemetalliliste jäätmete käitlemist ja kõrvaldamist. Protsessi maksumus on ühe autoromu utiliseerimise kohta umbes 70 eurot.
    Jäätmekäitlejale tähendab vanaautodirektiivi rakendumine investeeringuid kolme tähtsamasse töölõiku. Esiteks tuleb teha investeeringud ohutustamise töökoha loomiseks; teiseks investeerida andmebaaside loomisesse, tagamaks nii registrist kõrvaldatud sõidukite kui ka materjali korralik aruandlus; kolmandaks tuleb investeerida oskusteabesse, sest koolitatud inimesteta pole nõudeid võimalik täita.
    Liiklusest kõrvaldatud sõidukite andmebaasi loomine ning selle haldamine on teema, mis tuleb lahendada ministeeriumi, autoregistrikeskuse ning jäätmekäitlejaga. Küsimus on selles, kelle ülesandeks jääb auto identifitseerimine ning registri arvelt mahavõtmine. Paika tuleb panna materjali aruandluse põhimõtted.
    Kuna see kõik maksab, tuleb lahendada küsimus protsessi rahastajast ? kas see on auto tootja, automüüja, auto kasutaja või jäätmekäitleja.
    Võib arvata, et Eesti autoregistris on arvel ligi 60 000 autot, mis on liikluskõlbmatud, kuid ei ole arvelt maha võetud ega utiliseeritud.
    Tiit Lillipuu, ASi Info-Auto turundusdirektor
    Vaatamata sellele, kas utiliseerimisprotsessi korraldajaks on autotootja, edasimüüja või kasutaja, on selge, et lõppkokkuvõttes tuleb selleks minev raha ikkagi lõpptarbija taskust.
    Sellisel juhul on kõige loogilisem utiliseerimispandi süsteem. Autoostja tasub sõiduki esmasel registreerimisel ARKis vajaliku summa, olgu selleks näiteks 1000 krooni, vastava fondi arvele. Fond, ilmselt efektiivseim lahendus oleks eraõiguslik, investeerib ?pandisumma? võimalikult madala riskiastmega instrumentidesse. Utiliseerimispandi, mis käib autoga kaasas ka omaniku vahetamise korral, realiseerib auto viimane omanik selle utiliseerimisel ning võtab fondist algselt sissemakstud pandi ? 1000 krooni ? välja. Aastatega kogunenud intressid lähevad autoromu transpordi, registrist kustutamise ja jäätmekäitleja kulude katteks.
    Ei maksa unustada, et utiliseeritud materjalil on väärtus, mis ei pruugi olla sugugi väiksem kui kogu utiliseerimisprotsessi maksumus.
    Ma ei ole sugugi veendunud, et ?utiliseerimispandi? fonde ja jäätmekäitlejaid peaks tingimata üks olema, pigem oleks tarbijale kasulikum fondide ja käitlejate konkurents.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.