• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 09.02.10, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pidurdamatu, täiskiirusel Toyota

Toyotat on alati peetud suhteliselt kvaliteetseks autoks, vähemalt tavaliste autokasutajate seas, kelle jaoks on tähtsad eelkõige vastupidavus ja mugavus. Sellesse ilusasse kuvandisse tekkis jaanuari lõpus mõra, mis aina kaugemale rebeneb.
Pisut kehvavõitu, kui pikal sirgel (ja praegusel juhul talviselt libedal) maanteelõigul tahaks enne kurvi hoogu maha võtta, aga auto pidurdussüsteem keeldub igasugusest koostööst. Ja gaasipedaal annab aina hagu. Korrelatsioonis kurvi lähenemisega kasvab paanika ja sellele lisavad omajagu pöördeid juurde kaasreisijate pahased märkused või edasiste kesisemate valikuvõimaluste kaalumine, mis säästaks maksimaalselt autot ja selles viibijaid. Pole just unelmate autosõit, või mis?
Just sellistel põhjustel teatas Jaapani ja terve maailma suurim autotootja Toyota Motor 21. jaanuaril, et kutsub tagasi märkimisväärse hulga autosid, millel on vigased gaasipedaalid ja pidurdamissüsteemid ning valesti paigaldatud jalamatid, mis pedaalide tööd segavad. Praeguseks on tagasi kutsutud umbes 10 miljonit sõidukit (see arv kasvab iga uue päevaga) ning peatatud on kaheksa mudeli müük ja tootmine. Nende mudelite hulka kuulub ka autotootja suurim uhkus, hübriidauto Prius.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Arvestades ettevõtte kvaliteetsete toodete ja juhtkonna laitmatu kuvandiga, mille varjus on kõik teised tootjad juba aastaid norus ninaga lonkima pidanud, on tegemist tõelise katastroofiga, mida konkurendid vaikselt ilmselt šampusepokaalide kokkulöömisega tähistavad. Ka teised tootjad on juba suuremad puudujäägid kvaliteedis valdavalt täitnud, eeskätt USA autotootja Ford ja Saksamaa ambitsioonikate plaanidega Volkswagen, ning ootavad hetke, et väärikas esikoht endale kahmata. General Motors ja Ford on juba käivitanud Toyota klientidele suunatud laiahaardelised kampaaniad, mille järgi saavad inimesed oma Toyota väljavahetamise eest nende sõidukite vastu preemiaks koguni 1000 dollari piires raha.
Lisaks on erakordselt teravalt teemat ohjama hakanud USA valitsus, mistõttu Jaapani meedias kahtlustatakse pigem vandenõud nende armsa ettevõtte vastu, et toetada USA suurte autotootjate kriisijärgset kasvu. USA Transpordiministeerium ei ole varem ameeriklastel soovitanud mingi automargiga mitte sõita ega nõudnud tehaste sulgemist, aga nüüd laseb häälepaeltel kõlada.
Oma osa kogu skandaali sedavõrd suureks rullumisel on loomulikult ka Toyota juhtkonnal, kes üldsuse valju trummipõrina saatel on oma suud üsna lukus hoidnud. Autotootja asutaja lapselaps ja ettevõtte praegune juht Akio Toyoda vastas meedia infovajadusele alles reedel, mil vabandas tunniajasel pressikonverentsil kogu oma südamest kõigi autoomanike ees, kuid ei selgitanud, kuidas Toyota kindlustab oma kasutajatele autode turvalisuse edaspidi.
Kui tõsised võivad olla selle õudusunenäo tagajärjed Toyotale? Lisaks sellele, et kogu tagasikutsumise kulu ületab erinevateks garantiitöödeks ja ettenägematuteks olukordadeks määratud 2 miljardi dollarilist reservi, seisab autotootja silmitsi vähemalt 34 kohtuasjaga USAs ja Kanadas, kus peamiseks mureks on auto väärtuse kukkumine ja muud sarnased emotsionaalsemat laadi teemad. Kohtujärjekorda ootavad ka vähemalt 12 süüdistust vigastuste või surmaga lõppenud õnnetuste kohta, milles kahtlustatakse Toyota võimetust pidurdada.
Jaapani autotootja veebruari müügitulemused tulevad ilmselt kehvad, sest mitmed tehased on suletud ja autode müük peatatud. Majandusajakirja Forbes hinnangul võib Toyota turuosa kukkuda vähemalt 2-3 protsenti. Seda enam, et ei autotootja ega keegi muu pole praeguse seisuga täiesti kindel, mis nendel autodel täpselt viga on. Veel vähem, kui kaua vigade parandamine aega võib võtta.
Samuti on juba kukkunud Toyotade väärtus järelturul, kus see automark traditsiooniliselt oma hinda suhteliselt hästi hoidnud on. Kui juba uued autod siplevad turvalisusprobleemide käes, on vanemate seis inimeste silmis hoopis hullem.
Ka investorite portfellides on viimane keeristorm teinud valusa korrektuuri. Toyota on alates 21. jaanuarist kaotanud oma turuväärtusest juba 31 miljardit dollarit, kui aktsia hind on kukkunud pea 19 protsenti. Loetud päevad enne tagasikutsumisi avaldas ettevõte käimasoleva kvartali kasumiprognoosid ning optimistliku vaate ka hilisemasse tulevikku, mis nüüd kiiresti aktsiahinnast välja arvatakse.
Kui USA autotootjad on kiirelt härjal sarvist haaranud ja püüavad iga nõksuga vihaseid Toyota omanikke enda autoplatsidele meelitada, on teised Jaapani tootjad tõsises mures, sest ühe autotootja skandaalid määrivad pleki ka teistele sama riigi tootjatele ning väljendi "Jaapani kvaliteet" tähendus teeb kannapöörde ja võtab külge iroonilise alatooni.
Ühestainsast suurest skandaalist piisab, et ettevõtte hiilgus lõhkuda. Eriti kui ettevõte on näidanud suurt edu ja kõrget tähelendu, mille peale väga paljud teised kadedad on.
Kas see kriis jätab Toyotale igaveseks jälje ning saab pärjatud suurimate õnnetuste auhindadega veel pikal ajal, pole esialgu kindel. Aga potentsiaalsed uued ostjad mõtlevad kindlasti enne Toyota rooli istumist kaks korda järele.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 8 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele