Üritusturundusteenuse hinnad tõusevad 10-15%

Triin Raestik 19. oktoober 2006, 00:00

Event Mastersi loovjuht Kaie Mamontov prognoosib 10-15% hindade tõusu. Hinnad kujundab Mamontovi kinnitusel meid ümbritsev elu. Üritusturundusfirmad on seotud otseselt oma allhankijate ning nende pakutavate hindadega. Kui allhangete hind tõuseb, tähendab see hinnatõusu ka üritusturundusagentuuri kliendi jaoks.

Mamontov toob näite, et teenuse hinda muudab otseselt kütuse hind, kuna transpordi kallinemine puudutab peoteenindust, esinejaid ja muudki. "Sama käib elektri, vee ja muude kulude kohta. Head hinda ei saa pakkuda kahjumi arvel," märgib ta.

Sarnaselt Mamontovile arvab ka agentuuri Royal tegevjuht Rika Soopa, et suure tõenäosusega tõusevad 2007. aastal üritusturunduse hinnad.

Ühe faktorina toob Soopa välja Eesti turul kummitava üleüldise tööjõu puuduse, mis kahtlemata mõjutab ka üritusturundusvaldkonda.

Soopa ütleb, et häid spetsialiste napib ning nende töölevõtmiseks tuleb maksta tasu, mida küsitakse. "Arvestades üldist fooni, kus statistiline keskmine palk Eestis hoogsalt tõuseb, kerkivad ka inimeste palgasoovid iga päevaga, sest meedia vahendusel jääb mulje, et kõigile ümberringi makstakse aina rohkem," räägib ta.

Ka Soopa lausub, et kuna ürituste korraldamine on seotud paljude erinevate allhankijate ja partneritega, on ka allhangete hinnatõus faktor, mis võib põhjustada hindade kerkimist üritusturunduses.

"Teatud majandussfäärides on hinnad jõudsalt tõusnud juba 2006. aastal ning see kasv jätkub ilmselt ka uuel aastal (kütus, transport, kinnisvara, toiduained). Näiteks transpordihindade pidev tõus kergitab otseselt mitmete allhangete hindu, mille pakkumisprotsess vähegi transporti eeldab või vajab," selgitab Soopa.

Ta lisab, et tegelikult võib juba eespool mainitud tööjõupuudus ning üldine palkade kasv turul põhjustada ringiga partnerite teenuse hinnakasvu, sest igas valdkonnas otsitakse häid spetsialiste, keda on raske leida ning kellele makstav kõrgenenud töötasu toob ettevõttele paratamatult kaasa kulude kasvu.

"Seega, kuigi väidetakse, et ennustamine on tänamatu tegevus, prognoosin üritusturunduses 2007. aastaks hinnatõusu 7-10%," ütleb Soopa välja eeldatava suurusjärgu.

Teamart Promotions OÜ juht Mart Rekkaro nendib, et Teamarti puhul võib juba praegu veendunud olla, et hinnatõus järgmisel aastal tuleb. Seda kas või juba lähtudes koostööst reklaamiagentuuriga, kus tõusevad loovtöö hinnad, elik siis näiteks disaini hinnaklass.

Rekkaro prognoosib keskmise teenuste hinnatõusu 15% piirimaile. Ühe teenusehinna tõusu põhjusena nimetab ta valdkonna usaldatavuse tõusu seoses Üritusturundusagentuuride Liidu tekkega möödunud aastal. "Enam ei ole vaja end klientidele nii otse hinna kaudu tõestada ja töö eest saab vastavalt tasemele, teenusele ja garantiidele ka õiglast tasu küsida," rõõmustab Rekkaro.

Hinnatõusust rääkides toob Rekkaro välja tõsiasja, et temale teadaolevalt üritusturunduse valdkonnas viimase viie aasta jooksul olulisi hinnamuutusi toimunud ei ole. "Ja kas see 15 protsentigi väga märkimisväärne on?" esitab Rekkaro küsimuse.

Hinnatõus olgu põhjendatud ja selge ka klientide jaoks.

Hinnatõus peab olema põhjendatud ja läbinähtav, siis on see ka vastuvõetav.

Kui rahanumber kirjutatakse suuremaks aga lihtsalt seetõttu, et kalendris on vahepeal uus aastanumber ette löönud, ei saa sellega nõustuda. Seega peab hinnatõus olema mitte automaatne, vaid eelkõige hästi põhjendatud.

Hinnatõus kliendile ei tähenda seda, et kui meil on soov oma üle-eelmise aasta Porsched uue mudeli vastu välja vahetada, siis keeratakse kõrgem liising kliendi kraesse. Hinnatõus on loomulik, kuid ainult siis, kui selle eest saadakse paremat teenust või see on eelarves läbinähtavalt põhjendatud.

Kliendid eelistavad investeerida pigem kvaliteeti kui osta odavaimat, mis reeglina ei taga eesmärgi saavutamist. Agentuurid konkureerivad eelkõige ideelahenduste turul ja alles siis hindadega.

Laias laastus jagunevad üritusturundusagentuurid kaheks: professionaalsed ja allhanget vahendavad agentuurid. Professionaalsed agentuurid müüvad terviklikke kontseptsioone, mis koosnevad ideelahendusest, projektijuhtimisest, allhangete organiseerimisest, kontrollist, järelevalvest.

Klient tasub agentuurile lähtuvalt tarbitud teenuste mahust. Müüakse töötunde samadel põhimõtetel nagu reklaamiagentuurid ja õigusbürood. Sõltuvalt agentuuri kvaliteedist on töötunni hinnad neis agentuurides 750-1500 krooni. Allhanget vahendavad agentuurid ei küsi oma töö eest teenustasu, see on peidetud allhanke ridadesse.

Kindlasti hindavad kliendid läbipaistvat eelarvet, kus on fikseeritud agentuuritasu ja allhanke eelarve.

Reeglina on tarnijad eelarvete koostamisel paindlikud ning soodsamat hinda pakutakse suurklientidele ehk agentuuridele, kes tellivad teenuseid aasta läbi. Seega võidavad kliendid suuri üritusturundusagentuure kasutades, kuna neile pakutakse paremaid allhankelahendusi.

Allhanke hinnad püsivad üsna stabiilsena, tõusevad tõenäoliselt ehk 5% aastas, kuna konkurents turul on tihe.

Baltika on üritusi seni korraldanud peamiselt oma jõududega, agentuuri kaudu ostame sisse vaid väikese osa teenusest.

Olenemata üritusturunduse planeeritavast hinnatõusust jätkab Baltika traditsiooniliste iga-aastaste ürituste, kevad-, suve-, sügis- ja jõulupeo ning suvepäevade korraldamist.

Kevad-, suve- ja sügisüritused, kus tutvutakse Baltika uute töötajatega, on tavaliselt oma jõududega korraldatavad. Suurim üritus on suvepäev, kus näiteks sel suvel osalesid lisaks peakontorile ja Eesti kaupluste töötajatele ka inimesed meie Läti poodidest.

Suvepäeva jaoks ostsime ürituse läbiviimise tõepoolest sisse. Siiski peab mainima, et agentuuritasu osa ürituse kogusummast oli marginaalne ja selle võimalik 10-15protsendiline hinnatõus meid ei mõjuta.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 10:21
    Otsi:

    Ava täpsem otsing