Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Suured hulgifirmad arenevad tempokalt
Äripäeva kogutava Eesti 500 suurema ettevõtte majandustulemustest nähtub, et suurematel hulgikaupmeestel on hoolimata kartustest läinud sel aastal küllalt edukalt.
Selle aasta kolme kvartali tulemuse põhjal ettevõtte kõigi aegade parimat aastat tegeva Kaupmees & Ko juht Margus Press põhjendas edu hulgimüüja suundumisega toitlustussektori varustajaks ning sellega seoses muudetud sortimendiga. ?Väikesi kliente ei hallata hästi tootjate ja maaletoojate poolt,? lisas ta.
Pressi sõnul pole Eestis hulgifirmasid enam palju järele jäänud ? ETK ja Kesko tegelevad oma kettidega, ülejäänud importijad ja tootjad kasutavad suurte logistikafirmade Via 3L ja Smarten teenuseid. Kaupmees & Ko kuulub ise Via 3Li omanikeringi. Veel tegutseb väiksemaid maaletoojaid, nagu Baltazar, kel on oma jaotussüsteem. Toidukaubandusega tegeleva hulgifirma puhul võib 100 miljoni suurust käivet pidada juba väikeseks, lisas Press.
?2004 on olnud küllalt stabiilne. Meie kliendid on ELiga ühinemisest tingitud paratamatusse hinnatõusu mõistvalt suhtunud,? tõdes Baltazar Tradingu juhatuse liige Tiit Säga. ?Hea on see, et seoses tollipiiri kadumisega ELi riikide vahel on bürokraatiat ja mõttetuid tegevusi vähemaks jäänud.?
Samas on Kaupmeeste Liidu tegevdirektori Marika Merilai sõnul suurenenud jaekettide surve hinna alandamiseks neile hulgifirmadele, kel puudub oma logistika. Tema sõnul oli näiteks statistikaameti viimatistel andmetel toidukaupadega kauplevate hulgimüüjate kasum hulgiettevõtete üldkasumist ainult 2,3%, seda eeskätt terava konkurentsi tõttu. Ning ettevõtete arv vähenes esimesel poolaastal 59 ettevõtte võrra ehk 12%.
?Hulgimüük on muutumas üha enam logistikateenuseks,? ütles Merilai. Tema sõnul annavad enamuse igapäevasest kaubaliikumisest kolm suurt ? ETK, Kesko ja Smarten. Kaks esimest keskendusid eelmisest aastast oma süsteemi jaekettide varustamisele.
End logistikaettevõttena määratleva Smarteni käsitsetud kauba maht ulatus üheksa kuu arvestuses ligi 1,7 miljardi kroonini. Mullune vastav näitaja oli 1,1 miljardit krooni.
Smarten Logistika juhatuse esimehe Mait Milleri sõnul tingis kaubamahtude kasvu eelkõige selliste suurte partnerite nagu R-Kiosk, Liviko, Kriss Kaubandus, Eckes Granini lisandumine.