• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−1,01%40 077,96
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,18
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−1,01%40 077,96
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,18
  • 29.10.09, 12:16
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Rootsi harjutab end mõttega: Volvo hiinlastele

Rootslastel tuleb end harjutada mõttega, et tööstuse üks säravamaid kroonijuveele Volvo saab omale uued omanikud Hiinast.
See on veelgi epohhiloovama tähendusega kui Rootsi autotööstuse lipulaevade müük ameeriklastele 10 aastat tagasi, kirjutas täna juhtkirjas Rootsi majandusleht Dagens Industri.
Eile teatas Ford n-ö ametlikult, et eelistab võimalikest pakkujatest Hiina Geely juhitud konsortsiumi ning alustab nendega kõnelusi Volvo sõiduautode divisjoni müügiks. Agentuuri Bloomberg andmeil on Geely valmis maksma ca 2 miljardit dollarit, mis on vähem kui kolmandik summast, mis Ford omal ajal Volvo sõiduautode eest välja käis.
Hiinlastele oleks see seni suurim lääne autotööstuse ülesostmine, millega saadakse endale ka Volvo sõiduautode kaubamärk.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Geely kasuks on kaks kaalukat argumenti. Partnerlus Hiina ettevõttega tagab Volvole juurdepääsu maailma suurimale ja kiireima kasvuga autoturule. Prognoosi järgi müüakse Hiinas tänavu 11 miljonit sõiduautot. Aasta esimese üheksa kuuga langes Volvo kogukäibest Hiina arvele 6,2%. Kasvupotentsiaal on suur.
Teiseks on Geelyl vajalikud rahalised ressursid nii Volvo ostuks kui ka investeeringuteks. Geely selja taga on Hiina riiklikud pangad.
Geely lubab, et Volvo sõiduautode tootmine jätkub Rootsis ja Belgias ning et firma peakorter ja tootearendus jäävad Rootsi. Kaua selline lubadus püsib, on iseasi. Nomura Securities analüütik Mike Tyndall ütles Bloombergile, et kolme-nelja aasta pärast, kui tulevad uued mudelid, võib Hiina tootmise Rootsist ja Belgiast ära kolida.
Rootsi valitsuse reaktsioon oli eilse uudise peale positiivne, ehkki varem on Hiina omanike suhtes skepsist ilmutatud.
„Valitsuses vaatame me sellele positiivselt, et Volvo müügiplaanid edenevad,“ ütles eile Rootsi majandusminister Maud Olofsson, rõhutades tehingu plusse. „Tuleb tõdeda, et uute autode suurimad turud ei ole enam Rootsis ega isegi mitte Euroopas. Need on Hiinas ja selle lähiümbruses. Volvole ja teistele ettevõtetele on seega määrava tähtsusega olla sellel turul esindatud. Oleme seda varemgi kogenud, et lihtsaim viis selleks on partnerlus Hiina ettevõtetega,“ ütles minister.
Müügitehingut hiinlastele on õlitanud endised Volvo tippjuhid Pehr G Gyllenhammar ja Hans-Olov Olsson, kes on mõlemad tehingut nõustava investeerimispanga Rothschild konsultandid. Hans-Olov Olssonist võib Rootsi meedia andmeil saada ühendfirmas juhatuse aseesimees. Rootslastele oleks see n-ö garandiks, et tootmine jätkub nii Rootsi kui ka Belgia tehastes ning et peakorter ja arendustegevus püsivad Göteborgis.
Volvo hiinlastele müügiga on aga seotud rida probleeme, mis eelkõige puudutavad intellektuaalse omandi kaitset. Tehinguga saaks Hiina juurdepääsu tehnoloogiatele, mida Volvo kasutab kahasse Fordiga. Näiteks kasutavad ühist tehnoloogiat Volvo S40 ja Ford Focus ning Mondeo ja S80. Kui Geelyst saab Volvo uus omanik, vajavad hiinlased juurdepääsu sellele tehnoloogiale, et tootmist jätkata.
„Patendi kaitse on Hiinas alati probleem olnud,“ ütles Dagens Industrile IGH Global Insight autoala analüütik Aaron Bragman, kes taunib Fordi lühinägelikku käitumist. „Praegu võib neil tõesti hädasti sularaha vaja olla, kuid müügiga loovad nad endale konkurendi, kes neile paari aasta pärast suuri probleeme hakkab tekitama. Tehnoloogia ostuga suudavad hiinlased kümne aastaga teha samu asju, mille väljaarendamiseks kulus jaapanlastel 40 aastat,“ ütles Bragman. „Fordi jaoks on kõige halvem stsenaarium, kui Geely võtab tehnoloogia üle ja arendab oma koduturu jaoks välja oma mudeli.“

Artikkel jätkub pärast reklaami

Mõned Volvo allhankijad Rootsis ähvardavad tarnelepingud lõpetada, kui Hiina ei kindlusta nende patentide kaitset. Bloombergi andmeil ei ole Ford Geelyga veel intellektuaalse omandi kaitse küsimust lahendanud.
Volvo sõiduautode divisjon on Rootsis kolmas suurim tööandja. Kokku on Volvol 20 000 töötajat, neist 15 000 Rootsis. Läinud aastal müüs Volvo kokku veidi üle 374 000 sõiduauto. Selle aasta esimeses pooles kahanes müük 27%. Fordi kaudu toodab Volvo Hiinas mudeleid S40 ja S80. Kui Geely Volvo ostab, peetakse tõenäoliseks, et Hiinasse läheb ka näiteks maasturite XC90 mudelite tootmine.
Geely on 1986. aastal asutatud Hiina suurim autotootja väljaspool riigi sektorit, mille omanik Li Shufu on omal ajal Volvot võrrelnud „müstilise ilusa naisega“, kirjutas Dagens Industri. Firma asutamisest on toodetud kõike alates külmkappidest mootorrataste ja autodeni välja. Praegu on firmal ligi 7000 töötajat ning aastas toodetakse ca 230 000 sõiduautot. Geely on noteeritud Hongkongi börsil.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 0 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele