Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kallim viilkatus peab vastu kauem aega

    "Katusetüübi valikul sõltub kõik rahadest. Näiteks viimase kolme aasta jooksul on ehitusmaterjalide hinnad tõusnud 80%, samuti tööjõu hind," hoidub ühest retsepti andmast Tallinna Tehnikaülikooli ehitusfüüsika ja arhitektuuri õppetooli erakorraline professor Karl Õiger.
    Tema arvestuse järgi maksab lamekatuse renoveerimise ruutmeeter praegu orienteerivalt üle 800 krooni, selle viilkatuseks ehitamine on 1,3-1,4 korda kallim.
    Lisaks tuleb lamekatuse aluskonstruktsioonile viilkatuse rajamisel ventilatsioonikorstnad ja muud püstikud kõrgendada, seega näha neile kõigile ette väljaviigud. Lamekatusel aga piisab nende renoveerimisest, korrastamisest. Liiatigi kulub viilkatuse tegemisel massiliselt puitu sarikatele ja muule. "Mina soovitan kavasid esmalt linnaosa arhitekti ja ehitajaga arutada - kuidas antud piirkonda viilkatus sobib ja kui teostatav ning tasuv see on," paneb viilkatuse soovijatele südamele Eesti Korteriühistute Liidu õigusosakonna juhataja Urmas Mardi. Kui viilkatuse rajamisel ei toimu mingit reaalosa muutust, siis võiks üldkoosolek anda tema hinnangul nõusoleku.
    Näiteks kui viimase korruse elanikele lubatakse viilkatuse aluse ruumi arvel oma kortereid suurendada või kavandatakse uued korteriomandid, siis tasuvad selle lahenduse eest nemad. Kui läheb reaalosa muutmiseks, siis peavad ühistus kõik nõus olema ja müügitehingu notariaalselt vormistama. "Sest ühtede reaalosa väheneb, teiste oma suureneb," selgitab ta viilkatuse rajamise õiguslikke nõkse.
    Samas kuulub Õigeri kinnitusel lamekatus rohkem lõunamaisesse arhitektuuri. Põhjamaades on ka kõrgetel hoonetel viilkatus, juhib paremini ära vihmavee ja lume.
    Lamekatustel on parapetid tihti väga kõrged, et varjata liftišahte. Kuid suure lumesajuga saab selline katus kausina lund täis. Nõukogude ajal kontrolliti Õigeri meenutusel lamekatuste konstruktsioone kaks korda aastas. Sügisel uuriti, kas need on talveks valmis. Kevadel vaadati, mis pärast rasket talve sai. Nüüd on hea, kui tutvutakse katusega kahe aasta jooksul.
    Suurimaks katsumuseks talvel peab ta lumikatte päevast sulamist ja öösist külmumist, misjärel moodustub koormav mass.
    "Araabia Ühendemiraatides tuiskab natuke liiva, kuid meil sajab parapettkatus kui kauss lund täis," toob ta välja lamekatuse sobimatuse meie kliimasse.
    Lamekatuse tegemine on Õigeri seletusel täpne töö: parapetid ja vihmavee ärajooksud peavad olema ülitihedad. Ei tohi olla lohke, muidu imbuvad püsiloigud läbi katusekatte ühenduste.
    Vihmavee ärajooksud tuleb hoida puhtad, siis ei muutu katus basseiniks.
    Mart Port, endine Eesti NSV Arhitektide Liidu esimees (1955-79), mitmete paneelmagalate arhitekt
    Kui nad on korralikult tehtud, siis las käia. Viilkatused annavad võimaluse mahutada lisaüürilisi. Nii saab üüriline pinna, kuid kohustub rahastama viilkatuse rajamist. Nii saab maja korraliku siinsele kliimale vastava katuse.
    Kui viilkatused on arhitektiga ja teiste instantsidega kooskõlastatud, siis Jumal nendega. Isegi on hea - nii mitmekesistatakse paneellinnakute ilmet.
    Tenno Elkind, MTÜ A&B Haldusühendus
    Tallinna Tammsaare tee 73 korteriühistu võttis viilkatuse ehitamise otsuse vastu üldkoosolekul. Viilu peeti meie kliimasse sobivaks ja ilusamaks. Ehkki kalkulatsioonide järgi oli lamekatuse renoveerimine poole odavam.
    Võtsime Hansapangast laenu ning osalt finantseerime ise. Töö maksab 1, 9 miljonit krooni. Alustasime augustis ja lõpetame detsembris. Uue viilu alla jätame külma pööningu. Vana lamekatuse soojustame pealt ära.
    Martti Preem, Tallinna linnavalitsuse üldplaneeringute teenistuse planeeringute osakonna juhataja
    Nii lamekatuse renoveerimisel kui ka viilkatuse ehitamisel tuleb taotleda ehitusluba, sest ehitusseaduse järgi on eriti viimane maja välispiirde muutmine.
    Viilkatuse ehitamisel tuleb esmalt taotleda linnavalitsusest projekteerimistingimused. Alles siis selgub, kas viilkatust saab teha antud piirkonnas. Näiteks Õismäel ei luba me viilkatuseid piirkonna arhitektuurilise terviku nimel. Tegelikult tänapäeval ei ole üldse põhjust lamekatust viilkatuseks ümber ehitada. Nüüdse rullmaterjali garantii on 20-25 aastat. Lisaks on viilkatuse tegemine kaks korda kallim. Samas rikub see maja algse arhitektuurilise ilme.
    Probleem tekkis 1980. ja 1990. aastate vahetusel, kui vanu lamekatuseid parandati räpakalt ja viilkatus oli reaalne lahendus. Praegu on Tallinnas lubatud viilkatus vaid 5-korruselistel majadel, ka neil eelistame hoopis kelpkatuseid. 9-korruselistel ei luba me viilkatuseid teha. Viimasel oleks siis eriti totter müts peal!
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.